Bilen har alltid haft vissa mindre defekter, såsom hastighetsmätare som svajar och fjäderbenslagringar som ger väsen ifrån sig. Ja, ni fattar, värdsliga problem!
Däremot, en kall morgon för 2 veckor sen började bilen bete sig mycket misstänksamt på motorvägen påväg till jobbet. Körde i lagom hastighet när bilen plötsligt la av, och började istället hacka. Rullade in mot vägkanten och höll gas för att motorn inte skulle dö. Vid fullgas pendlar bilen mellan 500-1500 RPM ungefär varje sekund. Bilen rök misstänktsamt mycket vitt under tiden jag höll stum gas, och jag misstänkte topplockspackningen då man även kunde känna den där lukten från "avgasvatten". Efter en tag började motorn gå bättre och bättre, till slut så bra att jag kunde bege mig hemåt för byte av bil. Jag uppmärksammade även att varvtalsräknaren inte följde med något vidare. Ibland går bilen som den ska, och visar inga tecken på något problem, för att sedan bli besatt av nån högre,mörk makt och gå illa som f*n.
Kollade felkoder nån vecka innan det, och ECU:n hade registrerat på Lambdasonden, varvtalsgivare (vevaxelgivaren alltså) och hastighetsgivare.
Nu till det roliga, Lambdasonden byttes för lite drygt 6 månader sen när min bror köpte bilen, och detta gjordes på Meca-verkstad. Lambdasonden är av märket Bosch.
Varvtalsgivaren böt jag idag, också den av märket Bosch. Hastighetsgivaren är det troligtvis inget fel på, då det är instrumentet i bilen som är "slappt". Enligt uppgift från min bror så är det fjädern till själva hastighetsnålen som är så pass dålig att den kan kasta sig i alla riktningar den vill utan att fjädern begränsar den nämnvärt.
Så, vad tror ni?
Jag har små funderingar på att skaffa en begagnad lambdasond, för att sedan kontrollera felkoderna och se om det verkligen är fel på den. Reklamationsrätt har vi fortfarande, men jag vill helst själv vara säker på att det är fel på materialet innan man ställer sig och gormar på verkstaden att dom gjort fel, om ni förstår vad jag menar.
Jag ska kontrollera kontakterna på vevaxelgivaren så det inte är ärg och liknande, samt att kablarna är hela.
Ska också kolla över tändkablar och dylikt.
Jag har slut på ideér. och vädjar därför till er om hjälp.
Fråga gärna om något är oklart, mina förklaringar har en tendens att bli luddiga och smått oförståbara

Ja, jag vet att texten är oerhört lång, man kanske skulle prova att skriva en bok?
Tack på förhand!