Angående den nya bensinen E10 som ska ersätta 95oktan.
Moderator: Forumpolisen
Re: Angående den nya bensinen E10 som ska ersätta 95oktan.
Mängden bränsle måste ökas tills lamda=1 nås.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
CATFIGHT 

Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Renault Clio IV 2013
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Snarare dogfight, tar fram popcornen 

___
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
mm och har man en äldre bil så klarar inte motorstyrningen av det utan inverkan från en extern box lr ändring av orginal programmet,Och som dennis säger så sitter det bättre Lambdasonder i vissa nyare bilar som klarar av att känna exaktare. men skall man köra på ren E85 så kan spridarna vara för små,så får man byta dom.Baggis wrote:Mängden bränsle måste ökas tills lamda=1 nås.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Nått åt det där hållet skrev jag i ett tidigare inlägg. Dock hjälper det sällan eller aldrig att ha en nyare bensinbil, deras motorstyrningar är t.o.m ofta mer kinkiga med hur mycket de tillåter bränslemängden att öka. Finns exempel på t.ex äldre Opel Omegor som går bra på 100% E85 då deras styrning tillåter nog mycket ökning. Att spridarna riskerar att "bottna" är sant, i alla fall teoretiskt. I praktiskt användning i svenska farter är nog inte risken så stor, men skulle kanske kunna hända med tungt släp e.d. Konverteringsboxarna har dock ofta fullt-öppna-spridare-indikering så man blir varse att de inte kan öka mer.Tony wrote:mm och har man en äldre bil så klarar inte motorstyrningen av det utan inverkan från en extern box lr ändring av orginal programmet,Och som dennis säger så sitter det bättre Lambdasonder i vissa nyare bilar som klarar av att känna exaktare. men skall man köra på ren E85 så kan spridarna vara för små,så får man byta dom.
Vad gäller lambdasonderna så hävdar jag fortsatt att de kan hantera etanolen eftersom vad de mäter är det syremolekylöverskott(O2) som förbränningen ger. Detta överskott är bara ett mått på hur fullständigt kolvätena har förbränts och kommer sig av att för att optimera förbränningen så tillåter man att visst överskott av syre, vilket då kan mätas i avgaserna. Förbränningen blir dock bättre av etanolens syreinnehåll och några andra faktorer, vilket visar sig genom att även om bränslet innehåller c:a 40% mindre energi än bensin så stannar förbrukningsökningen på c:a 30%.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Men en smalbandslamba har bara värde 0 och 1 blir bara 1 när det är rätt och noll när det är fel oavsett om det är fet lr magerblandningen, en bredbandslambda med större spann har lättare för att hålla lambda 1.
Min jobbarkompis har en 740 med konverteringsbox och den lyser ganska ofta för att spridarna är fullt öppna. dessutom är det inte bra att sridarna är öppna mer än 80%
Min jobbarkompis har en 740 med konverteringsbox och den lyser ganska ofta för att spridarna är fullt öppna. dessutom är det inte bra att sridarna är öppna mer än 80%
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
För tung högerfotTony wrote:Men en smalbandslamba har bara värde 0 och 1 blir bara 1 när det är rätt och noll när det är fel oavsett om det är fet lr magerblandningen, en bredbandslambda med större spann har lättare för att hålla lambda 1.

En tanke..:
Om R19 och Volvo 440/460 har vissa motorer gemensamma, vad har Volvo gjort rätt för att kunna godkänna allt efter 1976 (utom GDi-motorn) medan Renault säger att R19 inte kan tanka E10?
Om R19 och Volvo 440/460 har vissa motorer gemensamma, vad har Volvo gjort rätt för att kunna godkänna allt efter 1976 (utom GDi-motorn) medan Renault säger att R19 inte kan tanka E10?
Martin Bjelk
Megane CC -04
Megane CC -04
Annat insprutningssystem, det är bara den mekaniska hårdvaran som är lika på motorn dvs allt utom det som kontrollerar motorn, men du kan köra på 30% E85 utan problem så även att dom säger en sak går det bra med E10 i R19MartinB wrote:En tanke..:
-
Hej
Någon som vet hur en Clio från 1994 klarar E10?
Anders Olsson
E10 kan användas i alla Renault-modeller, med bensinmotorer från och med årsmodell 1997 så enligt deras tabell ska det inte funka.Herr Olsson wrote:Hej
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Renault Clio IV 2013
"Ska inte funka", eller "har inte testat"?LOKE wrote:E10 kan användas i alla Renault-modeller, med bensinmotorer från och med årsmodell 1997 så enligt deras tabell ska det inte funka.
Att de nyare modellerna sägs klara E10 betyder inte automatiskt att de äldre inte gör det.
Jag är också nyfiken på hur det fungerar i praktiken i en Clio, men har inte sett någon på etanol.nu som har testat att blandtanka E85/BF95 i en Clio.
Däremot har jag läst att folk fått varierande resultat med R5 och R19 TXE (dvs 1.7l-motorn).
Har du gjort några praktiska prov, Tony? I vilken bil/motor isf?
Martin Bjelk
Megane CC -04
Megane CC -04
Har testat med frugans clio men det är en 01.a och det gick bra , kör även min Laguna på mix.MartinB wrote:"Ska inte funka", eller "har inte testat"?LOKE wrote:E10 kan användas i alla Renault-modeller, med bensinmotorer från och med årsmodell 1997 så enligt deras tabell ska det inte funka.
Att de nyare modellerna sägs klara E10 betyder inte automatiskt att de äldre inte gör det.
Jag är också nyfiken på hur det fungerar i praktiken i en Clio, men har inte sett någon på etanol.nu som har testat att blandtanka E85/BF95 i en Clio.
Däremot har jag läst att folk fått varierande resultat med R5 och R19 TXE (dvs 1.7l-motorn).
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Renault Clio IV 2013
R19 16v, åk till macken och häll i 10% E85MartinB wrote:"Ska inte funka", eller "har inte testat"?LOKE wrote:E10 kan användas i alla Renault-modeller, med bensinmotorer från och med årsmodell 1997 så enligt deras tabell ska det inte funka.
Hur påverkas en Laguna 2.0i (B56CKC RX) -96 med E10 ? Jag gjorde ett helt ovetenskapligt test och hade i 20-25% E85. Den går som den ska... drar något mer soppa dock, ca 0,72 landsväg istället för 0,68 l/mil.
Slits motorn mer? Jämnare oljebyte?
Slits motorn mer? Jämnare oljebyte?
Jon Svensson