Däcktryckkontroll vid däckbyte

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

tiso
Posts: 73
Joined: 10 Mar 2004, 15:54

Däcktryckkontroll vid däckbyte

Post by tiso »

Köpte i somras en Laguna -02 som bl a har en funktion som varnar vid lågt däcktryck (som till min förvåning faktiskt funkar [:)] ). Men vad händer när jag byter till vinterdäcken (som är Renaultoriginal) - funkar däcktryckskontrollen automatiskt eller tvingas jag köra omkring med blinkande varningslampor hela vintern? I instruktionsboken står att man ska lämna in bilen på verkstad för hjulbyte, men att betala pengar för att byta hjul det gör jag banne mig inte [:(!]
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

det går nog skaffa givare till dom fälgarna åxå..
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Lagunan kan hålla koll på 8 däck. Jag har givare i 4 sommar och 4 vinter däck. Bara att byta, tar 15 min för bilen att fatta, inga problem. Om du ej har givare i dina vinterdäck så kommer bilen att gnälla hela vintern. Enda sättet är att stänga av funktionen (hos Volvo) annars köper du 4 givare och installerar dom (behövs bara 1 gång) en givare ligger på 450:-
Om man tittar på lagstiftningen så måste du köpa givare till vinterdäcken. Det är nämligen olagligt att koppla bort säkerhets detaljer på en bil som är EU godkänd. Händer något och försäkringsbolagen kommer på det kan det bli gnälligt.
Du kan se på vinterfälgarna om det är med givare. Titta om det sitter olika färgringar runt ventilerna. Det står sedan på b stolpen vart dom ska sitta./Christer
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Obs ! Det är olika givare för plåt och lättmetall.. /Christer
tiso
Posts: 73
Joined: 10 Mar 2004, 15:54

Post by tiso »

OK, får titta efter i kväll när jag kommer hem om det är färgringar runt ventilerna.... du menar att det annars kostar mig nästan 2 000 spänn att köpa nya givare till alla 4 hjulen [:0][:(][?] Är det svårt att sätt dit dessa (givarna alltså, inte hjulen [:)] )

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by chh</i>
<br />Obs ! Det är olika givare för plåt och lättmetall.. /Christer
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Däcket måste av, tyvärr. Sedan är det bara att ta bort org ventilen och byta ut den mot den nya. Lätt som en plätt.. sedan måste bilen in till Renault eftersom givarna måste programeras. Sen behöver du inte göra något på 10år om du har bilen så länge .. då tar batterierna slut. Det finns billigare givare, det är Michelin som tillverkar dom, men in till Renault måste du iaf.
Jag kan aldrig tänka mig att vara utan dom, har blivit varnad i 230Km/h på autobahn, bromsade och när jag svängde av till en parkeringsficka var h-fram så gott som tomt !!! Utgången kanske skulle blivit annorlunda utan förvarning, vem vet. /Christer
tiso
Posts: 73
Joined: 10 Mar 2004, 15:54

Post by tiso »

OK, jag förstår. Några färgringar runt ventilerna kunde jag inte upptäcka[:(!] Å andra sidan är bilen en f d tjänstebil och det låter osannolikt att den förre ägaren körde två vintrar utan givare på vinterdäcken....jag provar att sätta på dem helt enkelt och se, funkar det inte så blir det väl att bita i det sura äpplet och köra iväg till verkstan [:(]


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by chh</i>
<br />Däcket måste av, tyvärr. Sedan är det bara att ta bort org ventilen och byta ut den mot den nya. Lätt som en plätt.. sedan måste bilen in till Renault eftersom givarna måste programeras. Sen behöver du inte göra något på 10år om du har bilen så länge .. då tar batterierna slut. Det finns billigare givare, det är Michelin som tillverkar dom, men in till Renault måste du iaf.
Jag kan aldrig tänka mig att vara utan dom, har blivit varnad i 230Km/h på autobahn, bromsade och när jag svängde av till en parkeringsficka var h-fram så gott som tomt !!! Utgången kanske skulle blivit annorlunda utan förvarning, vem vet. /Christer
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
tompy
Posts: 3
Joined: 21 Jun 2004, 23:28

Post by tompy »

Måste fråga ang däcktryckskontrollen. Hur mycket/lite luft får det skilja innan systemet varnar? På min laguna (-03 2.0T) så kollade jag trycket för det så lite lite ut, det var 1.8 i och enl instruktionsboken skulle det vara mellan 2.0 och 2.4 beroende på last har jag för mig. Borde inte systemet ha varnat? Jag testade idag att släppa ur luft ur två av däcken så det var 1.5 respektive 0.8 i dom med det indikerade inte då heller, måste man köra för att det skall varna (jag stod still vid macken..)?
Tacksam för svar
Thomas
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Man måste köra annars skickas bara data alla 15min eller så. Om du sänker och väntar tillräckligt länge så blir det gnäll.. (när du står still) annars reagerar systemet direkt. Verkstaden kan ändra på värdena som är max och min. Om du kör fortare än tex 140 i 15min måste det vara 2.7 fram 2.5 bak, minimum annars blir det gnäll.[:D] Datorn tar oxå hänsyn till uppvärmningen av däcken när du kör. /CHrister
tiso
Posts: 73
Joined: 10 Mar 2004, 15:54

Post by tiso »

Ja, nu bytte jag till vinterdäcken och naturligtvis fanns det uppenbarligen inga givare på dem [:(] - nu lyser däcktryckslampan konstant och "hjulen" på displaybilden är släckta. Det får jag väl stå ut med.... Däremot blinkar inte "Serv"-lampan - det är ju skönt, för jag har ingen lust att slänga ut 2 000 spänn på givare för vinterdäcken - då är det billigare att ett par ggr i månaden kolla trycket manuellt i samband med tankning....
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

en tanke uppstod inför sommarsäsongen med sommarhjulen. Hur pass petigt är det att samma sensor hamnar på samma ställe? Tex att den hjulet som satt höger fram inte hamnar höger bak eller på vänster sida för den delen...
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Teemu wrote:en tanke uppstod inför sommarsäsongen med sommarhjulen. Hur pass petigt är det att samma sensor hamnar på samma ställe? Tex att den hjulet som satt höger fram inte hamnar höger bak eller på vänster sida för den delen...
ingen alls förutom att fel däck larmar .tex dator säger höger bak och det är vänster fram..undrar vilket däck man kollar....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

då har jag fått på sommarhjulen och inte fungerar sensorerna har jag märkt. Displayen varnar för "sensor fault". Vad kan detta bero på? Det fungerade bra med vinterhjulen. Sommarhjulen har suttit på bilen innan, så dom bör ju vara inprogramerade. Kan bilen ha tappat bort programeringen på något sätt? Tex när dom programerade in vinterhjulen? Räcker det med att programerare in dom igen tro eller är det något annat som hänt? Tycker det verkar långsökt och inte alls troligt att alla 4 sensorerna skulle lagt av under vintern. Om det är en programeringssak - vad kan sådant kosta?
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Teemu wrote:då har jag fått på sommarhjulen och inte fungerar sensorerna har jag märkt. Displayen varnar för "sensor fault". Vad kan detta bero på? Det fungerade bra med vinterhjulen. Sommarhjulen har suttit på bilen innan, så dom bör ju vara inprogramerade. Kan bilen ha tappat bort programeringen på något sätt? Tex när dom programerade in vinterhjulen? Räcker det med att programerare in dom igen tro eller är det något annat som hänt? Tycker det verkar långsökt och inte alls troligt att alla 4 sensorerna skulle lagt av under vintern. Om det är en programeringssak - vad kan sådant kosta?
har du haft sommardäcken på innan lr fick du med dom till bilen,kan vara dåligt batteri ,fukt,kanske gick sönder när du drog i trottoaren,lr så har din bil bara minne för 4st hjul,vilket gör att man får programera om varje sommar/vinter...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Det var bara dom väldigt tidiga som har 4a minnen. Allt 02 och efter har 8minnen, hälften av 01orna också.
Men när du bytt hjul så tar det upp till 2mil körande innan allt är ok igen.

Kan ha varit klantiga nissar på Volvo som programerade över sommarhjulen i fel minne. (Hände mig) Kräv att dom fixar det gratis om bilen inte fixar det själv.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Post Reply