Tony wrote:jaha men varför passar inte en pk6 på en f3r men en f9q om det inte är någon skillnad ?
Uppenbarligen har de i så fall gjort om det. Tyckte det verkar konstigt med tanke på hur mycket annat som passar mellan olika modeller. Mekano som Dennis brukar säga
Tråkigt dock. Hade varit kul med en F7R som varvar 50km/h per 1000rpm på 6an
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Tony wrote:jaha men varför passar inte en pk6 på en f3r men en f9q om det inte är någon skillnad ?
Uppenbarligen har de i så fall gjort om det. Tyckte det verkar konstigt med tanke på hur mycket annat som passar mellan olika modeller. Mekano som Dennis brukar säga
Tråkigt dock. Hade varit kul med en F7R som varvar 50km/h per 1000rpm på 6an
Går att fixa om man vill, måste göra en egen sprängkåpa lr adapterplatta, mätte inte splinesen om det var samma men skulle inte tro det, så då måste man få en 228mm koppling passa på ett 215mm svänghjul eller något annat hokus pokus.
problemet med att ha en så låda på en f7r är att man behöver åka runt 200km/h+ på 6an för att få maxvridet på motorn, och vid 7000 borde det gå iaf runt 300+ om motorn orkat, kanske skulle funka i min min 5a med turbo, men tror inte jag skulle våga åka 300+ i den
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tony wrote:
Går att fixa om man vill, måste göra en egen sprängkåpa lr adapterplatta, mätte inte splinesen om det var samma men skulle inte tro det, så då måste man få en 228mm koppling passa på ett 215mm svänghjul eller något annat hokus pokus.
problemet med att ha en så låda på en f7r är att man behöver åka runt 200km/h+ på 6an för att få maxvridet på motorn, och vid 7000 borde det gå iaf runt 300+ om motorn orkat, kanske skulle funka i min min 5a med turbo, men tror inte jag skulle våga åka 300+ i den
Tanken med det var inte att åka över 300 utan snarare att få en låda med trevlig utväxling på de lägre men som samtidigt inte varvar så mycket på motorväg
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Tony wrote:
Går att fixa om man vill, måste göra en egen sprängkåpa lr adapterplatta, mätte inte splinesen om det var samma men skulle inte tro det, så då måste man få en 228mm koppling passa på ett 215mm svänghjul eller något annat hokus pokus.
problemet med att ha en så låda på en f7r är att man behöver åka runt 200km/h+ på 6an för att få maxvridet på motorn, och vid 7000 borde det gå iaf runt 300+ om motorn orkat, kanske skulle funka i min min 5a med turbo, men tror inte jag skulle våga åka 300+ i den
Tanken med det var inte att åka över 300 utan snarare att få en låda med trevlig utväxling på de lägre men som samtidigt inte varvar så mycket på motorväg
Förstår vad du menar men en standard F7R skulle inte dra nytta av att varva så lite,finns ingen kraft i motorn vid lägre varv och skulle den ligga och jobba vid så låga varv skulle den säkert dra mer soppa om man fick ligga och gasa för att den skulle orka, jag tror dock att den skulle klara av lite högre utväxling på 5an för nu är bilen löljigt stark vid 110 på 5an, bara stämpla så bara sticker den.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tony wrote:
Förstår vad du menar men en standard F7R skulle inte dra nytta av att varva så lite,finns ingen kraft i motorn vid lägre varv och skulle den ligga och jobba vid så låga varv skulle den säkert dra mer soppa om man fick ligga och gasa för att den skulle orka, jag tror dock att den skulle klara av lite högre utväxling på 5an för nu är bilen löljigt stark vid 110 på 5an, bara stämpla så bara sticker den.
Jo precis. En F7P skulle definitivt dra mer soppa vid de varven, men är inte R:en tillräckligt vridstark vid drygt 2krpm för att klara motorvägskörning? Jag har ju aldrig kört en själv, så jag vet inte hur den beter sig
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Tony wrote:
Förstår vad du menar men en standard F7R skulle inte dra nytta av att varva så lite,finns ingen kraft i motorn vid lägre varv och skulle den ligga och jobba vid så låga varv skulle den säkert dra mer soppa om man fick ligga och gasa för att den skulle orka, jag tror dock att den skulle klara av lite högre utväxling på 5an för nu är bilen löljigt stark vid 110 på 5an, bara stämpla så bara sticker den.
Jo precis. En F7P skulle definitivt dra mer soppa vid de varven, men är inte R:en tillräckligt vridstark vid drygt 2krpm för att klara motorvägskörning? Jag har ju aldrig kört en själv, så jag vet inte hur den beter sig
så stark är den inte vid 2000, skulle tro att mellan 2500-3000 hade varit lagom i 110, nu varvar det typ 3200. Skall kolla om man kan ta 5an från en annan låda.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Byggt om turbon, monterat den samt startmotor och Kat som jag hade ur och kollade lite på, skall bygga om en till 2,5" för lite bättre respons och hk borde kunna spräcka 160hk gränsen med den modden..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Va har du gjort med turbon ? Den måste gå riktigt fint nu
För skojs skull gjorde ja en g-tech mätning på min firma passat med 170hk diesel dsg och trimbox
8,4sek lyckades ja med. Då med rätt fullt bagage och två gubbar i. Då haru någe att jämföra med
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Tony wrote:Byggt om turbon, monterat den samt startmotor och Kat som jag hade ur och kollade lite på, skall bygga om en till 2,5" för lite bättre respons och hk borde kunna spräcka 160hk gränsen med den modden..
Tony wrote:Byggt om turbon, monterat den samt startmotor och Kat som jag hade ur och kollade lite på, skall bygga om en till 2,5" för lite bättre respons och hk borde kunna spräcka 160hk gränsen med den modden..
Är det min gamla pärla du håller på med?
ja turbon, snart är allt tillbaka i bilen igen. kvar är kamemssatsen som skall bytas,elhissen skall lagas och knapp till bakrutan.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Den vita på väg ihop inte haft så mycket tid att hålla på, behöver byta bromsvätska och lufta broms och koppling, kvaddade tydligen returröret från servon vid lådbytet så det behöver bytas, olja behövs i lådan sen skall det mesta vara klart. om man inte räknar med kamremsbytet. den blågrå behöver översikt av tillsatsbrännaren startar inte längre skall även försöka få in styrningen till motorvärmare och bränslevärmaren..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen