Megane2-04, 1.6 16v, motorstopp
Moderator: Forumpolisen
Megane2-04, 1.6 16v, motorstopp
Ljuvligt vårväder, +10grader och sol. Motor aningens varm efter 5minuters körning. Helt utan förvarning börjar motorn hacka när jag saktar in för att ta en rondell. Eftersom stereon är på och bilen i övrigt är så tyst vet jag inte riktigt hur motorn lät, men jag reagerar på att motorn plötsligt är orkeslös. Antagligen växlar jag här ned till 2:an och försöker gasa iväg. Instrumentet visar nu någonting i stil med "ENGAGE NEUTRAL GEAR" (det gick fort och jag fattade ingenting; det enda jag är ganska säker på är att ordet NEUTRAL var med"). Kommer några hundra meter till och sedan dör motorn. Ca 5 startförsök ger samma resultat: startmotorn går fint, motorn tänder och går upp i varv lite för att sedan dö omedelbart. Batterilampan lyser i instrumentet, men jag kan tänka mig att det är för att systemet ligger kvar i läge "tändning" och då tänds väl denna lampa alltid när motorn inte snurrar (dvs generatorn går ej) men jag vet inte om moderna bilar med startknapp funkar så vid motorstopp...?
Hursomhelst så försöker jag några gånger ytterligare och lyckas hålla liv i motorn genom att ge ganska bra med gas direkt efter start. Släpper inte ner motorn under 3000varv och kan köra iväg. När jag sedan vågar släppa ner varvtalet igen så är allt normalt igen... och nu beter den sig som om inget har hänt.
Några idéer?
Någon som vet när och varför instrumentet uppmanar att lägga ur växel? Åter-startar systemet motorn automatiskt vid motorstopp om man lägger ur växel, eller vad vill den?
Hursomhelst så försöker jag några gånger ytterligare och lyckas hålla liv i motorn genom att ge ganska bra med gas direkt efter start. Släpper inte ner motorn under 3000varv och kan köra iväg. När jag sedan vågar släppa ner varvtalet igen så är allt normalt igen... och nu beter den sig som om inget har hänt.
Några idéer?
Någon som vet när och varför instrumentet uppmanar att lägga ur växel? Åter-startar systemet motorn automatiskt vid motorstopp om man lägger ur växel, eller vad vill den?
Anders Gyll : Göteborg
Re: Megane2-04, 1.6 16v, motorstopp
Hej!
Jag hade problem med min bil för två år sedan. Motorn kunde inte hålla tomgången. Jag fick ge stödgas hela vägen till verkstan.
Felet på min bil var kamaxellägesgivaren.
//Ola Nilsson, Göteborg
Jag hade problem med min bil för två år sedan. Motorn kunde inte hålla tomgången. Jag fick ge stödgas hela vägen till verkstan.
Felet på min bil var kamaxellägesgivaren.
//Ola Nilsson, Göteborg
Renault Megane Touring 1,6 16v -04
Re: Megane2-04, 1.6 16v, motorstopp
Kamaxellägesgivare? Är det ytterligare ett namn på den gamla godingen: tändlägesgivare, TDC-givare, svänghjulsgivare?
Dyrt att byta?
Dyrt att byta?
Anders Gyll : Göteborg
Re: Megane2-04, 1.6 16v, motorstopp
Kamaxellägesgivare kan ju inte vara samma som Vevaxellägesgivare.. Har era bilar någon mätning på hur kammarna står utöver hur veven står? Tänker om det finns någon givare för variabla ventiltider eller så?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Re: Megane2-04, 1.6 16v, motorstopp
det finns även en kamaxelgivare, yes.
Står denne fel eller är defekt så ska inte bilen starta eller gå att dra på startmotorn (för att förhindra mekaniska skador).
Står denne fel eller är defekt så ska inte bilen starta eller gå att dra på startmotorn (för att förhindra mekaniska skador).
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Re: Megane2-04, 1.6 16v, motorstopp
OK, då kan jag (förhoppningsvis) sortera bort den då. "Kamaxelgivaren" alltså, eftersom bilen glatt och villigt drog startmotor och försökte starta varje gång jag tryckte på start-knappen.
Låter det rimligt att det kan vara vevaxelgivaren som gett mig dessa problem? Och att den är lite på upphällningen alternativt glappkontakt någonstans som ger problem som kommer och går?
Låter det rimligt att det kan vara vevaxelgivaren som gett mig dessa problem? Och att den är lite på upphällningen alternativt glappkontakt någonstans som ger problem som kommer och går?
Anders Gyll : Göteborg
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Re: Megane2-04, 1.6 16v, motorstopp
Det kan ju vara glapp även på den.
Därför det står engage neutral gear? dvs. förhindra att motorn snurrar
Prova lossa kontaktstycken och spraya rejält med kontaktspray, elektronikrengöring, 5-56 eller liknande.
Tror du borde kunna läsa ut felkod om det är någon av givarna.
Men det låter mest som glapp, tror inte givarna är på uppehällning.
Därför det står engage neutral gear? dvs. förhindra att motorn snurrar
Prova lossa kontaktstycken och spraya rejält med kontaktspray, elektronikrengöring, 5-56 eller liknande.
Tror du borde kunna läsa ut felkod om det är någon av givarna.
Men det låter mest som glapp, tror inte givarna är på uppehällning.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Re: Megane2-04, 1.6 16v, motorstopp
OK, menar du att jag kan kolla kamremsgivaren eller vevaxelgivaren? eller båda?
Anders Gyll : Göteborg
Re: Megane2-04, 1.6 16v, motorstopp
Mmmm, enligt Haynes så verkar vevaxelgivaren (crankshaft speed/position sensor) vara lite knölig att komma åt då den sitter långt ner i motorrummet... kamremsgivaren (camshaft position sensor) verkar dock vara bekvämt åtkomlig på ovansidan.
Ska se om jag får tid i helgen att kolla på detta.
Vem kom föresten på att man måste smeta dit massa plastkåpor i hela motorrummet på alla lite modernare bilar??? Panik över att det inte såg tillräckligt fullpackat ut? (vilket knappast är ett problem i en modern bil... man får ju knappt plats med en snusdosa extra...)
Är det någon som vet med säkerhet om det finns några felkoder som är relaterade till dessa två givare? En felkodsutläsning på verkstan skulle kunna konfirmera problem med ovan givare, men jag har ingen lust att slänga 400:- i sjön om det inte ens finns några koder relaterade till dessa fel...
Ska se om jag får tid i helgen att kolla på detta.
Vem kom föresten på att man måste smeta dit massa plastkåpor i hela motorrummet på alla lite modernare bilar??? Panik över att det inte såg tillräckligt fullpackat ut? (vilket knappast är ett problem i en modern bil... man får ju knappt plats med en snusdosa extra...)
Är det någon som vet med säkerhet om det finns några felkoder som är relaterade till dessa två givare? En felkodsutläsning på verkstan skulle kunna konfirmera problem med ovan givare, men jag har ingen lust att slänga 400:- i sjön om det inte ens finns några koder relaterade till dessa fel...
Anders Gyll : Göteborg
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Re: Megane2-04, 1.6 16v, motorstopp
prova först att rengöra och smörja kontakterna.. ganska vanligt att dem ärjar, speciellt vevaxelgivaren, den sitter lite utsatt precis bakom kylaren.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430