Laguna -02: AC:n paj

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
tiso
Posts: 73
Joined: 10 Mar 2004, 15:54

Laguna -02: AC:n paj

Post by tiso »

AC:en på min Laguna 1.8 har pajat - den låter som ett tröskerk när jag sätter på den och nå'n vidare kyla kommer inte heller...jag har blivit rekommenderad att inte gå till en verkstad om jag inte vill bli ruinerad, utan istället vända mig till kylfirma - någon som har tips på någon bra och prisvärd sådan i Sthlmstrakten?
tiso
Posts: 73
Joined: 10 Mar 2004, 15:54

Post by tiso »

Nu har jag varit på verkstan och det var (förstås höll jag på att säga) kondensorn som var paj. Ett byte av den inkl. två rör skulle gå på c:a 12 000 spänn fick jag uppgift om (materialkostnaden c:a 8 000 spänn). Dessutom rekommenderades att för säkerhets skull också byta kompressorn, eftersom risken är överhängande att den också är/kommer att paja snart. Då hamnar kostnaden totalt på över 20 papp :(

20 papp slänger jag inte ut, då kör jag med nedvevade rutor istället....eller kan jag komma billigare undan på något sätt?
BRN
Posts: 58
Joined: 31 Jan 2005, 10:46
Location: Motala

Post by BRN »

Men Hallå!
Om du har Volvia så täcks fel på fabriksmonterad klimatanläggning av maskinskadeförsäkringen!

Kolla villkoren om du har något annat försäkringsbolag, det kanske är likadant där...

Det borde iaf bli billigare med den självrisken än att betala allt själv.

Lycka till!

Björn
Björn Nilsson - Motala
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

[quote="tiso"]Nu har jag varit på verkstan och det var (förstås höll jag på att säga) kondensorn som var paj. Ett byte av den inkl. två rör skulle gå på c:a 12 000 spänn fick jag uppgift om (materialkostnaden c:a 8 000 spänn). Dessutom rekommenderades att för säkerhets skull också byta kompressorn, eftersom risken är överhängande att den också är/kommer att paja snart. Då hamnar kostnaden totalt på över 20 papp :(

20 papp slänger jag inte ut, då kör jag med nedvevade rutor istället....eller kan jag komma billigare undan på något sätt?[/quote
"Men för säkerhets skull" så är det lika bra att byta bilen också, den kommer att gå sönder vad det lider.
En seriös kylfirma/ac reparatör vaccumsuger först innan freonfyllning så att allt syre försvinner, så någon risk att kompressorn är trasig pga. trasig kondensor har jag aldrig hört talas om :?: Nog ett sätt för verkstaden att tjäna lite extra pengar :shock:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
tiso
Posts: 73
Joined: 10 Mar 2004, 15:54

Post by tiso »

BRN wrote:Men Hallå!
Om du har Volvia så täcks fel på fabriksmonterad klimatanläggning av maskinskadeförsäkringen!

Kolla villkoren om du har något annat försäkringsbolag, det kanske är likadant där...

Det borde iaf bli billigare med den självrisken än att betala allt själv.

Lycka till!

Björn
Har kollat, trist nog gäller försäkringen dels inte för kondensorn, dels bara upp till 10 000 mil - och det miltalet har jag överskridit med 700 mil :!: :evil:
Dennis wrote:"Men för säkerhets skull" så är det lika bra att byta bilen också, den kommer att gå sönder vad det lider. En seriös kylfirma/ac reparatör vaccumsuger först innan freonfyllning så att allt syre försvinner, så någon risk att kompressorn är trasig pga. trasig kondensor har jag aldrig hört talas om Nog ett sätt för verkstaden att tjäna lite extra pengar
Tja, med nyinköpt hus och småbarn så innebär min krassa ekonomiska verklighet stenhård prioritering av utgifter. Eftersom jag i början på nästa år har att se fram emot kamremsbyte, så handlar det för min del om att antingen skjuta på kostnaden för AC:en ELLER skjuta på kamremsbytet...ställd inför DET valet misstänker jag att du skulle gjort samma prioritering, eller... :)

Intressant det du skriver om kompressorn dock, då får jag försöka jaga vidare efter en seriös kylfirma/ac-reparatör...men ingen verkar ju hört talas om en sådan i Sthlmstrakten (eller så vill man inte avslöja :wink: )
stefanus
Posts: 16
Joined: 15 Apr 2006, 19:57

Re: Laguna -02: AC:n paj

Post by stefanus »

Kolla priset på kondensorn på autofrance , till min skulle den kosta 3600:-
1,9dci 2002
nästa steg var laitis för 5900:-
Laguna 1,9 dci 2002
Post Reply