Min R16 dör för mej ibland :-(
Moderator: Forumpolisen
Min R16 dör för mej ibland :-(
Ibland när jag är ute vädrar R16 så kan det hända att motorn helt plötsligt bara dör. Felet är väldigt intermittent, ibland kan det gå månader mellan gångerna, ibland kan det ske flera gånger på bara några mil.
Det som händer är kort och gott att motorn dör. Jag kan då inte "rulla igång den" igen i farten utan måste stanna, slå av tändningen och sen starta den igen. Då startar den på ett kick och det är bara att köra vidare.
Jag har nyligen bytt rotor, fördelarlock och brytare till nya grejer och detta fel inträffade både före och efter denna service.
Vad kan det vara för fel?
/J
Det som händer är kort och gott att motorn dör. Jag kan då inte "rulla igång den" igen i farten utan måste stanna, slå av tändningen och sen starta den igen. Då startar den på ett kick och det är bara att köra vidare.
Jag har nyligen bytt rotor, fördelarlock och brytare till nya grejer och detta fel inträffade både före och efter denna service.
Vad kan det vara för fel?
/J
Uppväxt i -65 R8. Kör -69 R16 och -66 folkabuss. Hottar en -71 Tjorven.
Re: Min R16 dör för mej ibland :-(
Dålig jordfläta mellan motor kaross kanske..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Min R16 dör för mej ibland :-(
Satsar en krona på tändspole.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Min R16 dör för mej ibland :-(
Andra har föreslagit kondensatorn.
Många förslag... :-/
/J
Många förslag... :-/
/J
Uppväxt i -65 R8. Kör -69 R16 och -66 folkabuss. Hottar en -71 Tjorven.
Re: Min R16 dör för mej ibland :-(
När kondingen strular brukar den bludra, puffa och skjuta, inte heldö plötsligt för att lika plötsligt gå igång igen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Min R16 dör för mej ibland :-(
Aha. Åhå. Jag tror jag byter båda för säkerhets skull. När jag ändå håller på.
Även om det kanske är mer pedagogiskt att byta en i taget...
/J
Även om det kanske är mer pedagogiskt att byta en i taget...
/J
Uppväxt i -65 R8. Kör -69 R16 och -66 folkabuss. Hottar en -71 Tjorven.
- Magnus Bjelk
- Posts: 162
- Joined: 09 Dec 2002, 10:07
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Min R16 dör för mej ibland :-(
Kan kanske vara tändningslåset, med tanke på att den startar direkt när du vrider på nyckeln men inte annars...
Kolla så att oljetryckslampan tänds nästa gång det händer innan du rör nyckeln. Tänds inte lämpan fastän motorn inte snurrat på ca 15-20 sekunder så är det nog tändningslåset.
Kolla så att oljetryckslampan tänds nästa gång det händer innan du rör nyckeln. Tänds inte lämpan fastän motorn inte snurrat på ca 15-20 sekunder så är det nog tändningslåset.
Re: Min R16 dör för mej ibland :-(
Bra tips! Det ska jag komma ihåg.
Annars så bytte jag kondingen idag och motorn går betyligt bättre nu, så oavsett skäl till motorstoppen så var kondingen definitivt dålig.
Jag har numera också en extra tändspole med mej.
Så får vi se då...
/J
Annars så bytte jag kondingen idag och motorn går betyligt bättre nu, så oavsett skäl till motorstoppen så var kondingen definitivt dålig.
Jag har numera också en extra tändspole med mej.
Så får vi se då...
/J
Uppväxt i -65 R8. Kör -69 R16 och -66 folkabuss. Hottar en -71 Tjorven.
Re: Min R16 dör för mej ibland :-(
Äsch! Idag dog den igen :-(
Och den här gången var den tjurigare. Jag fick försöka flera gånger innan den ville brumma igång igen. Detta kan dock vara för att den var kall. (Jag hade bara kört en kilometer.)
Tyvärr var jag för stressad för att vara helt säker på om oljetryckslampan tändes före eller efter jag rörde tändningslåset igen. Blir ju både förvånad och stressad när det händer mitt i trafiken.
Jag får väl byta tändspolen och se om det händer igen.....
/J
Och den här gången var den tjurigare. Jag fick försöka flera gånger innan den ville brumma igång igen. Detta kan dock vara för att den var kall. (Jag hade bara kört en kilometer.)
Tyvärr var jag för stressad för att vara helt säker på om oljetryckslampan tändes före eller efter jag rörde tändningslåset igen. Blir ju både förvånad och stressad när det händer mitt i trafiken.
Jag får väl byta tändspolen och se om det händer igen.....
/J
Uppväxt i -65 R8. Kör -69 R16 och -66 folkabuss. Hottar en -71 Tjorven.