Årsmodellfråga

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Lotta
Posts: 33
Joined: 06 Mar 2005, 21:05
Location: Eskilstuna

Årsmodellfråga

Post by Lotta »

...jag tjatar vidare om Juvaquatre

Det finns en lucka i tillverkningen under kriget då endast några få ex byggdes. Det tycks ha börjat rinna bilar från bandet 1946 sådär.

Det har tydligen sålts bilar här med årsmodellbeteckning 1944. Hur hänger det ihop. Fanns det ett lager förkrigare eller från tidig ockupation som överlevt strider och efter kriget börjat säljas som 44-or?
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Det verkar inte troligt att några franska bilar över huvud taget skulle ha tillverkats för civilt bruk under kriget. Det kom vad jag vet enstaka amerikanska bilar via Petsamo till Sverige fram till Pearl Harbour dvs av årsmodell -41. Juva av förkrigsmodell var tvådörrars medan efterskrigsmodell var fyrdörrars om jag minns rätt, så det borde gå att se skillnaden!
Lotta
Posts: 33
Joined: 06 Mar 2005, 21:05
Location: Eskilstuna

Post by Lotta »

Tack för svar.
Sedermera har utrönats att kärran har änglapi... ähum... de elektromekaniska körriktningsvisarna monterade på B-stolparna och inte framför dörrarna. Borde indikera minst 1946.
Några papper finns inte. Bara ett chassinummer. Man har letat i ägarens kvarlåtenskap utan att hitta nåt. Det talas om ett par gamla reggplåtar. Är chassi+motornummer tillräckligt för att veva igång byråkratin för att ge bilen en laglig identitet?

Hur gör proffsen i ett sådant fall?

Oljefilter och brytarspetsar till en fransk bil från 1946... hahaha..
Vill dock minnas att farsan sa att generatorn som brunnit var från Bosch. Vi ungar fick rotorn att leka med. Vi rullade den fram och tillbaka på golvet tills grannarna gick upp i omloppsbana.

Hur behandlar man en motor som stått still men inoljad i bortåt 40 år. River fullständigt eller häller olja i den och vevar runt den för hand och lyssnar med stetoskop. Och tar ner tråget och kollar sumpen? Är det överhuvudtaget att tänka på att försöka starta en sån motor?

Hur ställer man ventilerna på en sidventilare. Finns det justeringsgängor på skaften? Dom har ju inga stötstänger eller vippor.

Ni som vet?

(bara för att morsans kudde ska få ligga i baksätet på en Juva igen... suck...)
User avatar
Richard
Posts: 23
Joined: 17 Jun 2004, 16:43
Location: Lund
Contact:

Post by Richard »

Finns det registreringsskyltar så räcker det i de flesta fall för att kunna få fram papper från det gamla bilregistret. Ibland saknas dock dokumenten även i de arkiven av olika anledningar.
Chassi/motornummer kan räcka ifall bilen varit registrerad i norrlandslänen där även de gamla arkiven dataförts, annars måste man i princip ha ett registreringsnummer för att få fatt i rätt dokument.
Fast i dagens läge finns det visst möjligheter att registrera även gamla fordon med förkommen identitet, men riktigt vad som gäller i de fallen har jag inte koll på. Men det ska nog inte vara så besvärligt att få reda på.
Angående produktion av bilar under kriget så var den begränsad även om den förekom här och var, hur det var med Frankrike och Renault vet jag inte. Har hittat en och annan av årsmodell 40-42 i arkiven genom åren, mest amerikanska märken men även en Citroën av 41 års modell. Fast årsmodellsangivelserna förr i världen behövde inte alltid vara med sanningen överenstämmande, mest beroende på rena felskrivningar när fordonen vandrade över länsgränserna och fick nya registreringshandlingar.
User avatar
t80196
Forumpolis
Posts: 432
Joined: 11 Apr 2003, 23:55
Firstname: Mats
Surname: Grimme
Location: Bromma

Post by t80196 »

MHRF kan sannolikt hjälpa dig:
"Ursprungskontroll

I samband med registreringsbesiktning av ett historiskt fordon, 30 år eller äldre, utför AB Svensk Bilprovnings personal en så kallad ursprungskontroll. Till stöd för den kräver man ett intyg från MHRF. För att MHRF ska utfärda ett sådant intyg , krävs att sökanden fyller i den särskilda blanketten och följer anvisningarna i handledningen som finns att ladda hem från denna sida.

Fordonet ska vara i, eller återställt till, originalskick. Tidstypiska modifieringar av mindre omfattning kan under vissa omstöndigheter godkännas.

Samarbetet mellan MHRF, AB Svensk Bilprovning och Vägverket kring ursprungskontrollen tillkom 1997 för att underlätta registreringsbesiktning av historiska fordon och säkerställa att endast fordon i originalskick registreras som historiska fordon

Avgiften till MHRF för en utredning är idag 500 kronor.

Ombyggda eller amatörbyggda fordon kan inte godkännas av MHRF vid ursprungskontroll. Dessa ska godkännas av SFRO, Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation."

Se mer på MHRF:s hemsida www.mhrf.se
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Hej!

Som sagt om du har de gamla nummerplåtarna kvar borde det inte vara så svårt att regbesikta bilen i det nya systemet. Ju fler "gamla" papper på bilen desto lättare blir det ju med ursprungskontrollen, men de gamla regplåtarna samt chassinummret borde räcka. Har du plåtarna kvar och kan se vilket län det rör sig om så kan du kontakta länsstyrelsen i berört län. Se text från MHRF´s hemsida:

"Registreringsbevis (så kallade Besiktningsinstrument) från det gamla registreringssystemet med länsbokstäver som upphörde 1972, finns i de flesta fall bevarade på Landsarkiv eller Länsstyrelser runt om i landet. För att söka i dessa krävs i de flesta fall tillgång till det gamla registreringsnumret. I undantagsfall går det också att söka på ram- eller chassinummer".
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Har Juvauarte generator från Bosch? Intressant, jag trodde att de franska bilarna som är såpass gamla hade Ducelliers tändsystem. På min 60-talare är det iof lite "blandat" när det gäller fabrikaten i tändsystemet. Generator, fördelare, brytare, kondensator kommer från Ducellier, men startreläet från Bosch.

En motor som stått still så länge bör man åtminstone göra en ordentlig service på innan man försöker att starta den. Är den inoljad så går den ju säkert runt i cylinderloppen, kontrollera det allra först. Dock är det ju så att packningar tenderar att torka under så lång tid. Montera bort tråget och rengör detta invändigt, samt rengör oljepumpen och byt motoroljan. Det är aldrig fel att montera av toppen heller så ser man i vilken kondition motorn är invändigt efter en så lång förvaring. Gå över tändsystemet så det är ordentligt iordning. Jag vet dock inte hur man justerar ventiler på en sidventilsmotor. Någon annan som kan svara??

Hoppas vi får se bilen i trafik igen med rätt kudde i baksätet! [:)]
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Att justera ventiler på en sidventilare är om inte annat bökigt eftersom det oftast skall göras på en varm morot bränner man sig lätt när man skall ta bort "luckan" över justeringarna i närheten av grenrör mm! Det finns olika typer av justeringsanordningar "längsr ner" på ventilskaften. Om du öppnar och tittar torde det vara ganska självklart hur man gör!
Post Reply