Koppla bort startspärren megane-97, vilken kabel?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Coupe

Koppla bort startspärren megane-97, vilken kabel?

Post by Coupe »

Jag har en Megane Coupé-97 som fjärrlåset inte fungerar på. Jag får slå in startspärrskoden manuellt :evil:

Troligtvis är det nyckeln som inte fungerar. (ingen signal trots nytt batteri) Eftersom en ny nyckel kostar 25% av bilens värde så tänkte jag koppla bort startspärren.

Är det någon som kan PM:a vilken kabel som går till startspärren? Har listat ut vilken kabel som går till lampan som på instrumentpanelen.

Vore ooootroligt tacksam för ett svar :lol:

Mvh Niklas
Niklas Sellin
Tony
Forumpolis

Re: Koppla bort startspärren megane-97, vilken kabel?

Post by Tony »

Coupe wrote:Jag har en Megane Coupé-97 som fjärrlåset inte fungerar på. Jag får slå in startspärrskoden manuellt :evil:

Troligtvis är det nyckeln som inte fungerar. (ingen signal trots nytt batteri) Eftersom en ny nyckel kostar 25% av bilens värde så tänkte jag koppla bort startspärren.

Är det någon som kan PM:a vilken kabel som går till startspärren? Har listat ut vilken kabel som går till lampan som på instrumentpanelen.

Vore ooootroligt tacksam för ett svar :lol:

Mvh Niklas
det är lite svårare än att bara ta bort en kabel, vad är det för styrsystem på den?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Coupe

Post by Coupe »

Ursäkta att det tog så lång tid att svara. Jag har inte varit där bilen är förrän nu. Det är Bosch styrsystem. Motorn är 1,6e 90hk-97.
Niklas Sellin
Coupe

Post by Coupe »

Ingen som kan vara snäll och hjälpa till?
Niklas Sellin
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Post by Starbright »

Precis som Tony säger är det inte bara att klippa en kabel och så är startspärren borta.

Systemet är mer komplext än så och man måste förstå hur systemet fungerar för att man skall kunna koppla bort startspärren.

För att jag skall kunna hjälpa dig att hitta den kabel som är kopplad mellan Dekodern och styrenheten behöver jag ett Reg eller chassinummer.

Dekodern skickar ju den kodsignal som behövs för att avaktivera startspärren i styrenheten. När man väl gjort det så är styrenhetem "tom" och bilen kan startas.
Men så fort du slår av motorn så aktiveras den igen inom ett par sekunder.
Det är dekodern som gör att systemet återaktiveras.

Proceduren för att ta bort funktionen bör isf gå till som att man efter att ha slagit in koden och gjort styrenheten tom, så kapar man den "kodade linan" mellan dekodern och styrenheten. Då kan inte Dekodern slå på startspärren i styrenheten igen. Teoretiskt sätt borde man bara kunna koppla ur dekodern när styrenheten är nollad.

OBS! detta är jag inte helt hundra på för har aldrig gjort det. Teoretiskt borde det dock gå.

Allvarligt talat dock. En ny nyckel för runt 2000 är inte så himla blodigt. samtigt får du tillbaka fjärrlåset. 25% av bilens värde eller inte, spelar ingen roll. Det är inte gratis att äga en bil, så är det bara.
Johnny Söderström
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Finns en emulator som man kan löda in när startspärren är avaktiverad, så den inte blir aktiverad när boxen är nollad.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Mats

Post by Mats »

Nja, det fungerar snarare tvärt om.
Styrenheten är låst tills dekoderboxen låser upp den när den fått en godkänd nyckelkod. Annars skulle det ju vara alldeles för lätt att kringgå startspärren. :wink:
Om man skulle köpa alla prylar nya så är det bara nycklarna som innehåller nån kod, dekoderboxen och styrenheten är okodade, när tändningen slås på första gången kodas dekoderboxen med nyckelkoderna och dekoderboxen "gifter sig" med styrenheten som sen inte kan flyttas till nån annan bil utan sin box o nycklar!
För att kunna använda en emulator så måste först styrenheten avkodas, det finns div prylar att köpa o bygga ihop på nätet för det.
Nu finns det ett antal olika varianter av startspärrar som fungerar lite olika, infraröd eller radio, med eller utan transponder, separat dekoderbox eller inbyggd i UCH osv.
Jag gissar att du har en av de äldre varianterna som du måste låsa/låsa upp för att kunna starta?
/Mats Nilsson #524
Coupe

Post by Coupe »

Hej!

Tack för svar. jag har den gamla modellen med infrasändaren. Jag läst i någon gammal tråd att man har klippt en av kablarna när nödkoden är inslagen och det har funkat.

Jag kan hålla med om att 2000kr inte är så mycket att gnälla om men funkar de att klippa kabeln så kan jag leva med att inte ha fjärrlåset i funktion.
Niklas Sellin
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Sedan kanske den inte startar när man lossat batteriet :roll: om man klippt kabeln.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply