RX4 Växellåda. Bilen skrotas istället! 30.000:- premie

Annonsera efter Renaultrelaterade prylar här.
OBS! Läs våra regler för Köp & Sälj sektionen innan du annonserar.

Moderator: Forumpolisen

Baggis

Re: RX4 Växellåda. Bilen skrotas istället! 30.000:- premie

Post by Baggis »

Och symptomet/symptomen man ska ha koll på är? Att 5:an hoppar ur vid gassläpp? Annat? För låter lite overkill att ta lös och isär lådan för att kolla att alla drev sitter fast, haha!

I summan jag nämnde ingår även att byta oljetrågspackning, något som tydligen är en synnerligen tidskrävande grej. Sen är jag medveten om att priserna generellt är högre än dina Dennis, både jobb och delar, då det är en s.k auktoriserad Renault-verkstad som ska göra jobbet. Jag har inte så många alternativ där jag bor och har dessutom en 20%:s rabattcheck från Renault som lindrar det hela en del.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Hmm..min har rullat snart 20 000 och vvt drev var bytt på förra kamremsbytet som även detta var gjort för ca 500mil sen.

kardanen börjar ljuda lite i lagret. Har tröstat det med massa fett och lyckats tryckt in lite. Men jag antar att minusgraderna i vinter kommer knäcka det. Kom nu inte ihåg på rak arm hur det såg ut under om kardanen går i vinkel eller rakt bak.

Går den rakt bak går det att tillverka en ny axel utan lager för runt 2000:- Denna åtgärd ligger närmast troligt på min 21:a turbo nu
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Baggis

Post by Baggis »

Kardanaxeln har två stödlager med knutar bredvid och dessutom en "längsgående" splinesgrej i framänden. Fick ge c:a 5000 för en sån i UK.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

hmm damn !

då blire en ny från UK !

Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Baggis wrote:Och symptomet/symptomen man ska ha koll på är? Att 5:an hoppar ur vid gassläpp? Annat? För låter lite overkill att ta lös och isär lådan för att kolla att alla drev sitter fast, haha!
ja det är jävligt svårt tar nog 10min att komma åt 5e drevet :-D
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Baggis

Post by Baggis »

Tony wrote:
Baggis wrote:Och symptomet/symptomen man ska ha koll på är? Att 5:an hoppar ur vid gassläpp? Annat? För låter lite overkill att ta lös och isär lådan för att kolla att alla drev sitter fast, haha!
ja det är jävligt svårt tar nog 10min att komma åt 5e drevet :-D
Menar du på fullt allvar att 5:e drevet i *växellådan* är det ENDA som är lättåtkomligt i HELA bilen, haha! Tala om upp- och nedvända världen! Det finns alltså en enkelt placerad lucka man öppnar för att kolla att drevet sitter fast. En lucka som fransoserna såg sig tvungna att sätt dit då de hade ätit för mycket grodlår när de designade 5:e drevet och för sent upptäckte att det kommer att lossna innan säg 20000 mil! :wink: Men det är klart, är det så enkelt så behöver man ju bara lägga in det i den dagliga tillsynen att kolla hur det är med 5:e drevet...
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

5e drevet sitter längstill höger under den kåpan i änden på lådan
Image
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Kåpan 3 skruv och återanvändbar gummi o-ring som tätning. ett stag mellan subbram och kaross 2 skruv.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis

Post by Baggis »

Ja, verkar vara som jag skrev då, dvs nödvändigt med en "lättåtkomlig" lucka eftersom man måste kolla det drevet om inte dagligen så iaf en gång i veckan :wink:

Men om man nu mot förmodan inte gör det, hur var det då med min fråga om symptom på "lösfallande" drev? Att 5:an börjar hoppa ur? Eller blir det tvärstopp när plötsligt allt blir till mos inne i lådan? :wink:
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Dennis wrote:
Ja 5'n drev på primäraxeln brukar lossna i låsningen på axeln och då uppstår ett axialspel som föser ur 5'n vid gassläpp. Här var det dock drevet på sekundäraxeln som var löst. Erfarenheten har lärt mig att låsa muttern med en svetsloppa på axeln. Provade först med Locktite några ggr men fick göra om.
Har räddat ngr. RX4'r innan, men denna hade drevet varit löst på ett tag så splines'n Var slitna på både axel och drev med radialglapp som följd också. Byte pinjonaxel och drev eller annan låda var ett måste!
Kan du läsa eller? :wink:
Om man föser ur 5'n så är det väl = friläge! Har inte skrivit ngt om att dreven fastnar.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis

Post by Baggis »

Dennis wrote: Kan du läsa eller? :wink:
Om man föser ur 5'n så är det väl = friläge! Har inte skrivit ngt om att dreven fastnar.
Här där jag bor brukar man inte "fösa" ur eller i växlar. Kanske är nått ni där nere sysslar med, vad vet jag :wink:
Baggis

Post by Baggis »

Baggis wrote:Hmmm.. Min RX4 har snart gått 19000 mil. Ska jag också vänta mig en rasad låda då...? Jag står annars i begrepp att satsa c:a 15000 på den för att få bytt kamrem,vattenpump,VVT-drev,m.m vilket ju inte heller är en ekvation som mer än knappt går ihop, antaget att lådan inte rasar då...
Intressant att några år senare och några tusen mil senare så verkar det inte bättre än att lådan/slutväxel/fördelningsgrejs är på väg att säga upp kontraktet, dock inte 5:an utan nått annat som "maler" i den...
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Såg en Billig RX4 på blocket med ny kardan, tyvärr rasad låda för 6000:- =)

http://www.blocket.se/vasternorrland/Re ... m?ca=4&w=1

Post Reply