Kompression i R4 845cc motor

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Mogs
Posts: 5
Joined: 29 May 2011, 12:03
Location: Stockholm

Kompression i R4 845cc motor

Post by Mogs »

Jag undrar vad kompressionen normalt ska vara på en R4 med 845cc motor, jag har mätt upp 7.5, 7.0, 6.0, 9.0 bar, på cyl 1-4 på min motor. Betyder det att det är dags för nya kolvringar och ventiler?

Mvh
Morgan
Morgan Lindström
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Kompression i R4 845cc motor

Post by Tony »

Mogs wrote:Jag undrar vad kompressionen normalt ska vara på en R4 med 845cc motor, jag har mätt upp 7.5, 7.0, 6.0, 9.0 bar, på cyl 1-4 på min motor. Betyder det att det är dags för nya kolvringar och ventiler?

Mvh
Morgan
Av med toppen och renovera den, fixa till ventilsäten och slipa in ventilerna så blir det nog bättre, är ventilspelet ok??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Kompression i R4 845cc motor

Post by mange »

Svarade i en annan tråd, men du har ju redan gjort komp test :D om man häller i lite olja i cylindrarna och drar runt motorn något var för att sedan komptesta, går kompen upp för att sedan minska så är det ringarna (eller fodersatsen) som är kassa.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Mogs
Posts: 5
Joined: 29 May 2011, 12:03
Location: Stockholm

Re: Kompression i R4 845cc motor

Post by Mogs »

mange wrote:Svarade i en annan tråd, men du har ju redan gjort komp test :D om man häller i lite olja i cylindrarna och drar runt motorn något var för att sedan komptesta, går kompen upp för att sedan minska så är det ringarna (eller fodersatsen) som är kassa.
Ja och kompressonsprovet var ju ojämt och fint, så jag ska testa oljetricket för att kolla om det är kolvringarna. Om det är så att motorn är kass, hur kan man få tag på delar? Jag är inte rädd för att riva motorn, jag har reparerat motorer tidigare. men jag är lite orolig för att inte få tag på delar som behövs.

Tack för bra svar!

/morgan
Morgan Lindström
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Kompression i R4 845cc motor

Post by mange »

Risken för dåliga ringar eller slitna foder är ju rätt så stor. Delar finns kan hitta på marknader och likande i sverige även privatpersoner i klubben kan ha. Men firmor i Frankrike, holland och tyskland är nog det enklaste.

Länkar till diverse firmor finns under reservdelar här:
http://www.clubrenaultsverige.com/links.asp

Der Franzoze har inte jag handlat av men andra har med gott resultat.

finns även renkens rohner i holland han kan man maila.
http://oldtimers.zoekeensop.nl/0221104- ... landgraaf/

Somsagt delar finns i sverige men har ingen firma här som säljer. då får man gå genom kontakter ( om du är medlem så fungerar medlemslistan utmärkt, bara att kolla vilka som åker 4 L)

skrik till om du inte hittar.

Verkstadshandbok kanske jag vetom en som har om du är intresserad
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply