Motor Renault 5

Annonsera efter Renaultrelaterade prylar här.
OBS! Läs våra regler för Köp & Sälj sektionen innan du annonserar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
rupnikk

Motor Renault 5

Post by rupnikk »

Eftersom intresset för mitt projekt och mina reservdelsbilar var markant lågt har jag bestämt mig för att fortsätta bygga vidare. Är dock i behov av någon roligare motor. Gärna komplett men inget krav.
Alla förslag är välkomna både turbo och sugis! :D
Eric Rupnik - Renault 5 GTE pågående bygge
Joakim16v

Re: Motor Renault 5

Post by Joakim16v »

Det vanliga är ju att hinka i en Volvo 4x0 turbo-motor. Annars går det få ner 19/Clio 16v ganska enkelt. Om du vill ha lite mer utmaning så kan du ju titta åt Clio 197 för sugmotor eller Megane III Sport för turbomotor (250hk har jag för mig)

Hur man löser det med bilprovningen vet jag inte, men du lär ju få effekt så det räcker i den lilla bilen :lol:
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
rupnikk

Post by rupnikk »

Joakim16v wrote:Det vanliga är ju att hinka i en Volvo 4x0 turbo-motor. Annars går det få ner 19/Clio 16v ganska enkelt. Om du vill ha lite mer utmaning så kan du ju titta åt Clio 197 för sugmotor eller Megane III Sport för turbomotor (250hk har jag för mig)

Hur man löser det med bilprovningen vet jag inte, men du lär ju få effekt så det räcker i den lilla bilen :lol:
Står en Volvo b18ft hemma dock utan nåt som helst kablage, men det känns nästan lite för vanligt :lol:
Vad gäller Megane III motorn så är det nog lite över vad jag är beredd att lägga just nu, hur kul det än hade varit!
Det optimala hade ju varit om nån hade en snigelmatad F7p över! :D
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

rupnikk wrote:
Joakim16v wrote:Det vanliga är ju att hinka i en Volvo 4x0 turbo-motor. Annars går det få ner 19/Clio 16v ganska enkelt. Om du vill ha lite mer utmaning så kan du ju titta åt Clio 197 för sugmotor eller Megane III Sport för turbomotor (250hk har jag för mig)

Står en Volvo b18ft hemma dock utan nåt som helst kablage, men det känns nästan lite för vanligt :lol:
Vad gäller Megane III motorn så är det nog lite över vad jag är beredd att lägga just nu, hur kul det än hade varit!
Det optimala hade ju varit om nån hade en snigelmatad F7p över! :D
Om jag var du skulle jag försöka satsa på en F7R 150hk direkt, mycket kraftfullare än en F7P.
Turbo är kul men Problemet är ju besiktning om du tänkt använda bilen ,eller skall du byta till varje besiktning??
För att regga som ombyggt max 15Kw/100kg.
det som måste ändras på, Motor/låda/bromsar (Fram+bak+ huvudcylinder)

Jag tänkte ju bygga turbo i min,men man får snabbt växellådsknäckande vrid, så jag skall nog prova köra högkompad F7R istället
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
rupnikk

Post by rupnikk »

Tanken var väl att hänga ur vid besiktning.
F7R är väl Megane och Clio Williams bland annat om jag inte missminner mig?
Om ni springer på nån med nån trevlig motor så bara pma/ring/smsa/skicka röksignal!

Offtopic!
Har du lagt ner hela turbobiten nu då Tony?
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

rupnikk wrote:Tanken var väl att hänga ur vid besiktning.
F7R är väl Megane och Clio Williams bland annat om jag inte missminner mig?
Om ni springer på nån med nån trevlig motor så bara pma/ring/smsa/skicka röksignal!

Offtopic!
Har du lagt ner hela turbobiten nu då Tony?
Japp Clio williams/spider och megane (megane lite olika mot dom andra,tex ingen fördelare) enklast hade varit att fixa en tidig clio williams motor med härva och box, dom har ingen startspärr bara att kasta i och köra.
iaf i en 5a :wink: jag kan nog få runt 200hk med 2liter högkomp,mina catcams kammar och mitt programmerbara vems, borde räcka ett tag, om inte på med individuella spjäll så är det närmare 230 iaf..

Här är ett danskt recept på
241hp @ 7537rpm
243nm @ 6261rpm

F7R BE (Williams) 1998ccm
8000rpm. rev limit
Lightened and balanced BE (pistons and rods within 1g difference)
Lightened and balanced fly wheel and clutch assembly
Jenvey throttle bodies
Inlet/head port matched
Custom home made stainless catch tank
Walbro ITP248 uprated fuel pump
3 bar pressure
480ml Megane 225 Pico style injectors
Cat Cams vernier pulleys
Cat Cams 213 profile
Timed with the specified values from Cat Cams (lift @ TDC method)
Wössner rods
Wössner 11.2 pistons
Wössner rod bolts
Modified head from AWT (Unknown spec – was expensive though!)
Stainless steel 4-1 Devil manifold with modified downpipe
2,5" custom stainless-steel exhaust (2,5” all the way)
Pacet fan controlled by low temp thermostat
16 row Mocal oil cooler
FMJ Stand alone ECU built into std. ECU box using std. loom and sensors
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply