Gnällande torkare

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Gnällande torkare

Post by Erik R19 »

Hej
Det här kan ju låta som ett löjligt problem, vad gör man åt skrikande torkarblad? Har nya blad, provat olika märken och t.o.m. bytt ruta (iofs pga stenskott), provat olika spolarvätskor och siktförbättrare men ända GNÄLLER det så det gör ont i öronen när rutan börjar bli torr. Har försökt ändra bladets vinkel mot rutan men det hjälpte inte heller. Antar att bladets tryck mot rutan spelar roll men det har jag inte labbat med. På den andra bilen gnäller det nästan aldrig trots samma fabrikat på blad o spolarvätska. Nån som har något bra förslag?
Vad händer om man slänger i nåt smörjande t.ex. lite diskmedel eller tvål i spolarvätskan? Börjar bilen att löddra då... [:D]
/erik
Lars Ohlsson
Posts: 36
Joined: 05 Jun 2004, 11:19
Location: Skoghall,Sweden

Post by Lars Ohlsson »

Tjenare,
Detta problem känner jag väl igen, men vem gör väl inte det som har bil... dålig kvalitet på torkarblad.

Faktum är dock att jag för ca 2 månader sen köpte Biltemas nya variant som dom kom med i sin nya höstkatalog (pris ca 79:- har jag för mig). Dessa har en silikonbeläggning och mjukare gummi och är helt KNÄPPTYSTA !!

Har varit kanonnöjd med dessa i nu 2 månaders tid, med massor av höstrusk och salt och sk*t. Pendlar 12 mil varje dag så torkarna går en hel del och är fortfarande lika tysta.

Rekommenderar dessa varmt!
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Jag använder Renaults egna torkarblad...dyra, ja...[:I] Har aldrig haft problem med gnällande torkarblad. Brukar alltid torka rent bladen med spolarvätska när jag tvättar rutan, för det fastnar ju alltid en del små partiklar på bladen.
Har åxxå inhandlat en torkarbladsslip (29 kr på HCJ) för att hålla bladen i trim så länge som möjligt.
Min kompis har en Saab, och där snackar vi åxxå gnälliga torkarblad även om de är nya. Kanske det är hårdheten på gummit som är boven i dramat?
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

På min GTE sprack fästet som håller i torkaren (den lilla plastbiten längst ute på pinnen) när min far puttade ner torkararmen när dom stod uppställd. Då hade dom bara fästet till Volvo 440/460 men det skulle vara samma ! Det var dock en lite annan vinkel på denna så dom börja gnälla rejält. Då tog jag en Skiftnyckel satt på armen och bröt den så att bladet blev lite vinklat. Då blev dom toktyst ...
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Aha! bladen kanske inte ska stå 90 grader mot glaset som jag trott.. hmm får labba lite. Sist slängde jag på OKQ8-blad samtidigt både på Renån och Volvon. På Volvon funkar dom fint och på Renån skriker dom som bara den... Så det måste ju vara något med infästningen eller trycket som skiljer?
Jag fingrade lite på B-temas nya blad häromdagen men tyckte att beskrivningen att bladen ska överföra något magiskt kladd till rutan som ska få smutsen att rinna av lät som bondfångeri. Dom kan ju iofs vara bra för det... ska prova nästa gång. Originalblad tycker jag är för dyra för en så gammal bil
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Inte riktigt 90 grader ska dom stå. Jag vinklade mina lite så dom släpades upp och trycktes ner. Förstår du ! =)
kempe
Posts: 70
Joined: 20 May 2003, 09:54
Location: Sweden

Post by kempe »

ett tips tvätta med vanlig tvål på gummit! då vanliga bil shampot pajar gummit!
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Jag ska prova "släp o tryck" så får vi se vad som händer. Har hällt i lite YES i spolartanken, tänkte se om smörjning hjälper... Men det blir säkert NO [:D]
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Nu har jag provat B-temas "lyx"-blad. Nja, vet inte om jag blev så impad...
Okej dom skriker inte, ett litet svagt pip bara när dom går torra. Men dom slamrade som bara den i vändningarna. Fick klämma ihop metallbyglarna runt bladet med en tång för att få dom tysta. Sen finns det inte med någon adapter som passar någorlunda på en R19, fick återanvända den gamla. Torkfunktionen verkar dock ganska ok. Tja, vad ska man säga. Bättre än dom sämre ;-)

Det kanske är smartare i längden att satsa på Robbans blad även om dom är dyra (Robert Bosch alltså) eller original. Ska se om jag får tag på en torkarbladsslip. YES var som väntat ingen hit...
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

HCJ har torkarbladsslip. 29 kr. Undrar om det finns olika varianter beroende på var man köper detta redskap? Mycket skumt verktyg. Tala om för mig vad man använder den delen med piggar på, om du kommer på det...Kanske man skall rugga upp torkarbladen så man får extra coola effekter och mönster på vindrutan [;)]!!!

Är det mödan värt att köpa bara själva bladen nånstans och ge sig på att försöka byta på sina gamla orginaltorkare? Meningslöst pyssel som inte blir bra??? Bättre att hosta upp 300 kr och se glad ut?

Dum tanke kanske...men man använder ju siliconstift på dörrlisterna. Hur skulle det motverka gnällande torkarblad? Pest för sikten?
Well, bara en dum tanke [:o)]
Henrik2
Posts: 6
Joined: 29 Dec 2004, 14:49

Post by Henrik2 »

Jag har problem med detta på en Clio. Först skrek det för att haken som håller fjädern i armen gick mot rutan, det åtgärdades på första resan för man höll på att dö. Sen gnällde det när dom vände så jag tänkte det var bladen. Då lyfte jag bladen men det gnällde ändå. Då försökte jag smörja genom plastgallret och det funkade i fem minuter. Då tänkte jag efter tre timmar i bilen med detta hemska ljud att man får väl kolla ordentligt. Men när jag skulle ta bort torkararmarna för att få väck plastskyddet så kunde jag inte det. Då tog jag bara bort clipsen i framkanta och lyfte upp där och smörjde lite bättre. Då funkade det i ca 90 minuter. Nu blir jag lite bekymrad för jag kan inte begripa hur armarna sitter fast. Då det låter som om något i en led inte är som det skall blir jag orolig att det skall gå sönder. Om jag då är på vägen i snöglopp kan det bli riktigt kul. Jag har plockat loss torkararmar på flera bilar då torkare alltid har pajat på nåt sätt på familjens bilar och jag har aldrig stött på nåt annat sätt att sätta fast dom än mutter på axeln. Jag ber om ett svar då bilen är ny för oss och jag inte har någon Haynes bok till den.
User avatar
flygrc
Posts: 124
Joined: 23 Nov 2004, 11:30
Firstname: Ola
Surname: Olofsson
Location: Trelleborg

Post by flygrc »

Torkar armen sittet med en mutter i centrum på axeln som vanligt, den är bara täckt av en liten plastkåpa lyft längs till vänster(bilen sett)på kåpan.
Torkaren sitter hårt på axeln,jag fick använda en avdragare.
Anledningen till att jag fick skilja åt den var att hela torkarmekaniken satt ivägen för spolarpumpen vars växlingsventil svullnat så jag inte fick ut någon spolarvätska till bakrutan.
//Ola
Henrik2
Posts: 6
Joined: 29 Dec 2004, 14:49

Post by Henrik2 »

Tack flygrc, ska pröva avdragare.
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

Jag har med framgång använt Champions blad, jag anser att de är ljusår bättre än Bosch! Helt tysta, torkar mycket bra! Provat på Renault, Volvo, Citroen. Dock ganska dyra...
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Champion - Tips på ÅF? Kostnad?
Post Reply