Tempen stiger till 90-95%

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Lagunan

Tempen stiger till 90-95%

Post by Lagunan »

När man är ute och kör så håller sig tempen på normala 50 % +/- 5% typ.

Men i Halmstads rusningstrafik 16.30 är det köööö på köööö och många låga hastigheter, krypkörningar och inväntningar... Då stiger motortempen till 90-95% och ibland är den så högt så man blir oroligt rädd.

Jag tittade efter på det jag utgick från vara behållaren för vätskebehållaren och en f.d. Lagunaägare kom över o tittade.

Den var kruttorr och såg helt rostig ut.
Se bilder.

Han hällde på en skvätt vanligt vatten men bad mig köra "kylar-rensning".

EDIT:
Bytte termostat isamband med kamrem och topplockspackning.
Tempen ok.
Erik R19

Post by Erik R19 »

Det är superviktigt att ha rätt glykol i renåerna för rostskyddets skull.
Prova sök i forument på "glykol" så hittar du mycket att läsa om Laguna
Att behållaren är missfärgad är nog inget stort problem, frågan är hur det ser ut inne i motor o kylare. Kylar-rensning är korrosiv (basisk) så den kan öka rostrisken. Jag skulle nog spolat genom systemet med vanligt vatten och fyllt med renå-glykol + destillerat vatten. Det är viktigt att lufta sen, hur man gör det på L har jag ingen aning om...
Erik R19

Post by Erik R19 »

Tja, man kan ju inte riva motorn bara för att se hur den ser ut inuti..
Passa på att spola värmepaketet baklänges och byt termostat när du ändå tömmer systemet. Behållaren kanske går att snygga till med en flaskborste?

Jag har kört kylarrens på tidigare bilar jag har haft men det har varit med gjutjärnsmotor, jag vågar inte på aluminiumblock och -kylare. Nån som vet bättre? Om man nu gör det bör man nog spola ur oerhört noga så att pH-värdet inte blir fel sen..
Ärligt talat har jag kört "fel" glykol i R19 i 10 år nu eftersom jag inte vetat bättre. Har kört med propylenglykol från OK och Statoil samt dest vatten och systemet ser skinande blankt ut. Men jag har ju inte sett topplockspackningen, den kanske är helrutten...
A-K

Post by A-K »

Det e tur du ej bor i Gbg med den bilen då, för köerna i Halmstad e inget mot Gbg. Har bott i Halmstad, så jag kan jämföra.
kmfdm

Post by kmfdm »

Det kanske beror på vart man vänder sig?
Bilia Hisingen är helt OK [:D]
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kmfdm</i>
<br />Det kanske beror på vart man vänder sig?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
har dom bättre köer???[?]
kmfdm

Post by kmfdm »

Kanske bättre mekare [^]
Erik R19

Post by Erik R19 »

Förresten har du kollat att kylfläkten funkar, att tempen skenar i köer är typiskt vid fläktfel...
kmfdm

Post by kmfdm »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tony</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kmfdm</i>
<br />Det kanske beror på vart man vänder sig?
har dom bättre köer???[?]

Haha, tror jag tolkade dig helt fel...tänkte på köer till verkstan. Inte bilköer. Såna lider man inte av om man bara jobbar kvällar [:D]
h.kjellin

Post by h.kjellin »

Det är värt att tänka på innan man river hela bilen, att det är långt ifrån givet att tempmätaren visar rätt!
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

vilket år byttes den då?
vilka j-vla priser är nästa kommentar
tycker synd om dig ..[:(][:(]
Erik R19

Post by Erik R19 »

huuh...
Kolla med nån fristående verkstad, kanske helt annat pris där.
Men en sak hajar jag inte, har verkstan bekräftat att packningen är paj? Det kan väl inte gärna vara den som är orsaken till övertemp men kanske trasig som en följd av det...?
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Du hade sagt samma sak om det varit något annat märke..
Erik R19

Post by Erik R19 »

aj.. Hoppas bara att toppen inte är spräckt.
Tycker också att Volvo-verkstäderna har orimliga priser både på jobb och delar, R-bilarna kräver rätt mycket underhåll när de blir äldre.
FUNGYEE

Post by FUNGYEE »

Varför byta topplockspackning,försviner kylarvattnet?
Går fläckten i gång när temp. stiger
Om vattnet är rostigt kan det vara så att bladen till vattenpumpen börjar rosta söndet spesielt om du inte har haft rätt glygol.Då blir det ingen bra cirkulation på vatnet specielt på låga varv. När du då står stilla försök att gasa så att motorn går upp till så där 3000-4000 varv ett tag går då värmen ner så är det förmodligen vattenpumpens skovlar som börjar ge sig
HD
Post Reply