Mégane framvagnsproblem....

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Tarberg

Mégane framvagnsproblem....

Post by Tarberg »

Det började för några månader sedan med ett missljud som verkade komma från mitten av bilen. Detta ljud var tydligare vid kall motor och det lät väldigt lite, hördes tydligare vid växlingar.. lät (eller kändes?, mycket svagt ljud) som om nåt var glapp. Uppkom vid växling, frikoppling i fart från tex treans växel, vid motorbromsning... frågade bilverkstan, de visste inget samt vid besiktningen framkom inget, även fast jag påpekade det.

Sedan några dagar har det börja leva om mer, samma symtom som tidigare fast högre oljud. Nu verkar det komma från vä fram, och nu låter det när man svänger i låg fart, tex vid utbackning och liknande.

Kan det vara hjullager, drivknutar, motorfästen, bussningar, stötdämpare eller spindelleder?.. Jag vet inte hur jag enklast kan gå vidre för att eliminera tänkbara orsaker och hitta den rätta. Är inte nån expert precis, men tror att det skulle kunna vara nåt av ovanstående (har väl typ listat allt som finns eller :) Kanske en kombination till och med?

Det klonkar inte utan det är mer som att bilen lider av tyngre belastning vid låga farter samt vid "motorbromsning" eller vad man nu skall kalla det. Servon funkar fint...

sen bara en liten grej.. hur skruvar jag åt bromslyktan i bakrutan, den skallrar [:(].. finns det andra grejer ni kan tipsa om som brukar skallra hos interiören? Jag hatar skaller...

Tacksam för svar!!
Tarberg

Post by Tarberg »

Sorry, glömde säga att det är en 98:a.. 8000 mil, all service inkl. kamrem gjord...
Pärlan har 150 hästars motorn från Coupén, vilken ger den ett asskönt drag men kanske kan öka slitaget på vissa delar pxå...
Erik R19

Post by Erik R19 »

Om det låter klick-klick-klick i låg fart med fullt rattutslag är det antagligen en yttre drivaxelknut som är glapp.
Det är en lite lustig konstruktion på dessa bilar, vänster drivaxel har en yttre knut av sedvanlig sort men den inre sitter instoppad i differentialen inne i växellådan. Så därför är det en stor gummibälg där axeln går in i lådan... Höger drivaxel har vanliga knutar.

Prova hissa upp vänster framhjul och vrid fram och tillbaka samtidigt som du känner på yttre knuten om det känns något glapp. In mot lådan ska det glappa lite, det är det sammanlagda glappet i innerknut, differential slutväxel osv. Kolla bälgarna på ytterknutarna, är det hål på nån av dom kan du anta att knuten är dålig

Det kan vara hjullagret också, dom tar ofta slut vid typ 8000 mil. Styr och spindelleder dör ofta vid detta miltal men det brukar bli mest klonkljud i gupp.[^]
Tarberg

Post by Tarberg »

Tack för ditt svar Erik R19

Borde jag kunna eliminera styr- och spindelleder om de inte gjorde ngn anmärkning på dessa vid besiktningen för ung. 1 månad sedan??

Kanske nåt annat de borde upptäckt vid besiktningen?

Sen kanske jag ska säga att det inte direkt låter "klick-klick"... det låter mer "konstant" eller utdraget vid stora rattutslag och låg fart. hmm nästan skrapande..svårt att beskriva [V]. Hämtade min sambo igår och provade svänga med stora utslag på en stor parkering, även vid backning. resultatet var att oljuden minskar vid ökande hasighet... Men min beskrivning ang. oljudet vid nerväxling etc. faller oxå in på knutarna??
Erik R19

Post by Erik R19 »

läs denna tråd, kanske liknar det ditt problem...
http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=2554
Tarberg

Post by Tarberg »

Hej alla hjälpsamma!

Jag ville bara berätta att efter en mindre rundsmörjning av fram- och bakvagn så försvann de största problemen men "knakandet". Det var farsans rutin som hjälpte till när jag var hem till Övik.

Numera har jag bara en fråga kvar ang. ett missljud som varit mindre förr men blivit värre med tiden - Ju kallare bil, desto mer missljud vid acceleration/växling/retardation. Inget alls vid sväng eller konstant hastighet. Kan detta vara slutväxeln??

Har aldrig bytt olja sedan vi köpte den, för ca 1500 mil sedan. Bilen har dock varit inne regelbundet på service etc. senast vid 7000 mil och jag minns rätt, har nu gått nästan 9000 och det är väl dags för ny service... men kan "gammal" olja ge liknande missljud?

Läste en tråd (http://www.clubrenaultsverige.com/forum ... IC_ID=2554) där ErikR19 och Yr hade olika intressanta förslag. Frågeställaren trodde sig ha problem med slutväxeln, vilket avfärdades av Yr genom en beskrivning av typiska "slutväxelproblem" såsom missljud vid just acceleration och retardation.

Jag tycker den lilla beskrivning Yr gav av dessa problem passar bra in på min Mégane, men finns det mer man kan kolla för att bekräfta/avfärda problem med slutväxeln?? JAG har problem både vid acceleration och retardation :-(.. dock är missljuden inte mycket störande för andra, och vid varm bil hörs de knappt, men mig stör det mycket! Om detta är problemet, är det kostsamt att fixa??

Kan oxå nämna att tjejen körde in i en vägskylt i vintras och front och huv byttes på verkstan. Efter detta har jag noterat ett (som jag tror)motorfäste/stag som ej sitter fast på motorn. Det sitter på framsidan av motorn och fäster nere mellan generatorn och motorn och går snett uppåt/framåt mot undersidan av blocket där det finns ett hål för att fästa själva staget, men staget är snett och jag får inte fram det under hålet för att skruva fast. Kan faktumet att detta ej sitter fast orsaka speciella problem, förutom att motorn ej sitter så stabilt som den bör för att insuget inte skall påverkas (ett volvomeks anmärkning)??
Erik R19

Post by Erik R19 »

Du borde nog fixa motorfästet, saknas ett fäste kommer motorn antagligen att vippa i nån konstig diagonal riktning vid acceleration och retardation och det gillar nog inte drivaxelknutarna...
Det händer att det blir strul med växelföraren när motorfästena blir slitna och spruckna, man kan tydligen få in en helt annan växel än man tror sig ha lagt i. Viktigt alltså att motorfästena är i god kondition
Post Reply