turbomart wrote:
Och att tempen ökar när flödet ökar är ju logiskt. Kylenergin är ju ändå den samma. Högre flöde-högre temp eller lägre flöde och lägre temp.
Jag har beställt en "Evaporator temp sensor" från min handlare. Kostade "bara" 169kr. Rapporterar när jag bytt. Känns som ett långskott... sätter inga låga odds på denna.
Ja, det är helt logiskt- men det gör att jag ine kan släppa iden om att det faktiskt inte finns tillräckligt med kyleffekt i förångaren av någon anledning.
Det var ju ändå ett hyfsat pris. hade sett franför mig fantasisummor på 500spänn...

Bra, då vet vi snart om det är den eller ej!
turbomart wrote:
liffride, du får gärna mäta upp din sensor. Frågan är bara vad vi gör om du mäter upp samma värden som jag... är det då rätt eller fel? Svaret får vi när jag fått min nya, nån gång nästa vecka (runt 28/7).
Ja, det gör jag gärna. Har inte blivit av än pga att klockan är emot mig! Var sitter denna då?
turbomart wrote:
Men frågan kvarstår, vad styr flödet i kylkretsen? Är det bara kompressor av/på? Om man vill ha varmt och avfuktat på vintern, kyler man då som på sommaren och sedan värmer eller? Jag har för mig att värmelelmentet sitter före förångaren om man ser till luftens flödesväg.
Är det som så att kylan egentligen fungerar utmärkt och problemet ligger i att värmen ej stängs av? Alltså läckage i värmekretsen, värmekranen stänger ej?
Jag har suttit ett antal timmar och forskat på nätet, och dom i flödesscheman jag hittat(ej laguna specifikt, endast generella scheman) så sitter förångaren först och värmeelementet mixas i efteråt med hjälp av "flapsen". Alltså bypassas värmaren helt när den inte behövs,
iallafall när allt fungerar som det ska...
Angående lukten som vi båda känner så såg jag någonstans ett tips på att man kan spraya in någon lämplig cleaner där kupefiltret (ta bort det först) sitter (med fläkten igång och re-cirk på) och därigenom få bort mögel/svamp och liknande som tydligen gärna växer på förångaren... men jag såg inget om att det skullle påverka funktionen nämnvärt.
En annan grej som jag ska göra är att kolla kondensorn och se om den är ren eller full med flugor o annat sk*t. men det skulle ju påverka kylningen, och inte bara vänstersidan.
Men som sagt, jag är ju inte säker på att jag har fullgod effekt i ac:n
Hur kallt ska röret som går in i kupén vara?
Forum Power!