Jag har äntligen hämtat drömbilen!
Liten introduktion:
Jag är 203 cm lång, de flesta centimetrarna sitter i benen! Detta gör att de bilar jag kan sitta bekvämt i går att räkna på handens fingrar. Scenic en av dessa bilar, jag körde en i firman för ett par år sen.
Tack vare markfrigången hos RX4 slipper jag dessutom vika mig dubbel vid i- och urklivning. Takhöjden passar mig underbart!
Detta exemplar har en nybytt dieselmotor som gått 7500 mil. Den har dragkrok och är lastbilsreggad. Dessutom behövde jag bara fylla på 12.5 liter efter 22.5 körda mil, vilket tyder på 0.55 l/mil motorvägskörning. Blandad körning landar på 0.73 l/mil.
Det var de glada nyheterna!
Jag hämtade bilen idag (5/1) och ska nu ta itu med ett par småsaker.
1.) Det första är antennen på taket. Radion har svårt att hitta stationer eftersom antennen är av och måste bytas. Det ser ut som att det krävs att man byter hela antennen, komplett med fästet i taket.
---- (6 jan) -----> Ny hajfena-antenn är beställd då en kollega beskrev hur man enkelt kan byta den inifrån kupén.
---- (23 jan) -----> Hajfenan passade illa då taket var för välvt kring antennfästet. En annan antenn passade bättre, nu är mottagningen klockren och dessutom slutade det läcka in smältvatten som det gjorde kring den gamla trasiga antennen!
2.) Det andra är justerknoppen till sidobackspeglarna. Den är avbruten och borde bytas. Det går att justera bägge speglarna om man pillar med en penna där knoppen ska sitta.
---- (9 jan) -----> Knoppen gick på en femtiolapp på ebay, med en extra femtiolapp i frakt. Den har nu skickats från avsändaren och monteras så fort posten gjort sitt
Knoppen anlände och speglarna kan nu justeras perfekt. Det måste blivt någon miss mellan årsmodellerna, för höger och vänster-tecknen på spaken har bytt plats! Men struntar man i att titta på spaken funkar den som man förväntar sig
---- (22 jan) -----> Knopp nummer två passade bättre, och styr speglarna som förväntat. Renault måste ändrat sladdarna mellan årsmodellerna! Minst sagt en onödig förändring.
Det fanns även ett par större saker som nog kräver mer jobb:
3.) Från 80 uppstår små snabba vibrationer i ratten. Det känns som för snabba vibrationer för att vara obalans i hjulen. Det känns som nånstans mellan en rakapparat och en elvisp. Det vibrerar starkast vid 80 och minskar sen uppåt i hastigheterna.
---- (7/1) -----> Detta verkar vara gummikomponenterna i kardanaxeln som gått åt skogen och obalansen orsakar vibrationerna. Kardanaxel kommer bytas/renoveras då jag vet exakt vad som behöver göras.
---- (17/1) -----> Vibrationsdämparna kring kardanaxeln var slitna och snurrade inte balanserat. Detta skapade stor obalans i axeln. Dämparna är nu borta, och hardyskivan bytt mot en ny, kraftigare modell. Vibrationerna är så gott som eliminerade!
4.) Färddatorn ger inga resultat om bränsleförbrukning eller hur många kilometer man har kvar i tanken. Det syns bara streck där siffrorna ska stå. Kan det vara givare i tanken som spökar, eller krävs det mek med mjukvara?