Värde på Clio 2006
Moderator: Forumpolisen
Värde på Clio 2006
Hej!
Jag funderar på att beställa en ny Megane Coupe hos den lokale bilhandlaren och får då tydligen en miljöbilspremie på 20 000:-, vilket givetvis är positivt.
Min inbytesbil är en Clio III 2006, 1,6 112hk, 5-dörrar, metallic som endast har gått 1 300 mil. Den är nyservad, nybesiktigad och har även nyligen bytt kamrem. Nypris 154 000:-. Handlaren har värderat den till 68 000:- men när jag har gjort olika värderingar på nätet har samtliga angett ett privatköpspris till ca 86-88 000:- och pris vid köp hos bilhandlare till ca 105 000:-
Är det någon som vet om 68 000:- verkligen är ett skäligt inbytespris? Tycker värdeminskningen blir väldigt stor..
Jag funderar på att beställa en ny Megane Coupe hos den lokale bilhandlaren och får då tydligen en miljöbilspremie på 20 000:-, vilket givetvis är positivt.
Min inbytesbil är en Clio III 2006, 1,6 112hk, 5-dörrar, metallic som endast har gått 1 300 mil. Den är nyservad, nybesiktigad och har även nyligen bytt kamrem. Nypris 154 000:-. Handlaren har värderat den till 68 000:- men när jag har gjort olika värderingar på nätet har samtliga angett ett privatköpspris till ca 86-88 000:- och pris vid köp hos bilhandlare till ca 105 000:-
Är det någon som vet om 68 000:- verkligen är ett skäligt inbytespris? Tycker värdeminskningen blir väldigt stor..
Re: Värde på Clio 2006
får alltid mer om du säljer privat, försök sälja den själv..JanneX wrote:Hej!
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Värdering på bilar är rätt så knepigt kapitel. Dels så kan det variera stort mellan landsort och storstad, dels mellan handlare. Vad jag förstår så bor du i Gbg. I regel så är priserna där lägre pga det större utbudet. Tror även att den värderingen du tittat på är bara ett riktpris som ger en fingervisning. Sen är det ju andra faktorer som bestämmer priset. Som någon skrev: "Din bil är aldrig värd mer än vad marknaden är beredd att betala"
Kolla gärna runt med lite olika renault handlare i södra sverige. det kan skilja rätt mycket. Sen är det andra rådet nog det som är mest fördelaktigt: att sälja själv t.ex på blocket.
Det är lite jobb men betalar sig rätt bra. Dessutom om du kommer med kontanter till säljaren så kan du förhandla på ett helt annat sätt.
Tror dessutom att din clio är relativt lättsåld med dom milen och årsmodellen. Idag är småbilarna eftertraktade...
Lycka till!
Kolla gärna runt med lite olika renault handlare i södra sverige. det kan skilja rätt mycket. Sen är det andra rådet nog det som är mest fördelaktigt: att sälja själv t.ex på blocket.
Det är lite jobb men betalar sig rätt bra. Dessutom om du kommer med kontanter till säljaren så kan du förhandla på ett helt annat sätt.
Tror dessutom att din clio är relativt lättsåld med dom milen och årsmodellen. Idag är småbilarna eftertraktade...
![001_302 [smilie=001_302.jpg]](./images/smilies/001_302.jpg)
Lycka till!
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
Grand Scenic 2.0T-05
Tack för dom goda råden! Ska nog kolla runt lite med andra försäljare först, men privat försäljning verkar lockande just nu.
Jan Lindström
Skulle tro att du skulle tjäna mellan 10 15´riksdaler på att sälja privat + ett bättre förhandlingsläge vid nyköp av bil. Rätt så bra timpenning, att göra jobbet själv.
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
Grand Scenic 2.0T-05