Har en Scenic RX4 -01...
Häromdagen när jag var ute och körde så lät det konstigt ( typ katching...) och sen kom det ett vinande ljud som om nåt snurrade ganska fort... nånstans under... det kändes lite som om växeln hoppade ur men jag kunde fortsätta som vanligt.
Har nu upptäckt att den bara driver på bakhjulen...
Var börjar man.. har ingen direkt erfarenhet av 4 hjulsdrift...
Nu är jag inte säker på hur 4x4 ser ut i RX4an, men jag har för mig att kraftfördelning mellan axlarna sker i växellådan. Jag vet att på R19 mfl som har JB-växellåda så kan en låsring i diffen gå sönder vilket leder till att man inte får någon drivning, det skulle kunna vara samma som gått i din, men då att du bara förlorat främre drivning..
Baggis wrote:Om den inte driver baktill så kan det ju också vara syncrokopplingen som är kass, liksom nått i bakaxeln , förutom som nämnt i växellådan då. Har du möjlighet att hissa upp bakändens hjul så går det ju att testa snurra på dessa med en växel i. I ditt fall borde det gå om den inte driver på bakhjulen, annars ska det inte gå eller iaf gå tungt. (När jag bytte kardanaxel på min så märkte jag att även om en syncrokoppling är tänkt att koppla in kraften till bakhjulen när det blir hastighetsskillnad mellan fram- och bakhjul så verkar den vara ordentligt trög hela tiden)
Men den driver ju bara baktill står det iaf, borde utesluta dina fel ??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Joakim16v wrote:Nu är jag inte säker på hur 4x4 ser ut i RX4an, men jag har för mig att kraftfördelning mellan axlarna sker i växellådan. Jag vet att på R19 mfl som har JB-växellåda så kan en låsring i diffen gå sönder vilket leder till att man inte får någon drivning, det skulle kunna vara samma som gått i din, men då att du bara förlorat främre drivning..
OBS. Jag har ingen aning om det faktiskt är detta felet, det kändes bara som att det kan vara relaterat.
Tror jag får börja i den här änden då, jag var förbi Bilia i morse och dom lyfte upp bilen o kliade sig i huvudet. Och jag blev inget klokare mer än att de upptäckte att vid bakre kardan fästet (mot slutväxeln) där satt bultarna så löst att de nästan trillade ur....
De tog inget betalt för besväret i alla fall
Bara till o ställa av och fundera på hur man nu går vidare...
Nu har du inte skrivit vilken typ din RX4 är (som JA05 e.dy.) men du bör ha en höger drivaxel med stödlager. Om du har det så har den en påpressad hylsa längst in mot lådan på splines. Den kan rosta upp på insidan så splinesen "hyvlas av" och du tappar drivningen fram. När det händer på en tvåhjulsdriven kommer man ingenstans
Men kör INTE omkring om det skulle vara det för splinesen på utgående axel ur lådan far rätt illa av det och det är en STOR affär o byta ut den.
Hylsan finns som reservdel så man behöver inte byta hela drivaxeln (om den inte är skadad). Vi kan fixa det om det behövs, om du ringer Nääs efter 9.30 så hjälper vi dig.
/Mats
Mats wrote:Nu har du inte skrivit vilken typ din RX4 är (som JA05 e.dy.) men du bör ha en höger drivaxel med stödlager. Om du har det så har den en påpressad hylsa längst in mot lådan på splines. Den kan rosta upp på insidan så splinesen "hyvlas av" och du tappar drivningen fram. När det händer på en tvåhjulsdriven kommer man ingenstans
Men kör INTE omkring om det skulle vara det för splinesen på utgående axel ur lådan far rätt illa av det och det är en STOR affär o byta ut den.
Hylsan finns som reservdel så man behöver inte byta hela drivaxeln (om den inte är skadad). Vi kan fixa det om det behövs, om du ringer Nääs efter 9.30 så hjälper vi dig.
/Mats
Var hittar jag den infon det står bara JA ??
Vart ska jag ringa, låter som om det är taget...
Nu har jag konstaterat att jag kan snurra på hjulet (höger fram) med växel i....
Jag har samtidigt konstaterat att den sk. hardy skivan längst bak på drivaxeln är helt slut... Såg i tidigare trådar att det gick att beställa från England..
jokers wrote:Nu har jag konstaterat att jag kan snurra på hjulet (höger fram) med växel i....
Jag har samtidigt konstaterat att den sk. hardy skivan längst bak på drivaxeln är helt slut... Såg i tidigare trådar att det gick att beställa från England..
Det ser ut som om en lösning finns
/Christian
utan diffbroms kan du stoppa ett hjul när du har motorn igång och en växel i,dvs helt normalt
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen