Fråga om fjädrar Laguna II V6 -03

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Gwarg

Fråga om fjädrar Laguna II V6 -03

Post by Gwarg »

Hej allihopa.

Jag har köpt en Renault Laguna V6. Går som ett skott :)

Problemet är att den är lite väl mycket sänkt och det börjar ge problem. Jag har sökt information om vilka fjädrar man ska byta till för att få original höjd men hittar inget. Det pratas mycket om olika färger etc men det är alltid lite klurigare när man har en ovanligare modell.

Jag läste någonstans att iaf bakfjädringen gick att använda samma som för vanlig 2.0 Laguna men fram är jag lite osäkrare på. Renault verkstan vill ha drygt 1500kr styck för fjädrar +1000kr styck för jobbet. Det låter lite tilltaget kan jag tycka.

Är det någon som vet vilka fjädrar jag skulle kunna stoppa in för att få upp den några cm? Är främst fram som är problematiskt då bak är ca 5cm högre.
Andreas Danielson
LOKE

Re: Fråga om fjädrar Laguna II V6 -03

Post by LOKE »

Gwarg wrote:Hej allihopa.

Problemet är att den är lite väl mycket sänkt och det börjar ge problem. Jag har sökt information om vilka fjädrar man ska byta till för att få original höjd men hittar inget. Det pratas mycket om olika färger etc men det är alltid lite klurigare när man har en ovanligare modell.

Jag läste någonstans att iaf bakfjädringen gick att använda samma som för vanlig 2.0 Laguna men fram är jag lite osäkrare på. Renault verkstan vill ha drygt 1500kr styck för fjädrar +1000kr styck för jobbet. Det låter lite tilltaget kan jag tycka.

Är det någon som vet vilka fjädrar jag skulle kunna stoppa in för att få upp den några cm? Är främst fram som är problematiskt då bak är ca 5cm högre.
Tjena , jag har 2 helt nya fram fjädrar som jag skulle ha använt på min Laguna2 2.0T 03.a. Men jag sålde den och fick fjädrarna över. Om dom passar på din vet jag ej , men om dom passar kan du ju skicka ett PM om du är intresserad. Pris ( 800kr ) för båda , kvitto finns.

Mvh/LOKE
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Gwarg wrote:Hej allihopa.

Jag köper fjädrarna av dig om det är sänkprylar och inte trasiga fjädrar lr avkapade orginal. Köpa orginal prylar till en laguna V6 kan ju inte vara världens svåraste jobb, tror att dieseln och v6 har kraftigare framfjädrar än dom andra. kolla på MECA så ser du vilka prylar som passar till din och andra modeller..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Gwarg

Post by Gwarg »

Hej igen

Spanat lite mer och hittat originaldels-nummer. Verkar vara samma mellan stora dieseln och V6 sam sagt. Dem till 2.0T verkar vara lite för klena tyvärr. Blir nog att köpa in fjädrarna via Ebay, hittar inga svenska leverantörer som har dem. :(

Måste nog dröja en månad minst för att se till att det finns kapital så kommer inte ha koll på hur de som sitter på ser ut. Men vi kan spana sen om du fortfarande är intresserad då.

Tack så mycket för hjälpen. :)

PS. Är det någon som vet en bra och billig verkstad i Borås för fjäderbyte. Känns inte som det borde vara något man måste gå till de dyrare för att göra? DS.
Andreas Danielson
LOKE

Post by LOKE »

Vilken är den stora dieseln? För dom jag har passar till 1.9Dci också.
Ring (Benny) Autofrance på Telefon nr: 042-201620 han är billig med reservdelar till Renault.

http://www.blocket.se/malmo/Framfjadrar ... =23_11&w=0
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

LOKE wrote:Vilken är den stora dieseln? För dom jag har passar till 1.9Dci också.
Ring (Benny) Autofrance på Telefon nr: 042-201620 han är billig med reservdelar till Renault.

http://www.blocket.se/malmo/Framfjadrar ... =23_11&w=0
2,2 dci är den stora dieseln
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
LOKE

Post by LOKE »

Okej.
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Post Reply