Frågor om Renault's sport modeller.

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Mecha
Posts: 3
Joined: 03 Jul 2012, 12:32
Location: Västerås

Frågor om Renault's sport modeller.

Post by Mecha »

Tjena! Kör i vanliga fall Honda NSX och Toyota Supra. Men det är inga höjdare att åka till jobbet med. Har länge använt olika Honda civics som vardags bilar och ja älskar dom. Har även haft lite VW och BMW. Men känner att jag vill pröva något nytt. Har kollat på te.x sportmodellerna av Clio och megane ( de äldre i 10-20 klassen) och har även kollat på Peugeot's och Citroens sportigare "GTi" bilar samt Opel och alfa. Just här frågar jag såklart om Renault med tanke på vad forumet heter! :)

Fick pröva polarens Megane RS (den senaste) samt polarens 306GTi 6vxl. Blev riktigt imponerad av franska bilar som jag länge "hatat" nu vet jag visserligen inte om det finns några likheter med Pegout, Citroën o Renault:)!

Så, vad ska man sikta på i Renault väg
Om man vill ha en pigg, rolig Brukis? Som det endå finns lite racegodis till ;)!

Pris 15-20tusen ungefär. Tack på förhand en trogen japsare :)!
Juhani Kari
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Frågor om Renault's sport modeller.

Post by Tony »

Mecha wrote:Tjena! Kör i vanliga fall Honda NSX och Toyota Supra. Men det är inga höjdare att åka till jobbet med. Har länge använt olika Honda civics som vardags bilar och ja älskar dom. Har även haft lite VW och BMW. Men känner att jag vill pröva något nytt. Har kollat på te.x sportmodellerna av Clio och megane ( de äldre i 10-20 klassen) och har även kollat på Peugeot's och Citroens sportigare "GTi" bilar samt Opel och alfa. Just här frågar jag såklart om Renault med tanke på vad forumet heter! :)

Fick pröva polarens Megane RS (den senaste) samt polarens 306GTi 6vxl. Blev riktigt imponerad av franska bilar som jag länge "hatat" nu vet jag visserligen inte om det finns några likheter med Pegout, Citroën o Renault:)!

Så, vad ska man sikta på i Renault väg
Om man vill ha en pigg, rolig Brukis? Som det endå finns lite racegodis till ;)!

Pris 15-20tusen ungefär. Tack på förhand en trogen japsare :)!
Megane coupe ,första modellen 96-99 2,0 liter 150hk orginal, bilen gick i en cup back in the old days,delar finns främst utomlands, motortrim finns åxå även om man inte skrämmer ur dom så lätt
http://www.blocket.se/kalmar?q=megane&c ... &l=0&md=th
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Re: Frågor om Renault's sport modeller.

Post by fuzzion »

Håller med Tony, kolla efter en Mégane Coupé fas-1.
Och om du köper en och behöver delar så finns det lite till salu här:
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 35&t=13027

:)
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
rupnikk
Posts: 60
Joined: 12 Aug 2010, 19:55
Location: Växjö

Re: Frågor om Renault's sport modeller.

Post by rupnikk »

Är det inte en oijoijare? ;)
Håller med Tony och Fuzzion! Kan gå att hitta nån Clio sport med om du har tur.
http://www.blocket.se/ystad/Clio_sport_ ... w=2&last=1
Eric Rupnik - Renault 5 GTE pågående bygge
Mecha
Posts: 3
Joined: 03 Jul 2012, 12:32
Location: Västerås

Re: Frågor om Renault's sport modeller.

Post by Mecha »

Tack så mycket för svaren. Vad kul det va den bilen ja gillade mäst. Såg allt racegodis på säljes delen också ;)! Men då rekommenderar ni mig att pröva på Renault? Det är inga konstigheter? Förutom torrisionstavar i bakvagnen? :)

Yes jag är en riktig Oijoijare. Denna Renault kommer sakna markfigång :)!
Juhani Kari
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Frågor om Renault's sport modeller.

Post by Tony »

Mecha wrote:Tack så mycket för svaren. Vad kul det va den bilen ja gillade mäst. Såg allt racegodis på säljes delen också ;)! Men då rekommenderar ni mig att pröva på Renault? Det är inga konstigheter? Förutom torrisionstavar i bakvagnen? :)

Yes jag är en riktig Oijoijare. Denna Renault kommer sakna markfigång :)!
Torsionsstavar är inte konstigt, bara lite jobbigt att få bort dom ibland, man behöver ju inte köpa fjädrar och sånt bara kugga om när man vill ändra höjden.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Mecha
Posts: 3
Joined: 03 Jul 2012, 12:32
Location: Västerås

Re: Frågor om Renault's sport modeller.

Post by Mecha »

Tony wrote:
Mecha wrote:Tack så mycket för svaren. Vad kul det va den bilen ja gillade mäst. Såg allt racegodis på säljes delen också ;)! Men då rekommenderar ni mig att pröva på Renault? Det är inga konstigheter? Förutom torrisionstavar i bakvagnen? :)

Yes jag är en riktig Oijoijare. Denna Renault kommer sakna markfigång :)!
Torsionsstavar är inte konstigt, bara lite jobbigt att få bort dom ibland, man behöver ju inte köpa fjädrar och sånt bara kugga om när man vill ändra höjden.
Ska bli intressant att pilla med detta! Är det något ja ska kolla efter/ tänka på när ja letar Megane 2.0 sport? :)
Juhani Kari
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Frågor om Renault's sport modeller.

Post by Tony »

Mecha wrote:
Tony wrote:
Mecha wrote:Tack så mycket för svaren. Vad kul det va den bilen ja gillade mäst. Såg allt racegodis på säljes delen också ;)! Men då rekommenderar ni mig att pröva på Renault? Det är inga konstigheter? Förutom torrisionstavar i bakvagnen? :)

Yes jag är en riktig Oijoijare. Denna Renault kommer sakna markfigång :)!
Torsionsstavar är inte konstigt, bara lite jobbigt att få bort dom ibland, man behöver ju inte köpa fjädrar och sånt bara kugga om när man vill ändra höjden.
Ska bli intressant att pilla med detta! Är det något ja ska kolla efter/ tänka på när ja letar Megane 2.0 sport? :)
är inte så insatt i svaga punkter, trots att jag själv har en 2,0 16v coupe med en kompis som vi skall bygga om till slc light (tråd finns )och så har jag en 5dörrars 2,0 16v (ovanligt)
När vi sänkte coupen så var bakdämparna för långa så vi fick ta andra för att få ner bilen i den höjden vi ville,annars stog den på genomslagsgummina i dämparna, jag vet att fönstren bak på coupen kan sluta funka, annars skulle jag kolla efter rost,men dom verkar hålla sig ganska fräscha om dom har fått en tvätt då och då och inte varit ute i dåligt väder för mycket..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply