Nån som kan gissa ? Jag tror ändå vevstakslager.

Moderator: Forumpolisen
Det får nog tony eller dennis svara på....Robin wrote:Joh, tycker det ja också. Men kan man byta vevstakslager underifrån ?
har R19 fasII hängande motor ?? stående i fasI iafDennis wrote:Kan du byta det ovan från så får du nobellpris![]()
Men om det går att få bort sumpen utan att ta bort subramen ska jag låta vara osagt.
Motor / låda kan hur eller hur hänga kvar i karossen.
Jag hör två olika ljud. Ventilklapper från lyftarna och något i kolvrörelsen.
Fas II har också stående, man får hänga motorn i en balk uppifrån i så fall.Tony wrote:har R19 fasII hängande motor ?? stående i fasI iafDennis wrote:Kan du byta det ovan från så får du nobellpris![]()
Men om det går att få bort sumpen utan att ta bort subramen ska jag låta vara osagt.
Motor / låda kan hur eller hur hänga kvar i karossen.
Jag hör två olika ljud. Ventilklapper från lyftarna och något i kolvrörelsen.
Spelar väl ingen roll den får väl hänga kvar iaf! I bommen då om den är stående monterad på framvagnsbalken.
har den vart körd på skitolja länge kan jag tänka mig att det tar några genomspolningar innan den blir klar å fin igenRobin wrote:Det är bara missfärgningar.
Jag vet inte varför det blir såhär. Men jag antar att det är dålig olja och hårt kört.
Jag ska i alla fall hälla i helsyntet nu. Det var också ganska intressant. Nya Olja jag hälde i gick ca 2mil och när jag tömde ur den nu var den bäcksvart !! Heltsjukt.
Måste varit riktigt dåligt med oljebyten på den.
en stor orsak är nog dålig olja, en annan är att det är värdelöst skvalpskydd och obefintligt med skvalpskott i sumpen, jag åker med skvalpskydd från F7r och har åkt med ett från F3r bägge är fan så mycket bättre än det som sitter på F7p. har inte lyckats rasa någon motor med dom modden, kanske nu men det beror isåfall på trasig slang på oljekylaren som jag satte dit för att motorn skulle hålla, kanske skulle hälla i lite olja och prova någon gångAlpine Linus wrote:mm snurrade lager :/ är livrädd för det nu när folk i min närhet börjar köpa på sig F7R och F7P så det står härliga till.
Dennis och Tony har ni koll på vad det är som gör det?
Dålig olja och igenklaggade oljekanaler i veven?
Eller är det avsaknad av skvalpskydd i F7P som gör det?
Är det lika vanligt på F7R som det verkar vara på F7P?
Härligt att det gick lätt att få isär det iaf Robin!!
Ser ut som du fått lite längsgående skåror i stak-lagerläget i veven eller är det bara missfärgningar efter varmgång?
//Linus
hehe.... Blir att leta upp 2 skvalpskydd i vinter då så man har det! Sitter inget oljekyl på clio 16v heller va? Kanske kan vara värt att investera i eller?Tony wrote:en stor orsak är nog dålig olja, en annan är att det är värdelöst skvalpskydd och obefintligt med skvalpskott i sumpen, jag åker med skvalpskydd från F7r och har åkt med ett från F3r bägge är fan så mycket bättre än det som sitter på F7p. har inte lyckats rasa någon motor med dom modden, kanske nu men det beror isåfall på trasig slang på oljekylaren som jag satte dit för att motorn skulle hålla, kanske skulle hälla i lite olja och prova någon gångAlpine Linus wrote:mm snurrade lager :/ är livrädd för det nu när folk i min närhet börjar köpa på sig F7R och F7P så det står härliga till.
Dennis och Tony har ni koll på vad det är som gör det?
Dålig olja och igenklaggade oljekanaler i veven?
Eller är det avsaknad av skvalpskydd i F7P som gör det?
Är det lika vanligt på F7R som det verkar vara på F7P?
Härligt att det gick lätt att få isär det iaf Robin!!
Ser ut som du fått lite längsgående skåror i stak-lagerläget i veven eller är det bara missfärgningar efter varmgång?
//Linus
skillnaden mellan F7P och R är främst varvtalet och sedan skvalpskyddet. en F7P drar man gärna till varvstoppet hela tiden (förutom filip för han vet inte hur man gör för att hitta det![]()
) en F7R räcker med max 6000