Död Clio

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
melinder
Posts: 4
Joined: 22 Sep 2006, 10:55
Location: Norra Värlinge

Död Clio

Post by melinder »

hej bästa renault forum,

mitt första inlägg här som nybliven renault clio-ägare, tyvärr inte av det roligare slaget. köpte en begagnad clio som 2:a bil för 2 veckor sedan, en mycket trevlig liten bil att pendla till stan med. efter endast 4 dagar så stannar bilen tvärt, fick putta in den till en fickparkering. efter jobbet så går jag ner och försöker få igång den igen, startmotorn snurrar och snurrar men den tänder aldrig. jag drar och rycker i alla tänkbara sladdar tills jag till slut får igång den igen. då startar den utan problem gång på gång. sätter mig och dottern i bilen och kör hemåt, efter 10 minuters körning så tvärdör motorn, kändes precis som den inte fick bensin. fick putta den ur rondellen och bort från vägen. dagen efter bogserar jag den till en närliggande bilmekaniker som är känd för att vara duktig och kunna det mesta om bilar. nu har han haft bilen i en vecka och kan absolut inte hitta vad som är fel, eller rättare sagt orsakar felet. säkringsboxen har brunnit upp, men vad som orsakar det kan han inte hitta. säger att det inte är lönt att köpa ny box för 4000 kronor när man inte hittar varför den brunnit upp. hans råd till mig är att åka och skrota bilen och glömma den. känns riktigt surt att köra direkt från att ha köpt bilen till att skrota den. pengar och tid i sjön.

är det någon som har några tips innan jag far och skrotar den?

det är en renault clio 1.4, 1993.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

vet inget om felet men säkringsbox måste gå och få tag på via skrotar.
Annars så är autofrance oftast mycket billigare än volvo på delar.... www.autofrance.se
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
melinder
Posts: 4
Joined: 22 Sep 2006, 10:55
Location: Norra Värlinge

Post by melinder »

bilmekken hade kollat alla skrotar (som var sökbara via internet) utan resultat. ska kolla med autofrance och se vad de säger...

problemet är väl att även om vi byter säkringsboxen så vet vi inte vad som orsakade felet, och att den likaväl kan brinna upp nästa vecka igen.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

om nu inte felet låg i boxen... man vet aldrig 8)

Lycka till och håll oss informerade
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
jokre
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2005, 18:47

Post by jokre »

Säkringsboxen borde inte vara så dyr som 4000 pix! Jag beställde en ny till min Laguna -97 från AutoFrance i början av denna vecka för 850 kr inkl moms och frakt. Kan inte tänka mig att de är så mycket dyrare för Clio.
Jonas Reppe - Östersund
User avatar
melinder
Posts: 4
Joined: 22 Sep 2006, 10:55
Location: Norra Värlinge

Post by melinder »

Tack! Efter att ha läst otaliga inlägg här på forumet har jag bestämt för att testa och se om det är säkringsdosan i sig som är / var problemet. Återkommer med besked när jag bytt ut den...
Post Reply