Tvivelaktigt rostskydd ?

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
tjoa

Tvivelaktigt rostskydd ?

Post by tjoa »

Vi bilägare. rostregistret:

Renault Clio 1,4 RT - 2000
Rosttestad: 2000
Rostgaranti: 8

Rostskydd:
Gamla Clio hade nästan obefintligt rostskydd. Det visade sig bland annat vid bakskärmarnas kanter och dörrspalterna efter några år.
Den nya modellen är till största delen galvaniserad. Rostskyddet är ändå tvivelaktigt, bedömer Vi Bilägares rostskyddsexperter på Rostskyddsmetoder AB i Stockholm. Kompletterande behandling utöver galvaniseringen saknas nämligen helt.
Det finns svåra rostfällor. Fjäderbenen fram vilar i skålar där mängder av fukt och smuts kommer att samlas. Dräneringshålen är alldeles för små. Bakvagnen är fäst i karossdelar som endast är grundlackade.
Motorhuvens framkant är vikt på ett sätt som skapar rostangrepp. Bakskärmarnas kanter är gjorda precis som på den gamla modellen.
Tillverkaren har planer på att öka Rostskyddsgarantin från åtta till tio år.
Det beskedet får Vi Bilägares experter att höja på ögonbrynen. Enligt deras bedömning kan rosten ha fått fäste i Clion redan efter tre, fyra år.

Är det så illa ?

/Johan
Racer X

Post by Racer X »

tror nog inte på det där, min gammla -92 clio har knappt nåt rost. Bakskärmarna vart lite attackerade men överlag så är den väldigt fräsch. T.o.m dom äldre cliosarna mk1 är väl galvade vad jag vet.. rätta mig om jag har fel.
tjoa

Post by tjoa »

Kollat runt lite på Clio typ -92-93 för att kanske ersätta min 5 GTE men många är rätt så angripna spec. vid bakskärmarna t.ex. Förutom galv. så måste ju ett kompletterande skydd till, galven ger ju med sig om den utsätts för fukt hela tiden. För den värsta rosten kommer ju inifrån på ställen man inte ser det så lätt, om det då inte är nått rostskydd förutom galven, ja då börjar det att käka på plåten rätt snart.

/Johan
Post Reply