Safrane - dumt att skaffa en?
Moderator: Forumpolisen
Safrane - dumt att skaffa en?
Jag befinner mig i Frankrike vid en fransk dator saa ursaekta bristen paa prickar...men har naagra fraagor till er Renault-specialister;
1. Aer det dumt att koepa en Safrane med tanke paa servicekostnader etc i Sverige? Kan Volvo fixa en Safrane om naagot skulle trassla och hur aer det med kostnad foer foersaekring?
Tacksam foer snabbt svar...
mvh
EMK
1. Aer det dumt att koepa en Safrane med tanke paa servicekostnader etc i Sverige? Kan Volvo fixa en Safrane om naagot skulle trassla och hur aer det med kostnad foer foersaekring?
Tacksam foer snabbt svar...
mvh
EMK
finns många safrane i min region,har inte hört att det skulle vara några större problem med reservdelar osv,Har själv en R25 som jag importerat den köper jag reservdelar till i sverige på Autofrance,har dessutom 20%rabatt där för jag är medlem i clubrenaultsverige.....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen


Naagot annat att taenka paa; aarsmodellmaessigt etc????
mvh
EMK
Ja volvo kan fixa,men dom har väl knappt sett dom på foto,kostar väl därefter att laga hos dom...men en som kan safrane är min kompis Dennis,han har importerat många,han har faktiskt en Biturbo Baccara safrane.. www.renault-service.se är hans hemsida, så vill du ha bilen ordentligt lagad så skall man prata med honom.blir billigare än volvo angående modell och dyl en Baccara skall man ha tycker jag,nackdelen är stötdämparna som är en typ av luftfjädring kostar väldigt mycket att fixa,men man åker som en kung i dom när det funkar...om du köper en Baccara så se till att du får en med skinväska i hatthyllan ,vilket kanske blir svårt för den är löstagbar och tenderar att försvinna,men en kul och behändig grej som kostar för mycket att köpa i efterhand. jag är inte direkt kunning på dessa bilar vilket dennis är han brukar skriva här ibland så han hör nog av sig under morgondagen.......
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Baserad på någon tror jag inte den är,i dom stora är det PRV6 i 3liters utförande tvärställt. Dennis vet bäst...om dessa modeller det är han som gjort dessa bilar "vanliga" i sverige .. det är nog en hel del renaulter som inte så många sett .tex R21,R25 ,safrane mm som inte har sålts här...TACK VOLVO..ab wrote:vad är safranen baserad på för modell med motor o drivlina o chassi?
har aldrig i mitt liv sett en live,ganska ovanliga här i sverige
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
nej inte nu men ganska modern 93,visserligen är grundkonstruktionen gammal som fan,men den funkar,men inte i en volvo har ju blivit förfinad under tiden.. ,finns både med enkel och biturbo(från fabrik) dessutom gillar jag den motorn skarp,rapp, varvvillig och ganska bränslesnål.Har en sån fast 2,85liters i min R25a .låter jävligt gott med sportfilter åxå...brum brum Fan vad sugen jag blev på att gasa med min sursexa...........ab wrote:prv motorn är inte precis den modernaste...hehe
inget klagomål,bara ett påstående.
och just det,tack volvo,era jäv...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Som Tony skrev så är luftfjädringen Akilleshälen ca:10,000:-/st att reparera.
Automat lådan kan också bli dyr.
Allt övrigt krångel brukar vara små komponentbaserade elfel.I regel står det made in W.Germany eller VDO på dessa problemkällor.
Safrane fas1 -92 till-96 modellbet. RN,RT,RXE,Baccara.Quadra=4hjulsdriven såldes bara som RXE.Biturbo är en Quadra med dubbla turbo såldes även som Baccara.
Vissa limit serier Fairway,Camarge,Alize,mfl är extrautrustade RT mod.
Safrane fas2 -97-2002 togs luftfjädrig bort även som tillval.
Mod.bet RNE,RXE,RXT,Initiale, Bilen fick ny front o akter nya dörrklädslar,blev enligt mitt tycke myckt tråkigare i alla avseenden.Som komfortabel bruksbil så är dock en 5cylindrig manuell en otroligt bra slitvarg.
Motoralternativen har inget att göra med mod.bet.
Mina favoriter på Safr. är dock Fas1 Baccara automat som den ultimata komfortvagnen,inte lustigt att man i Franska stads och president transporter valde att behålla sina Safraner istället för de klart mordärnare Peu 607.
Safrane biturbo Baccara är fortfarande det xtremaste Renault har byggt seriemässigt för gatan.Teknik som en rymdfärja,4hjulsdrift 270hk375nm vid bara0,3laddtryck, aut fartbegränsning vid 250km/h(har testat),komfort så att mina 3medpass.ovilligt vill stiga ur bilen vid depåstopp på en frankrike nedfart.
Automat lådan kan också bli dyr.
Allt övrigt krångel brukar vara små komponentbaserade elfel.I regel står det made in W.Germany eller VDO på dessa problemkällor.
Safrane fas1 -92 till-96 modellbet. RN,RT,RXE,Baccara.Quadra=4hjulsdriven såldes bara som RXE.Biturbo är en Quadra med dubbla turbo såldes även som Baccara.
Vissa limit serier Fairway,Camarge,Alize,mfl är extrautrustade RT mod.
Safrane fas2 -97-2002 togs luftfjädrig bort även som tillval.
Mod.bet RNE,RXE,RXT,Initiale, Bilen fick ny front o akter nya dörrklädslar,blev enligt mitt tycke myckt tråkigare i alla avseenden.Som komfortabel bruksbil så är dock en 5cylindrig manuell en otroligt bra slitvarg.
Motoralternativen har inget att göra med mod.bet.
Mina favoriter på Safr. är dock Fas1 Baccara automat som den ultimata komfortvagnen,inte lustigt att man i Franska stads och president transporter valde att behålla sina Safraner istället för de klart mordärnare Peu 607.
Safrane biturbo Baccara är fortfarande det xtremaste Renault har byggt seriemässigt för gatan.Teknik som en rymdfärja,4hjulsdrift 270hk375nm vid bara0,3laddtryck, aut fartbegränsning vid 250km/h(har testat),komfort så att mina 3medpass.ovilligt vill stiga ur bilen vid depåstopp på en frankrike nedfart.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
fransmän kan...kommer att drömma om renaults värsting inatt.(safranen)
angående prv motorn,har aldrig kört en men har lite historik i huvudet...
men bra att renault bytte ut den mot l7x motorn i samband med laguna 1.
med 3 liters volym hade den börjat bli ganska törstig och samtidigt så var den ju ganska svag för en 3,0 v6.
angående prv motorn,har aldrig kört en men har lite historik i huvudet...
men bra att renault bytte ut den mot l7x motorn i samband med laguna 1.
med 3 liters volym hade den börjat bli ganska törstig och samtidigt så var den ju ganska svag för en 3,0 v6.
ja borde varit mer hk på den volymen...Har bara 153hk ur min,så lite åldersstigen var den,det var väl därför den fick en ersättare,dessutom tar den riktigt stor plats, Vilken tur att du inte förstört intrycket av motorn genom att köra en volvo med den motorn i
Fakta volvo 760 145hk angiven toppfart ca175km/h R25 153hk angiven toppfart 210 km/h,allt kan inte bero på karossformen. Har aldrig kört en 760,men folk som pratat om PRV motorn säger att den är en sk*t motor, brukar kallas sur sexa och jag kan INTE känna igen mig med den motorn i renaulten,tex skulle den inte vara varvvillig,tex har ju hänt ett par ggr att jag "glömt" att växla för den varvar på fint..

Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
har aldrig sett någon som trimmat en l7x,men det kanske skall gå bra,Jag skulle vilja ha en Prv med enkelsnurrbo, nästan 2,5 liter 205hk,sedan lite ladd på sedan skulle jag vara nöjd...ja just det den finns med 3 liter enkelsnurrbo 250hk snån skulle åxå sitta som en smäck,även att motorn är (100 år) så tycker jag om den....ab wrote:när kom egentligen volvo 262 med prv motorn...för 100 år sedan...hehe
jag älskar l7x,den går att trimma nåt otroligt...
tack för beskrivningen om köregenskaperna,den är uppskattad
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
l7x går lätt o trimma med kammar osv...
den är ganska "försiktigt" byggd,klarar mycket mer än 192 hk som i laguna 1.
l7x motorn i clio v6 ger 255 hk o 300 Nm...
då är den trimmmad av renaultsport i dieppe men jag tror att jag kan minst lika bra som de grabbarna...hehe...skämt.
den hade aldrig några allvarliga problem,läckte lite olja i phase 1 bilarna (230hk)
den är ganska "försiktigt" byggd,klarar mycket mer än 192 hk som i laguna 1.
l7x motorn i clio v6 ger 255 hk o 300 Nm...
då är den trimmmad av renaultsport i dieppe men jag tror att jag kan minst lika bra som de grabbarna...hehe...skämt.
den hade aldrig några allvarliga problem,läckte lite olja i phase 1 bilarna (230hk)
Ja just det tänkte inte på dom,dessutom gav dom 285hk i clio v6 cupen...dvs ej gatbilen.....ab wrote:l7x går lätt o trimma med kammar osv...
den är ganska "försiktigt" byggd,klarar mycket mer än 192 hk som i laguna 1.
l7x motorn i clio v6 ger 255 hk o 300 Nm...
då är den trimmmad av renaultsport i dieppe men jag tror att jag kan minst lika bra som de grabbarna...hehe...skämt.
den hade aldrig några allvarliga problem,läckte lite olja i phase 1 bilarna (230hk)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen