Först och främst vill jag tacka för det otroliga forumet visste inte ens att det fanns så många hjälpsamma människor.
Varken jag eller min sambo kan någon om bilar därav att vi haft bilen inne några gånger hos den mekaniker vi alltid lämnat in bilen hos, men efter små tester sa han nu att problemet är lite över hans huvud och vi borde gå till närmsta Renault verkstad, vi tog kontakt med dom häromdagen men de hänvisade till att just dessa problem är svåra att lokalisera och kan kräva mycket utredning innan man ens kan lokalisera problemet.
Började för ett år sedan så fick vi upp ett meddelande "check antipollution system", bilen gick precis vanligt inga problem. Vid service bröt mekanikern batterier och byte några tändstift problem försvann och vi kunde besikta bilen. För 4 månader sedan kom det upp igen vi körde in bilen och kopplade upp den men inga felkoder kunde hittas, nu är dags för service med efterföljd besiktning. Service utfördes i tisdags men igår när det var dags för att lämna barn har jag läst mig till att bilen gick in i "limp mode dvs kan inte varva upp bilen inte heller köra mer än 70 km/h(Känns som den inte får ordentligt med bränsle seg på tomgång och känns som den inte växlar ordentlig efter 50km/h" och "check gear box samt check ESP" kom upp tillsammans med "check antipollution system".
Lite dum som är börjar man google runt och märker att det kommer upp många bekymmer för problemen "Gasspjäll, lamdasonder?, landar sedan i en video som har exakt samma bekymmer som oss köper då en bensintillsats för att rena om det är något filter som satt igen sig.
Får då även felmeddelande "check injection system", vi har testat åka lite med inte vågat åka några längre sträckor om något mer skulle rasa

RENAULT Laguna III Grandtour (KT) 2.0 16V Turbo (14 000 mil, väldigt sällan långa sträckor och mycket stadstrafik då det är vår andra bil.)
P.S ska även försöka med ytterligare en felkodsläsare i helgen för att se om den kan visa något matnyttigt.
Tacksam för all hjälp som skulle kunna lokalisera vart problemet skulle kunna vara.