C6J-7-26 (840 Turbo) NYA SEPTEMBER TANKAR!!!!!!
Moderator: Forumpolisen
- Magnus Bjelk
Re: C6J-7-26 (840 Turbo) NYA SEPTEMBER TANKAR!!!!!!
Kan du inte förlänga bilen lite? Det gjorde jag när jag skulle ha 5-växlat i R4. Då menar jag alltså att göra en ny frontbalk den biten som sitter framför växellådan.
Sitter växellådsfästet på gaveln av växellådan så kanske det går att göra nya fästen vid sidan om växellådan.
Lite utflyttning sedan av stötskölden så döljs nog det mesta, i värsta fall får balken sticka ut genom stötskölden och sedan använder du balken som nummerskyltshållare!
Sitter växellådsfästet på gaveln av växellådan så kanske det går att göra nya fästen vid sidan om växellådan.
Lite utflyttning sedan av stötskölden så döljs nog det mesta, i värsta fall får balken sticka ut genom stötskölden och sedan använder du balken som nummerskyltshållare!
Typ renault har ju inga starka lådor, nya megane rs250lådan är byggd för 360Nm HAHAAHAHAAHAH säger jag om det, alla lådor efter den jag har i min bil har hastighetsmätaren på ABS ,sånt sk*t har inte jag, så allt efter denna lådan blir en utmaning.Alpine Linus wrote:Så du kör tills det exploderar och byter låda sedan?Tony wrote:orginal har en clio kanske runt 200Nm, min trimmare har tagit ut 321Hk och runt 600Nm vid 1,1bar med den turbon jag skall ha i en saab på E85. nu kommer jag inte försöka få närheten av det, jag kommer nog nöja mig med max 350Nm, orginal har GTE 140Nm och håller det för 350Nm får man vara glad, finns lite förstärkningstrix men då måste jag riva lådan, och jag vet inte om jag vill köpa en diff och stoppa i en lådan som kan explodera när som..
Jag har egentligen alla bitar som behövs för att sätta ihop bilen,skall köpa kylare och oljekylare för att vara safe,sen skall skrotet ihop och se vad det tål...

Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
Jag är rädd att precis samma sak kommer att hända mig, motorn kommer hålla men lådor kommer gå på löpande band!Tony wrote:Typ renault har ju inga starka lådor, nya megane rs250lådan är byggd för 360Nm HAHAAHAHAAHAH säger jag om det, alla lådor efter den jag har i min bil har hastighetsmätaren på ABS ,sånt sk*t har inte jag, så allt efter denna lådan blir en utmaning.Alpine Linus wrote:Så du kör tills det exploderar och byter låda sedan?Tony wrote:orginal har en clio kanske runt 200Nm, min trimmare har tagit ut 321Hk och runt 600Nm vid 1,1bar med den turbon jag skall ha i en saab på E85. nu kommer jag inte försöka få närheten av det, jag kommer nog nöja mig med max 350Nm, orginal har GTE 140Nm och håller det för 350Nm får man vara glad, finns lite förstärkningstrix men då måste jag riva lådan, och jag vet inte om jag vill köpa en diff och stoppa i en lådan som kan explodera när som..
Jag har egentligen alla bitar som behövs för att sätta ihop bilen,skall köpa kylare och oljekylare för att vara safe,sen skall skrotet ihop och se vad det tål...motorn borde hålla med smidda kolvar och H stakar så det är lådan som är som en påse chips
Eh, jag får väll be mormor och morfar (som har sommarhus i provance) att ta med sig en 7-8 växellådor varje gång dem åker hem till Sverige!
Satan, det får bli växellåda ifrån någon annan tillverkare helt enkelt, vet en som har en Turbo 2 TDC motor med en gammal VW Transporter växellåda i sin R8 Gordini! kanske kan vara något att se om man får plats med?
Till Magnus:
Tyvärr är det så att just växellådan i Turbo versionen av Alpine 5 är såpass lång att redan fabriken har byggt om växellådsbalken så att den nu slutar 1-2 cm bakom kofångaren/nummerplåten. Och dessvärre så vill jag inte flytta ut kofångaren 9-11cm och på så sätt skapa världens värsta Ljugarbänk!
Men tack så mycket för inputen! Hade själv i åtanke att sätta sticksågen i en av mina front-kofångare så att växellådan stack rätt ut igenom den, men insåg att jag ville ha bilen gatreggad och eftersträvar därför ett orginal utseende!
//Linus
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
-
bara för att själv hålla koll + dela med mig av mina tankar till bilen så lägger jag upp lite bilder på nyinköpta fälgar som jag fått billigt på kära blocket.se!
pappas bil fick aggera lite testbil....
första bilden är photoshopad för att testa lite =)

15x6tums istället för 13x5.5tums. 4x100 bultdelning istället för 3x110 eller vad det är orginal
Detta kan ju gå om man ger sig fan på de =) kommer nog dock behöva spacera ut däcken en bit!
pappas bil fick aggera lite testbil....
första bilden är photoshopad för att testa lite =)

15x6tums istället för 13x5.5tums. 4x100 bultdelning istället för 3x110 eller vad det är orginal
![117 [smilie=117.jpg]](./images/smilies/117.jpg)
Detta kan ju gå om man ger sig fan på de =) kommer nog dock behöva spacera ut däcken en bit!
Den modellen på fälg är snygg
letar själv efter splitmodeller na (BBS RS och RZ) för att ha på Gtt´n, men har hitills inte hittat något i min storlek och min prisklass
vill hellst ha 4x100 och 16 "
Men åter till din bil. tror det han bli kanon, finns det plats för spacers så finns det ju plats för bultmönstersomvandlare, men du kanske skall bygga om

Men åter till din bil. tror det han bli kanon, finns det plats för spacers så finns det ju plats för bultmönstersomvandlare, men du kanske skall bygga om
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.

Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.

-
detta är väll RZ om jag fattat de rätt, dem är dock VW stämplade så måste fram med dremel å skava bort....mange wrote:Den modellen på fälg är snyggletar själv efter splitmodeller na (BBS RS och RZ) för att ha på Gtt´n, men har hitills inte hittat något i min storlek och min prisklass
vill hellst ha 4x100 och 16 "
kan inte bestämma mig för om jag skall bygga om, vill ju egentligen ha helt nya nav med nya bromsar fast vet inte vad det finns för bättre alternativ om man vill fortsätta att ha vajer-handbroms....
mycket tjat å gnat med den där jävla bilen... jag har för mycket ideer och för lite pengar/tid.
Men har fått lite delar nu som jag väntat på i över 1 år så man kanske borde börja avvara 2-3 timmar efter jobbet varje dag.
Gttn med sådana fälgar hade varit redigt fint!!! jag fick dessa för 2500kr så det känns väll helt okej!

Visst hade det varit snyggt på GTT´n hellst då i 16" och hellst med split.
Äh sluta bygga om, börja med att sätta ihop den med orginal bromsar och motor med sprut det räcker mer än väl
Sen är det bara att bygga om lite varje vinter 
Äh sluta bygga om, börja med att sätta ihop den med orginal bromsar och motor med sprut det räcker mer än väl

Har lite svårt att förstå dig i ditt påstående av Längre låda i R5 Turbo .De är samma låda i Alpinen med förgasare . Sen om du kollar mot R18 så är hus lika dant för lådan . Front balk för låda är skruvbar . Sen alla fästen är lika för kofångare som de övriga Stålmusen Mod .Sen flytta fästen 1cm eller 2cm de syns minimalt.
Inte kommer du väl att att släppa kopplingen varje gång med motorn på 5,500 varv ?
Då håller inte många modeller av lådor...De var min lilla tanke
Inte kommer du väl att att släppa kopplingen varje gång med motorn på 5,500 varv ?

Då håller inte många modeller av lådor...De var min lilla tanke

-
jo jag skall försöka coola ner lite mange...
till bengt så var det så att vi pratade om r5 turbo låda (motorn bak) alltså en un1 och hur mycket större än en r5 alpine turbo låda (motorn fram) ng5 låda den är...
till bengt så var det så att vi pratade om r5 turbo låda (motorn bak) alltså en un1 och hur mycket större än en r5 alpine turbo låda (motorn fram) ng5 låda den är...
Man känner ju igen sig själv man vill göra så mycket. men en av de bästa besluten jag gjort var att sätta ihop doffen och fixa problemen när de kommer. Har haft såå kul med den. helt klart roligare än när den stod på pallbockarAlpine Linus wrote:jo jag skall försöka coola ner lite mange...

Alpine Linus :
Hm.. sitter Un1 i alla bak monterade då ? ... Eller är de ett tillval då du stressar mororn mer än org 150Hk ? . Kan väl duga med en 4 vxl där tills vidare , man vet aldrig vad man hittar i framtiden eller hur .
Hm.. sitter Un1 i alla bak monterade då ? ... Eller är de ett tillval då du stressar mororn mer än org 150Hk ? . Kan väl duga med en 4 vxl där tills vidare , man vet aldrig vad man hittar i framtiden eller hur .
UN1 sitter även på bilar med motorn fram, bland annat bilar med J-motorn. T.ex Espace, 21, 25.Bengt wrote:Alpine Linus :
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Alla med lite kraftigare vridmoment, generelt sett V6 modellerna och turbomodeller i bensin utförande. Undantaget är tidiga 25 GTX fram till och med tillverkningsår -85
Jo just det, höll på att glömma GammelMaster'n med mittmotor och framhjulsdrift i diesel utförande.
Jo just det, höll på att glömma GammelMaster'n med mittmotor och framhjulsdrift i diesel utförande.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
dennis och jocke sa allt där!
angående framtiden kan jag säga att det nog blir en eftermarknadslåda när pengarna finns!
härligt nu att en kompis till mig köpte en ROSTFRI r5 gte 88a som gått 10k mil så nu får vi tagga och hjälpa varandra!!
ska ta kort på den vid tillfälle och slänga upp här!!!!!
angående framtiden kan jag säga att det nog blir en eftermarknadslåda när pengarna finns!
härligt nu att en kompis till mig köpte en ROSTFRI r5 gte 88a som gått 10k mil så nu får vi tagga och hjälpa varandra!!
ska ta kort på den vid tillfälle och slänga upp här!!!!!
Jag fick höra att det satt VW-låda i R8:an när jag köpte den, visste inte då att lådans ursprung var Renault, den kommer från R30! Däremot är drivaxlarna "äkta" VAG. Så här ser det ut när man satt ihop 5 Turbomotorn mot R30-lådan, den 4-växlade.
På de lösa lådorna jag har mätte jag huset, utan gavel, till 430 mm.

MVH/Stefan
På de lösa lådorna jag har mätte jag huset, utan gavel, till 430 mm.

MVH/Stefan