Vår medlem Peter Berkvist ska detta år deltaga med eget ekipage och har under året byggt en A310 som rallybil, kört/provat i några svenska rallyn och ska nu i månadsskiftet starta i Warsava och sedan ta sig genom Europa med denna A310 byggd enl. historiska reglementet.
Jag kom in i bilden med att plocka i hop en motorkropp som förhoppningsvis ska hålla ihop hela rundan. I somras Kom Peter ner till mig med 3st V6'r delvis isärskruvade och i varierande skick från A310, jag skulle använda det bästa från dem och plocka ihop en motor av "skrotet" och komplettera med det som behövdes nytt.
En del av startfältet 2010

Bilen det ska tävlas med.

Toppar helrenoverade av Mattias Åström, flödesoptimerade, nya ventiler o styrningar, vipparmställ renoverat, glasbästrade kanaler.

Vägning av kolvar och vevstakar, observera att storändan väges och viktjusteras separat.

Balancering av vevaxel,svänghjul,tryckplatta o remskiva. Observera att v-motorer måste barlastas på vevslängarna med motsvarande vikt av komplett kolv o stake.

Krympmontering av kolvbult i vevstake.

Montering av kolvar i nya foder samt injustering av foderhöjd med papperschins.

Slutligen montering kamkedjor och div. justeringar.

Nu önskar vi bara Peter lycka till med förgasarbestyckning, rullande landsväg och att skiten håller på rallyt.