Växellådsskrap - oljebyte att rekommendera?
Moderator: Forumpolisen
Växellådsskrap - oljebyte att rekommendera?
Dennis och alla andra duktiga här som har kunskap i ämnet:
Har en minimal tendens till skrap på tvåans växel när lådan är kall (vintertid) och man växlar normalt, tänker man på saken och växlar långsamt uteblir skrapet, heller inget ljudligt skrap utan kanske mer som ett litet krisp. Saken är dock den att jag tycker saken har blivit aningens värre och jag funderar kring oljebyte i växellådan. Är det överhuvudtaget nåt som ingår i serviceprogrammet på Laguna II? Vilken oljetyp skall det i så fall vara? Vet att en del bilfabrikanter ej rekommenderar byte. Bytte på en Saab en gång och då gick växellådan sönder efter några hundra mil... =(
Laguna II 1,8 -02
MVH Mattias
Har en minimal tendens till skrap på tvåans växel när lådan är kall (vintertid) och man växlar normalt, tänker man på saken och växlar långsamt uteblir skrapet, heller inget ljudligt skrap utan kanske mer som ett litet krisp. Saken är dock den att jag tycker saken har blivit aningens värre och jag funderar kring oljebyte i växellådan. Är det överhuvudtaget nåt som ingår i serviceprogrammet på Laguna II? Vilken oljetyp skall det i så fall vara? Vet att en del bilfabrikanter ej rekommenderar byte. Bytte på en Saab en gång och då gick växellådan sönder efter några hundra mil... =(
Laguna II 1,8 -02
MVH Mattias
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10
Re: Växellådsskrap - oljebyte att rekommendera?
Att växellådan gick sönder efter att du bytt olja på Saaben var knappast att den fick ny olja. Måste berott på antingen fel olja som användes vid bytet eller att det redan var för sent. Det går inte laga en växellåda med att byta olja, det är en förebyggande åtgärd.
Att man de flesta bilfabrikörer inte har oljebyte på serviceinspektionen är för att kunna hmna i en lite bättre miljöindex, den producerar mindre restprodukter under dess livslängd.
Till Lagunan 6vxl Tranself NFP 75w80 Smörjolja som anpassats till Renault-fordon med växellådor i P-familjen
5vxl Tranself NFJ 75w80 Smörjolja som anpassats till Renault-fordon med växellådor i J-familjen, TL-4 växellådor, NDX växellådor.
Uppgifter hämtade ur Elf's datablad.
Att man de flesta bilfabrikörer inte har oljebyte på serviceinspektionen är för att kunna hmna i en lite bättre miljöindex, den producerar mindre restprodukter under dess livslängd.
Till Lagunan 6vxl Tranself NFP 75w80 Smörjolja som anpassats till Renault-fordon med växellådor i P-familjen
5vxl Tranself NFJ 75w80 Smörjolja som anpassats till Renault-fordon med växellådor i J-familjen, TL-4 växellådor, NDX växellådor.
Uppgifter hämtade ur Elf's datablad.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Tack för svar! Kanske ska kosta på ett byte då... Vilket bytesintervall rekommenderas för 5 vxl laguna?
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10
Finns ingen rekomendationDennis wrote:
Att man de flesta bilfabrikörer inte har oljebyte på serviceinspektionen är för att kunna hamna i en lite bättre miljöindex, den producerar mindre restprodukter under dess livslängd.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Rekommenderar du byte?Dennis wrote:Finns ingen rekomendationDennis wrote:
Att man de flesta bilfabrikörer inte har oljebyte på serviceinspektionen är för att kunna hamna i en lite bättre miljöindex, den producerar mindre restprodukter under dess livslängd.
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10