Aha! det där låter ju precis så som felet är. Lampan tänds direkt även vid kallstart av motorn. Det föreligger väl ingen risk att förstöra motorn om man kör bilen så länge som motorn inte blir överhettad? Jag ska kolla vart termostaten sitter på motorn. Har du någon aning om vad en sådan givare ligger på prismässigt, Mekonomen, Biltema? Är väl inte så svårt att byta själv kanske?Stymie wrote:Nej, om lampan för motortemp tänds innan motorn blivit varm på riktigt har du fel på givaren som sitter innanför termostaten (dvs mäter kylvätskans temperatur i den inre kretsen till motorn). Exakt var denna givare är placerad på din motor vet jag inte.
Kylarfläkten ska INTE gå igång direkt. Den går igång då temperaturen i kylaren överstiger en given nivå (står ofta instansat i givaren som sitter i kylaren). Den fungerar antagligen. Fläkten går knappast igång när det är så här kallt ute, möjligen om du tomgångskör väldigt länge efter att motorn blivit varm. Fläkten gör desto mer nytta under sommarhalvåret.
Tack för förklaringen om kylarfläkten också.
