Bytte lite leder och lite bromsar.
Bilder för den som är intresserad. Hoppas det hjälper någon i framtiden.
Bytte, spindelled, styrstag samt bromsar fram.
Tänkte det var lika bra att ta allt på samma gång då det var länge sedan det byttes och vissa saker fick tvåor på besiktning.
Lossa bult på styrstag. Även den innanför så du kan gänga ut staget.
Tar du loss denna bulten först blir det extra jobbigt sen.
Mutter som håller spinddelled. 16mm. Sitter så satan.
Även om jag inte skulle ha bytat bromsar så hade jag tagit bort bromsskivan för att komma åt bättre. Sannorlikheten att det går snabbare är stor. Du kommer behöva banka på denna sen så ta inte bort muttern helt.
Jag lämnade den så. Och sedan BANKA!
I mitt fall satt det som satan på ena sidan och jag fick värma och olja in det länge. Andra sidan var trevligare och det var bara att banka ut.
Två bultar sitter under drivknuten. Dessa är i mitt fall 18mm. Såg ut att vara original men vem vet. De jag satte dit sen var 16mm.
Här behöver du en fast nyckel. Hylsnyckel duger inte.
Bulten på andra sidan spindelleden. Som synes fick den sin dos av WD40 och värme. Denna sidan satt hårt.
16mm
När bulten som går igen och håller allt är loss(16mm) så kan man ta bort de två 18mm muttrarna på undersidan. Lossa dem kan du göra innan då det är lättare att lossa dem när allt sitter ihop. Jag satte fötterna mot bromsskivan så allt höll sig på plats.
Lite papper mellan för att inte skada damasken för mycket. Sedan bara banka.
Har man brytverktyg för detta så är det ju bra men detta går med.
Banka från lite olika håll, häll på WD40 och banka lite till.
Fick värma lite försiktigt på ena sidan, medans andra gick lättare.
När du bankat ut den gamla ska den nya in.
Jag brukar bara trycka in den lite lätt, behövs inte 1tons kraft om man säger så.
I med bultarna(svårare än vad det ser ut att vara, då det måste bli hyfsat rakt när du hissar upp allt).
Bult för styrstag loss. För observanta så är detta faktiskt andra sidan.
Du lossade lite på muttern innan du tog loss det helt. Så nu blir det ju väldigt lätt att bara gänga ut styrstaget för hand.
Glömde du lossa på allt först så blir det betydligt jobbigare nu.
Det skiljer på höger och vänster. Så jämför så du säkert har fått rätt innan du kränger dit den nya.
Dit med den nya. Hissa upp lite så får du dit muttern bra med utan att börja gråta så fort det börjar gå lite trögt och allt bara snurrar.
En annan sak man kan göra för att slippa gråta och få psykbryt.
Hänger man bara upp den så kommer den garanterat trilla ner och någon kommer bli arg.
Gång på gång på gång på gång.
Då föregående ägare(eller förra igen, eller så) smörjde upp glidpinnarna med kopparpasta så fick jag rengöra båda sidorna och lägga en massa tid på det för att få det att fungera bra.
Om någon tänker "men kopparpasta är ju perfekt till att smörja där" då är ni helt fel ute.
Visst, rätt smörjmedel är dyrt, men också rätt.
Dit med skiten. Ser ganska trevligt ut ändå.
Leta reda på den största jävla polygripen eller annat lämpligt verktyg för att pressa tillbaka bromskolven.
Glöm inte öppna behållaren för bromsvätskan.
Har du fel verktyg här så kommer det sluta i tårar. Saknar du en stor polygrip, köp en. Du kommer använda den mer än vad du tror.
Denna ser sjukt stor ut men jag kan säga som så att den är så stor. Den är lutad mot bromsskivan, det är inte så att jag håller den framför
Som sagt, en STOR polygrip underlättar
FÄRDIGT.
