Renault Megane Coupe -1997-SLC Light
Moderator: Forumpolisen
Re: Renault Megane Coupe -1997-SLC Light
förstår det..Dennis wrote:Det roligaste är ändå att jämföra tiderna mellan klasserna. Kan säga att jag var nöjd
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Renault Megane Coupe -1997-SLC Light
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Renault Megane Coupe -1997-SLC Light
Bilder från Sviestad kommer snart gick sk*t bra på bana
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Renault Megane Coupe -1997-SLC Light
Har redan tidigare konstaterat att den är väldigt "segstyrd" och ett attans vevande.men Kalmars lite öppnare snabbare konbana så gjorde det inte så mycket.
Väl hemma så funderades det på hjulvinklar och omjustering för att få...
-Mera lättstyrt.
-Mindre mindre eller lika understyrning.
-Snabbare styrrespons.
-Ett acceptabelt däckslitage.
Gjorde följande.
Flytta övre fjädertallrik framåt för att minska Castervinkeln som nog blev för mycket när bilen sänktes så mycket bak.
Byte ut de övre M14 bultarna i spindeln till M12 och skapa mera Camber (är ca 10mm mätt på 15"fälgkant nu)
Ställde 2mm toe out
Detta verkade göra susen, för på Sviesta var den så trevlig att man inte ville sluta. Men Tony den hulliganen hade tagit fasta på att vi skulle byta avgassystem så han började plocka ner det på banan
Jag själv lyckades med att få kvällens enda utryckning av bärgare då det blev tvärstopp efter karusellen. Krocksensorn har vi ju inte byglat så den löste ut när jag genade på kurbsen.
Det Blev i alla fall 13 mil konternuerlig bankörning igår. Kan bara konstatera att bilen hållerihop förvånansvärt bra
Väl hemma så funderades det på hjulvinklar och omjustering för att få...
-Mera lättstyrt.
-Mindre mindre eller lika understyrning.
-Snabbare styrrespons.
-Ett acceptabelt däckslitage.
Gjorde följande.
Flytta övre fjädertallrik framåt för att minska Castervinkeln som nog blev för mycket när bilen sänktes så mycket bak.
Byte ut de övre M14 bultarna i spindeln till M12 och skapa mera Camber (är ca 10mm mätt på 15"fälgkant nu)
Ställde 2mm toe out
Detta verkade göra susen, för på Sviesta var den så trevlig att man inte ville sluta. Men Tony den hulliganen hade tagit fasta på att vi skulle byta avgassystem så han började plocka ner det på banan
Jag själv lyckades med att få kvällens enda utryckning av bärgare då det blev tvärstopp efter karusellen. Krocksensorn har vi ju inte byglat så den löste ut när jag genade på kurbsen.
Det Blev i alla fall 13 mil konternuerlig bankörning igår. Kan bara konstatera att bilen hållerihop förvånansvärt bra
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Renault Megane Coupe -1997-SLC Light
Resultatlista från Kalmar.
http://www.kalmarsportvagnsklubb.se/Blo ... 09-01.html
http://www.kalmarsportvagnsklubb.se/Blo ... 09-01.html
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Renault Megane Coupe -1997-SLC Light
Kan även konstatera att backspegeln inte behövdes användas speciellt mycket, åker lika fort som porche 944, spöade, saab turbo, fiat coupe, mm
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Renault Megane Coupe -1997-SLC Light
Rejsrapport Sviestad, Bilen går väldigt fint på bana, man lider inte så mycket av vår styrväxel, som både har för många rattvarv och är extremt trögstyrd,tänkte faktiskt inte på det när jag körde, bilen är väldigt lättkörd.
Det första som slog mig var hur fort det gick på Sviestad kom vi upp i runt 175 på långa rakan och runt 150 på start och mål och bort mot torparn, jag trodde att våra bromsar inte skulle klara detta någon längre tid då vi enbart åker lite större skivor men originalklossar, kylningen är dock ordentlig med urplockade dimljus och kapade innerskärmar, men 3st inbromsningar från 150 och över /per varv.
förvånande funkade det helt underbart.
Vi körde nästan konstant i 2 timmar tills bakre dämparen lossnade pga ett dåligt gummi, ca 13 mil i rejs tempo hann vi iaf med.
Det första som slog mig var hur fort det gick på Sviestad kom vi upp i runt 175 på långa rakan och runt 150 på start och mål och bort mot torparn, jag trodde att våra bromsar inte skulle klara detta någon längre tid då vi enbart åker lite större skivor men originalklossar, kylningen är dock ordentlig med urplockade dimljus och kapade innerskärmar, men 3st inbromsningar från 150 och över /per varv.
förvånande funkade det helt underbart.
Vi körde nästan konstant i 2 timmar tills bakre dämparen lossnade pga ett dåligt gummi, ca 13 mil i rejs tempo hann vi iaf med.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Renault Megane Coupe -1997-SLC Light
Några bilder från skojjkörningen i måndags kväll Sviesta
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=83185
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=83185
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Renault Megane Coupe -1997-SLC Light
Eftersnacktråd från Kalmar i rejsa så man kan se övriga konkurentbilar.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=83123
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=83123
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Renault Megane Coupe -1997-SLC Light
Skoj att bilen blivit så bra... bevisar enengång att renault av sportiga modeller inte behöver mycket moddar för att gå riktigt bra på bana!
Vive la France
Vive la France
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: Renault Megane Coupe -1997-SLC Light
Lite mer info från tidtagninen på Kalmar konbana har läckt ut. 56,13 bästa tid under dagen! utom tävlan. Kan jämföras med 57,78 som jag hade i tävlingsförsöken och 54,78 som jag hade med Alpine'n.
Det började visst gå fort mot slutet
Det började visst gå fort mot slutet
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Renault Megane Coupe -1997-SLC Light
Bromsad till 149,7 hk och 187,7nm helt standard, nu börjar det, hittat Williams kammar för 50£ skall bara kolla vad frakten blir,
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Renault Megane Coupe -1997-SLC Light
Var det på hjulen eller på motorn? Jag antar motorn, men det är ju ganska bra ändå då den skulle ha 150. Har du standard luftfilter/avgas etc också?Tony wrote:Bromsad till 149,7 hk och 187,7nm helt standard, nu börjar det, hittat Williams kammar för 50£ skall bara kolla vad frakten blir,
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Renault Megane Coupe -1997-SLC Light
Motorn.Joakim16v wrote:Var det på hjulen eller på motorn? Jag antar motorn, men det är ju ganska bra ändå då den skulle ha 150. Har du standard luftfilter/avgas etc också?Tony wrote:Bromsad till 149,7 hk och 187,7nm helt standard, nu börjar det, hittat Williams kammar för 50£ skall bara kolla vad frakten blir,
Allt helt fabriks standard, luftburk, filter, grenrör, avgassystem mm
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Renault Megane Coupe -1997-SLC Light
Haha Kn luftfiltret är ca 1200kr billigare i england än i sverige PUCKON, undrar när dom kommer på att det finns internet nu för tiden
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen