Beg Scenic 2.0 16V -00
Moderator: Forumpolisen
- FredrikWendt
Beg Scenic 2.0 16V -00
Ett sådant forum - underbart att läsa på inför möte med bilhandlare imorgon!
Skall då titta på en Scenic 2.0 16V 00:a som gått 18000+ och jag undrar om det finns något särskilt jag skall kika efter.
Skall givetvis granska servicebok och försöka utläsa om det gjorts enligt serviceplanen för bilen. 12000 eller 5 år för Scenic för kamremspaketet har jag förstått. (Vad som gäller där emellan har jag inte lyckats läsa mig till.) Utan att ha kollat serviceboken så gissar jag att det är dags nu igen (10 år) och att jag därför kan vänta mig en 6000-7000 kr kostnad för detta?
Vad jag har förstått så har alla Renault från 2000 fått extra rostskyddsbehandling, och alla täcks av en 12-årig garanti på rostskador? Vad täcks isf av den - rubb och stubb? (Såg en riktigt rostig 00:a tidigare idag, framför allt kring hjulhus men även i motorutrymmet - hoppas inte få se samma sak igen.)
Jag har sett andra fråga efter gör-det-själv-böcker, men jag har inte sett något svar. Jag är mest ute efter att läsa in mig tillräckligt så att jag kan förstå vad verkstaden säger framöver, och ev pruta med försäljare. Min kompetens sträcker sig inte längre än gymnasiets fysik med genomgång av fyrtakt och tändstift.
(Vad är t ex skillnaden mellan tändspole och tändstift - gissar att den senare sitter fast i den förra). Finns sådant att tillgå över nätet (lagligt), eller finns mekböcker att skaffa på Biltema t ex?
Bor i Göteborg och efter att ha läst ett 50-tal inlägg så jag ser fram mot att göra bekantskap med Hamo Bilservice, som bara fått ros i div trådar.
Tacksam för alla former av tips!

Skall givetvis granska servicebok och försöka utläsa om det gjorts enligt serviceplanen för bilen. 12000 eller 5 år för Scenic för kamremspaketet har jag förstått. (Vad som gäller där emellan har jag inte lyckats läsa mig till.) Utan att ha kollat serviceboken så gissar jag att det är dags nu igen (10 år) och att jag därför kan vänta mig en 6000-7000 kr kostnad för detta?
Vad jag har förstått så har alla Renault från 2000 fått extra rostskyddsbehandling, och alla täcks av en 12-årig garanti på rostskador? Vad täcks isf av den - rubb och stubb? (Såg en riktigt rostig 00:a tidigare idag, framför allt kring hjulhus men även i motorutrymmet - hoppas inte få se samma sak igen.)
Jag har sett andra fråga efter gör-det-själv-böcker, men jag har inte sett något svar. Jag är mest ute efter att läsa in mig tillräckligt så att jag kan förstå vad verkstaden säger framöver, och ev pruta med försäljare. Min kompetens sträcker sig inte längre än gymnasiets fysik med genomgång av fyrtakt och tändstift.

Bor i Göteborg och efter att ha läst ett 50-tal inlägg så jag ser fram mot att göra bekantskap med Hamo Bilservice, som bara fått ros i div trådar.
Tacksam för alla former av tips!
Fredrik Wendt, Göteborg
- FredrikWendt
Re: Beg Scenic 2.0 16V -00
http://www.autoexpress.co.uk/carreviews ... cenic.html har tacksam information:
Checklist
Electrics: problems with the electrics are common on all Scenic models, with wiring loom failures rife. Engine management faults are also a particular concern, so check for poor engine running and make sure everything works.
Bodywork: front wings are made of plastic. This is great for absorbing small knocks but, over time, constant heating up and cooling down can cause them to distort. Check for uneven gaps around the headlights.
Interior: due to the compact MPV's popularity with family buyers, any pre-owned Scenic interior is likely to have suffered at the hands of children! Ensure that the seat cloth isn't stained and that the trim hasn't been damaged.
Sunroof: facelifted post-April 2001 models can suffer from leaky sunroofs. This is because the drainage channels on these cars have a kink in them. The roof's electric motor can also be troublesome, so test it before you buy.
Brakes: mechanical faults tend to relate to either the steering or brakes. The rear brakes can bind, especially after the parking brake has been released, while power-assisted steering racks are a problem as they are known to leak.
April 2000: Possibility of reduction in vacuum servo assistance on models built from February to the end of April 2000.
Fredrik Wendt, Göteborg
Den motorn har väl det lite "ökända" VVT-drevet också. Blir rätt dyrt att byta det då man måste byta kamrem mm samtidigt.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
- FredrikWendt
25000 kr gav jag för denna bil. Det var antagligen 5000-10000 för mycket men efter en snabb genomgång med en vän under lift i Partille så konstaterade vi (han) att:
* det fanns väldigt få och små ställen med rost (hjulhus bak höger, hjulhus fram höger)
* två stenskott som inte fixats (med risk för rost)
* nedre fönsterlisterna hade fåtal små rostbubblor
* ljuddämparen hade en enkrona stort rostangrepp som ännu inte ledt till hål
* bilen hade fått (den vanliga) extra rostskyddsbehandlingen som alla 00-or verkar ha fått
* inga "uneven gaps around the headlights"
Han hade inte tid att lyssna/kika på motor eller kolla bromsar men konstaterade att drivrem såg ny ut, motorolja verkade ok och att från det yttre på det hela såg bra ut.
Begprisguiden listade inte Scénic 2.0-motor, endast 1.6 och deras riktpris var då 26000, minus 2.50 per mil över 14000. Denna bil har rullat +18000, vilket borde betyda 10000 i avdrag från deras 26000 kronor - dvs 16000. Jag har svårt att bedöma vad 2.0-motor borde göra på priset, men ev borde jag betalat 9000 kr mindre.
Skall boka tid hos Hamo i hopp om att få (domedags-)besked på bilens skick.
Köparen (Makman Bil, Hisingen Göteborg) informerade om följande fel:
* litet stenskott
men inte om följande, som jag upptäckte på plats:
* spolarvätska bakruta kan inte kontrolleras via reglagen som det är tänkt - den spolar i fram istället
* trasig kupélampa
* denna mycket lilla mängd rost ("jag har inte sett någon rost alls")
* torkarintervallet fram går inte justera som det är tänkt - är ingen skillnad om reglaget är på min eller max
* hatthyllan bak saknades (skaffade jag för 700 på Bildemonteringen i Mölndal)
och efteråt har jag upptäckt:
* felmonterad mittstol i bak (någon har vänt plastdetaljen upp och ner och ändå lyckats trycka dit stolen så den sitter fast ...)
* skev eller felmonterad plastdetalj till höger stol bak - kan ev justeras
* instruktionsbok på norska
Tilläggas skall göras att serviceboken är borta. Enligt säljaren så var den förlorad redan när han köpte bilen i Malmö i våras. Kamrem skall ha bytts vid 16000 mil.
Det här är mitt första bilköp och behovet var ganska akut, så det var en grov chansning. Den har rullat varje dag och är pigg, möjligen lite törstig. Varmgarage för säkerhets skull. To be continued (men kanske i annan tråd eller på blog, skall läsa forumreglerna).
* det fanns väldigt få och små ställen med rost (hjulhus bak höger, hjulhus fram höger)
* bilen hade fått (den vanliga) extra rostskyddsbehandlingen som alla 00-or verkar ha fått
Han hade inte tid att lyssna/kika på motor eller kolla bromsar men konstaterade att drivrem såg ny ut, motorolja verkade ok och att från det yttre på det hela såg bra ut.
Begprisguiden listade inte Scénic 2.0-motor, endast 1.6 och deras riktpris var då 26000, minus 2.50 per mil över 14000. Denna bil har rullat +18000, vilket borde betyda 10000 i avdrag från deras 26000 kronor - dvs 16000. Jag har svårt att bedöma vad 2.0-motor borde göra på priset, men ev borde jag betalat 9000 kr mindre.
* litet stenskott
* spolarvätska bakruta kan inte kontrolleras via reglagen som det är tänkt - den spolar i fram istället
* trasig kupélampa
* torkarintervallet fram går inte justera som det är tänkt - är ingen skillnad om reglaget är på min eller max
* felmonterad mittstol i bak (någon har vänt plastdetaljen upp och ner och ändå lyckats trycka dit stolen så den sitter fast ...)
Tilläggas skall göras att serviceboken är borta. Enligt säljaren så var den förlorad redan när han köpte bilen i Malmö i våras. Kamrem skall ha bytts vid 16000 mil.
Det här är mitt första bilköp och behovet var ganska akut, så det var en grov chansning. Den har rullat varje dag och är pigg, möjligen lite törstig. Varmgarage för säkerhets skull. To be continued (men kanske i annan tråd eller på blog, skall läsa forumreglerna).
Fredrik Wendt, Göteborg
Hoppas du blir nöjd med denFredrikWendt wrote:25000 kr gav jag för denna bil. Det var antagligen 5000-10000 för mycket men efter en snabb genomgång med en vän under lift i Partille så konstaterade vi (han) att:
* litet stenskott
* trasig kupélampa
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen