Tacksam för snabb hjälp

Moderator: Forumpolisen
låter ju som oljetryckslampanWire72 wrote:Har lite skum varningslampa för vattensystemet på min bensinmotor. Förra veckan när kylan kom till lite hårdare så slocknade inte lampan efter bilen startat, efter på gasning dör lampan ett tag för att sen blinka eller lysa fast, spände upp fläktremmen, funkade ett litet tag, någon ynka km. sedan samma problem igen. vi har ca -25 grader nu och glykol halten ligger på ca -15, ingen is sörja alls. dock alltid efter ca 1-2 mils körning så slutar den lysa och allt verkar vara normalt, Har ingen tempmätare utan endast en varningslampa. funderar på att köpa ny fläktrem i morgon ifall bara gummit i remmen är gammalt och slirar lite tills den blivit nog varmt??? den blir inte för het eller varken rem elelr vattenslangar och full värme i bilen och den släpper igenom vatten genom kylare/termostat. så är lite konfunderad elelr är det vanligt med tex trasiga givare som spökar, ska tilläggas att jag tappade ur lite kylarvatten ca 2 liter tidigare och fyllde sen på, tycker jag har luftat då och då, men kan en luftficka spöka så här??
Tacksam för snabb hjälp
Givarfel är inte ovanligt. Har bytt just denna givare på en R5:a. Tycker du riskerar lite väl mycket som bara har -15 C i glykolblandningen.Wire72 wrote:Har lite skum varningslampa för vattensystemet på min bensinmotor. Förra veckan när kylan kom till lite hårdare så slocknade inte lampan efter bilen startat, efter på gasning dör lampan ett tag för att sen blinka eller lysa fast, spände upp fläktremmen, funkade ett litet tag, någon ynka km. sedan samma problem igen. vi har ca -25 grader nu och glykol halten ligger på ca -15, ingen is sörja alls. dock alltid efter ca 1-2 mils körning så slutar den lysa och allt verkar vara normalt, Har ingen tempmätare utan endast en varningslampa. funderar på att köpa ny fläktrem i morgon ifall bara gummit i remmen är gammalt och slirar lite tills den blivit nog varmt??? den blir inte för het eller varken rem elelr vattenslangar och full värme i bilen och den släpper igenom vatten genom kylare/termostat. så är lite konfunderad elelr är det vanligt med tex trasiga givare som spökar, ska tilläggas att jag tappade ur lite kylarvatten ca 2 liter tidigare och fyllde sen på, tycker jag har luftat då och då, men kan en luftficka spöka så här??
Tacksam för snabb hjälp