Dimljuskabel?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Dimljuskabel?

Post by Lalo59 »

Hejsan.

I min Renault så är det en kortslutning till ingångsanslutningskabel till dimljuset fram längst
ner.

Var kan jag hitta denna lilla stump kabel färdigbygd?

Kabel är till en H 1 lampa på ca 50 watt.

Naturligtvis är det 12 volts ström.

2 ledare plus och minus.

Kortslutningen är vid bilens strömkabel och inte i själva lamphållaren till H 1.

Tack för tips.
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Dimljuskabel?

Post by Robin »

Har märkt att detta verkar vara ett vanligt fel på clio, då den sitter bakom höger dimljus sett framifrån. Jag har rengjort detta kontaktstycke på två clio som inte dimljusen fungerade på.

Dock så vet jag inte om den går att byta. Kan vara i kabelstammen.

Sandpapper och elektronikrengöring brukar göra susen. Sen vrida på kontakten så inte sand,salt och smuts rinner ner i det. Dum lösning av renault.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: Dimljuskabel?

Post by Lalo59 »

Robin wrote:Har märkt att detta verkar vara ett vanligt fel på clio, då den sitter bakom höger dimljus sett framifrån. Jag har rengjort detta kontaktstycke på två clio som inte dimljusen fungerade på.

Dock så vet jag inte om den går att byta. Kan vara i kabelstammen.

Sandpapper och elektronikrengöring brukar göra susen. Sen vrida på kontakten så inte sand,salt och smuts rinner ner i det. Dum lösning av renault.
Hej.

Nu har det gått ett par veckor och jag har sökt med ljus och lykta på hur jag ska lösa uppgiften när det gäller denna förbenade lilla kabelsnutt in till H1 lampan.

Genom att jag inte är någon bilelektriker eller mekaniker så vänder jag mig till er som har denna kompetens i alla dessa riktningar.

Kan man köpa den lilla snutt kabel som går fram till just H 1 lampan och som i mitt fall har en kortslutning?

Något artikelnummer?

Eller måste man komma på originella lösningar och fixa ett eget kabelkitt till just denna dimljuslampan längst ner vid fronten?

Tack för alla tips.

Mvh:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Re: Dimljuskabel?

Post by Bengt »

Tidens tand gör fel på det mesta , bara kavla upp vitskortan och ta sig an problemet . Biltema har kabel ,även de mesta i kabelskor . Synen hjälper en att välja rätt metod . Lödkolv återskapar till vissdel funktion på vissa saker . Alt besök bilskrot ,med tag avbitare klipp och klistra ..som Marjasin *L* .
Post Reply