Nu när det har börjat bli lite kallare på morgondagarna så har jag märkt att det kommer väldigt lite varmluft till kupén.
Jag har kollat upp pollenfiltret och den var väldigt skitigt. Så jag har bytt ut den.
Det blev bättre blåst men inte varmare.
Sedan så testade jag med att lossa vattenslangarna till värmeelementet och spolade rent med en vattenslang. Nu blev det lite bättre, Men sedan så försvinner värmen igen efter några minuter ?
Finns det något annat man kan göra. Kanske köpa något som rensar ut alla vatten slangar/kanaler.
Tacksam för svar.
Last edited by RENAULT B on 10 Oct 2014, 18:47, edited 1 time in total.
Joakim16v wrote:Kolla så du inte har luft i systemet. Värmen ska definitivt inte försvinna..
Hej Joakim.
Okej, Men hur gör man exakt, Måste man ha en sådan där pump. Man pumpar upp och ner och bygger upp ett tryck.
Eller finns det någon avluftnings ventil någonstans vid kylaren.
Ursäkta ifall jag kommer med dumma frågor, Men detta är första gången jag någonsin har ägt en Renault.
Inga dumma frågor. Tyvärr har jag aldrig meckat med Clio.. Jag skulle tro att det finns en avluftning på kylaren och eventuellt någon på en kylarslang..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
stannar den innan normal driftstemp kan termostaten vara dålig.
Går den upp normalt skall du istället kika på dem båda vattenslangarna som går in i värmepaketet. Är dem ordentligt heta båda två?
Är dem Heta skall det komma värme i bilen.. gör det inte det är värmepaketet igenslaggat, bara att byta is så fall. Brukar inte gå att få det bra genom "sköljning"
stannar den innan normal driftstemp kan termostaten vara dålig.
Går den upp normalt skall du istället kika på dem båda vattenslangarna som går in i värmepaketet. Är dem ordentligt heta båda två?
Är dem Heta skall det komma värme i bilen.. gör det inte det är värmepaketet igenslaggat, bara att byta is så fall. Brukar inte gå att få det bra genom "sköljning"
Hej Starbright.
Tempmätaren går upp till hälften av mätaren. Alltså helt normalt.
Jag har inte provat på att känna på dom än, Men jag ska ut nu.
Ajajaj, det vore verkligen inte bra ifall det är så att värmepaketet är igenslaggad.
Men du tror inte att det kan vara så att jag bara har fått in luft i systemet.
Tveksamt.. luft får man in om systemet är öppet.
T.ex läcka. Har man en läcka så syns det. dessutom försvinner kylvätska då.
Bilden du visade är slangen med luftskruven, dock är skruven trasig.
Kör bilen varm.. låt termostaten öppna och känn efter på slangarna hur varma dem är.
Är dem heta så skall det som sagt, om allt funkar som det skall, bli varmt i bilen.
Bilden du visade är slangen med luftskruven, dock är skruven trasig.
Och det såg du direkt.
Imponerande.
Jag kom in just nu efter en tur med bilen.
Slangarna som går in till elementet är varma, Både ingående och den utgående.
Så då är det väl som du sa tidigare att elementet är igenslaggad.
Jag funderar på ifall man ska stoppa ner en diskmaskinstablett i expansionskärlet och köra i några dagar, Och sedan tömma ut allt vatten, spola igenom och fylla med glykol/vatten igen.
Borde det inte vara så att om elementet är igenslaggat så är en eller bägge slangarna kalla pga att det inte cirkulerar genom elementet då? Om bägge dina är varma så låter det ju som om det cirkulerar genom elementet.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis wrote:Borde det inte vara så att om elementet är igenslaggat så är en eller bägge slangarna kalla pga att det inte cirkulerar genom elementet då? Om bägge dina är varma så låter det ju som om det cirkulerar genom elementet
Hmm.
Det låter ju rimligt.
Men vad ska jag göra då..
Jag tänkte iallafall testa.
Jag vet inte, det fungerade innan.
Men jag vet att värmen började avta när ungefär samtidig när jag hävde i kylartätning.
Men jag frågade försäljaren ifall det kan ha något samband.
Men det skulle det inte fick jag som svar. ?
Värmepaketet innehåller en massa smala kanaler som kylvätskan transporteras i.
Kommer kylartätningsmedel in där kan det nog korka igen utan problem. Dock bör det isf nog gå att få bort genom ordentlig urspolning. Inte säkert dock..
Jag har varit med om värmepaket där båda slangarna är varma men det helt enkelt bara snurrar runt i paketet och går ut i returen. Går inte genom själva paketet.