Byte av tändlåset o lås till dörrarna
Moderator: Forumpolisen
Byte av tändlåset o lås till dörrarna
Hej
Då jag idag har olika nycklar de alla lås på bilen funderar jag på att byta samtliga nycklar, tändlåset, dörrlåsen så att jag använder samma nyckel. Dessutom har jag bara en nyckel till varje dörr, det känns ej bra!
Är det något jag måste tänka på eftersom det finns startspärr... något som måste omkodas? Eller går det bra att flytta över allt från en annan bil (megane så klart, eller fungerar det från någon annan typ).
Tacksam för råd
Då jag idag har olika nycklar de alla lås på bilen funderar jag på att byta samtliga nycklar, tändlåset, dörrlåsen så att jag använder samma nyckel. Dessutom har jag bara en nyckel till varje dörr, det känns ej bra!
Är det något jag måste tänka på eftersom det finns startspärr... något som måste omkodas? Eller går det bra att flytta över allt från en annan bil (megane så klart, eller fungerar det från någon annan typ).
Tacksam för råd

Michael Wu
Renault Megane 1.4e 1999B (Facelift + paket)
Du behöver bara byta metallnyckeln, plippen med IR/Radio går att skruva loss så behåller du befintliga centrallås/startspärrenheter..
Jag vet inte hur det ser ut på megane, men förmodligen är låsen ganska lika som R19/Clio om du inte hittar någon Megane att ta låsen ifrån.
Jag vet inte hur det ser ut på megane, men förmodligen är låsen ganska lika som R19/Clio om du inte hittar någon Megane att ta låsen ifrån.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Stockholm
Jag vet inte riktigt om jag är med (förstår), plippen med IR/radio, vilken del menar du. Jag byter ju nycklar (fjärrnyckeln) som går till c-lås o start. På startdelen sitter en elektronikdel tror jag, s.k. startspärren. Vad jag tänkte är att byta alla dörrlås, samt startlåset, så det är samma nycklar (minst 2). Frågan är om jag jag måste koda om någonstans så att startspärren fungerar, eller är det bara att byta rakt av. Jag behöver och önskar 2 st nycklar, då har jag ju ingen plipp/radio (till en) om du menar den del som sitter på nyckeln?
Michael Wu
Elektronikdelen, som du kallar den, går att skruva loss, den innehåller både c-lås och startspärrelektroniken som behövs för att få igång bilen.
Eftersom du tar loss den och sparar din gamla behöver du bara byta metalldelen på nyckeln, samt låscylindrarna på bilen.
För att demonstrera tog jag en bild på min nyckel. Din nyckel ser förmodligen annorlunda ut, men går likväl att dela på.

(Klicka för större bild)
Eftersom du tar loss den och sparar din gamla behöver du bara byta metalldelen på nyckeln, samt låscylindrarna på bilen.
För att demonstrera tog jag en bild på min nyckel. Din nyckel ser förmodligen annorlunda ut, men går likväl att dela på.

(Klicka för större bild)
Joakim Birath
Stockholm
Stockholm
Tack!
Nu förstår jag den delen, men jag önskar ju två nycklar, så jag måste skaffa mej två nya elektronikdelar till nycklarna samt troligen byta även startspärren... frågan vad som blir billigast, skaffa en ny nyckel hos Renault (vet att det inte är orginal i den som sitter där nu eftersom just den delen byttes (startspärren)), eller byta alltihop med hjälp av att ta från en annan liknande bil...
Jag har hört att om batteriet tar slut så kan den lägga av helt, likaså om du kopplar ut batteriet från bilen... är det sant? Så därför är jag ute efter ha en reserv också...det vore katastrof en vinterdag i ödemarken...
Nu förstår jag den delen, men jag önskar ju två nycklar, så jag måste skaffa mej två nya elektronikdelar till nycklarna samt troligen byta även startspärren... frågan vad som blir billigast, skaffa en ny nyckel hos Renault (vet att det inte är orginal i den som sitter där nu eftersom just den delen byttes (startspärren)), eller byta alltihop med hjälp av att ta från en annan liknande bil...
Jag har hört att om batteriet tar slut så kan den lägga av helt, likaså om du kopplar ut batteriet från bilen... är det sant? Så därför är jag ute efter ha en reserv också...det vore katastrof en vinterdag i ödemarken...
Michael Wu
Tyvärr vet inte jag vilka delar som behövs för att byta alla komponenter till startspärren, då jag inte haft någon såpass modern bil. Det är nog tyvärr inte omöjligt att du behöver byta databoxen.
Joakim Birath
Stockholm
Stockholm
Du har helt rätt, min tanke att flytta över låsen från en annan bil är inte så enkelt. Man måste i så fall byta hela startspärrsystemet, sändare, mottagare, motorstyrningsenhet och dekoderbox.
Så jag tänkte ge mej på att byta ut alla lås, flytta över nyckelämnet (jag antar att det är den del som du kallar IR delen (svarta delen på nyckeln=sändaren?) samt köpa en ny svart del (sändare och sätta på den andra nyckeln).
Min fråga nu, det s.k. nyckelämnet är det den svart delen på nyckeln???
Är det någon som har en bra beskrivning hur man gör (allt brukar går fortare om man har en beskrivning, både på dörrarna och rattlåset).
Tacksam för svar.
Så jag tänkte ge mej på att byta ut alla lås, flytta över nyckelämnet (jag antar att det är den del som du kallar IR delen (svarta delen på nyckeln=sändaren?) samt köpa en ny svart del (sändare och sätta på den andra nyckeln).
Min fråga nu, det s.k. nyckelämnet är det den svart delen på nyckeln???
Är det någon som har en bra beskrivning hur man gör (allt brukar går fortare om man har en beskrivning, både på dörrarna och rattlåset).
Tacksam för svar.
Michael Wu