Stymie wrote:Namn och ort är inga personuppgifter. Om jag förstått forumskaparna rätt så vill man genom att namn och ort finns med skapa färre personpåhopp.
Jag har inte tänk ägna mig åt "personpåhopp". Jag har en Renault Megane som jag grejjar med. Idag bytte jag ett trasigt dimljus t.ex.

Och jag är överlycklig att detta med stereon var så lätt att fixa.
Stymie wrote:
Här är det en ganska god stämning
Najs
Stymie wrote:
Angående dina idéer om att söka info om personer; Visst går det att göra, men varför och till vilken nytta? Risken med att visa namn och ort är inte större än att du är med i en tidningsartikel i lokala blaskan eller är med i ett idrottsevenemang där resultatet presenteras. T.o.m. registreringsnumret på din bil ger alla de uppgifter som du pratar om. Anonym är man aldrig (inte ens om man har skyddad identitet). Jag tror att man får lära sig leva med de eventuella risker som det innebär att synas på nätet. Sen får man ju inte outa någon på webben eftersom man då bryter mot personuppgiftslagen.
Visst är det personuppgifter att skriva förnamn och efternamn och ort under varje inlägg.
Det man läst om i tidningar är att det förekommer ju att folk skriver i forum att de skall åka på semester (eller att en aktiv deltagare plötsligt upphör att skriva = är på semester) och sedan är lägenheten eller huset omsorgsfullt rensat när de kommer tillbaka och då har "moderna tjuvar" använt internet. Det finns varianter på temat.
Du kanske skriver något i ett annat forum. De du skriver går att koppla hit med lite sökmotorhjälp. Här finns ditt namn. osv.
Helt klart är att ni inte tänkt igenom detta. Hur många namn stämmer överhuvudtaget? Det är lätt att ta grannens förnamn och efternamn. Får man ens publicera namn så här enl. PuL ?
Okej det var inte jag som startade denna O.T. -diskussion och jag tänker inte fortsätta den.