Här kommer nu en "liten" rapport, med förhoppningar om goda råd.
Jag började felsökandet med att ladda batteriet i helgen. Detta för att batteriet dagen efter att strulet inleddes, verkade stendött. Mätaren på laddaren ska ju dra sig mot noll om battereiet är friskt, men stannade på typ 2,7 eller så. Jag drog därför slutsatsen att batteriet packat ihop, men en polare och en kollega menade att så inte behövde vara fallet. Jag uppmanades av den ene av dem att köpa en multimeter, vilket jag gjorde i eftermiddags. Mätning på batteriet för sig själv - alltså inte kopplat till varken bilen eller laddaren - visade då 12,6 ungefär, vilket tydligen ska vara klockrent.
Då tog jag ut batteriet till bilen. Satte i det, och bilfan startade direkt. Efter uppmaningar mätte jag då med multimetern på batteriet med motorn på, och då visade den 14,46. Såväl polaren som min kollega menar att det indikerar att batteriet mår utmärkt.
Det är ju både bra och dåligt. Dåligt för att något ju uppenbarligen är mysko, och om det bara varit batteriet så hade det ju varit skitenkelt och ganska billigt.
Nu känns det som att det måste sammankopplas med ett problem som jag haft från och till i säkert ett halvår. Ibland - säg i snitt en gång var fjärde mil - får jag upp en tillfällig (hur länge den visar sig varierar, men aldrig över fem minuter) ilsken varning som säger "BATTERY CHARGE FAULT". Två gånger tidigare har bilen plötsligt varit stendöd (men utan de spökande nycklarna). Då har jag bara laddat upp batteriet och sedan kört på som vanligt, trots fortsatta felmeddelanden och insikten att något ju uppenbarligen är skumt. Har dragit mig för att ta tag i saken, bl.a. eftersom felmeddelandet kommer så sällan. Känns som att det kan bli en knepig - och DYR - felsökning.
Nu har jag ännu inte kört med bilen sedan jag fick igång den igen - det gör jag i morgon bitti - så jag vet inte om varningen fortfarande kommer upp. Återkommer om det i morgon.
En annan sak jag gjorde den här gången var att slipa poler och "sladdarna" rena innan jag kopplade in batteriet i bilen. Vet inte vilken betydelse det kan ha, men det var rätt skitigt innan.
Slutligen detta med de spökande nyckelkorten. Jag har två kort. Ett med två knappar och ett med tre. Det med två knappar har jag tidigare aldrig fått att funka (har ägt bilen i snart ett år), medan det med tre knappar har funkat prickfritt (dock bytt batteri en gång). Nu efter att jag i eftermiddags satte i batteriet igen, beter de sig helt annorlunda.
Treknappskortet som tidigare funkat felfritt, verkar helt dött. Det funkar åtminstone inte till dörrarna, men starta bilen med det har jag inte försökt än (gör jag i morgon).
Samtidigt har tvåknappskortet vaknat. Med det går det nu att låsa upp dörrarna och att starta bilen, men det går inte att låsa dörrarna med det.
I dagsläget är det alltså inget av korten som fungerar till att låsa bilen med. När nyckelkaoset inträffade i förra veckan pillade jag en del med dem. Bland annat bytte jag batteri igen i treknappskortet. Jag kanske gjorde något fel, eller var vårdslös. Eller så är det något annat.