Stora säkringar motorrum Laguna -97

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
jokre
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2005, 18:47

Stora säkringar motorrum Laguna -97

Post by jokre »

Hej!
Var ute i garaget och gjorde "stora menyn" vad det gäller genomgång av lysen och kontakter samt säkringar (en liten follow up på min tidigare felsökning kring elektroniken i Lagunan). Alldeles till höger om batteriet finns en plastbox med säkringar av den lite större modellen (alltså inte de vanliga små som man hittar i den normala säkringsboxen i kupén). Är det någon som vet vad de är till för (en av dem var nämligen trasig)? Dessutom undrar jag om man kan köpa denna typ av säkringar lite var som helst (har dock aldrig sett dem tidigare i vanliga motorbutiker)? Basen i säkringssockeln anger, enligt vad jag kunde lista ut, ampere-talet på säkringen med hjälp av olika färger (grön = 30 ampere, orange = 40 ampere samt blå = 60 ampere). Den som var trasig var en 30 amperes säkring (grön) som satt i ett 40 amperes uttag (orange).
Jonas Reppe - Östersund
Erik A
Posts: 119
Joined: 09 Apr 2006, 20:18
Location: Södertälje

Post by Erik A »

På sidan 12.23 i Haynes handbok hittar man rubriken: Typical engine compartment fuse box.

tre säkringar är 40 A
F55: RH cooling fan
F56: LH cooling fan
F58: Headlight washers

Två säkringar är 30 A
F57: ABS
F60 30/70A: Fuel injection/Diesel pre-heating

Det verkar skumt att det skulle behövas 40 A till strålkastarspolarna, så listan är antagligen inte komplett.

Jag vet inte var man hittar dem.
Erik Avemo, Södertälje
jokre
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2005, 18:47

Post by jokre »

Tack! Jag såg det själv efter en djupdykning i Haynes-manualen. Ska försöka jaga säkringarna någonstans.
Jonas Reppe - Östersund
Post Reply