Laguna: Rusande motorvarv

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

tiso
Posts: 73
Joined: 10 Mar 2004, 15:54

Laguna: Rusande motorvarv

Post by tiso »

I våras hände det första gången: Jag startar bilen, lampan för elektronikfel lyser och motorn rusar upp till 5 000 varv och sedan pendlar varvräknarnålen mellan 900 - 5 000 varv. Jag stänger av motorn och startar igen och...allt OK, motorn går som en symaskin (nåja :) ).

Sedan allt bra någon månad och sen samma sak igen, helt plötsligt. Startar om och allt är bra igen. Nu hände det igen förr-förra veckan och denna gång hjälpte det inte att starta om...jag försökte köra ändå, men det gick minst sagt knackigt, hela bilen ryckte som galen, motorn tokvarvade av sig själv och plötsigt började lampan för kontroll av avgassystem lysa. Jag stannade efter några hundra meter, och startade om 2-3 ggr och plötsligt slocknade elektroniklampan och bilen har gått som en klocka sedan dess. Lampan för avgaskontroll slockande dagen därpå :?

Varför blir det så här :?:
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Om det är en LagunaII + benisinare så ska du åka till VOLVO, vissa modeller har det felet och det ska fixas gratis.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
tiso
Posts: 73
Joined: 10 Mar 2004, 15:54

Post by tiso »

chh wrote:Om det är en LagunaII + benisinare så ska du åka till VOLVO, vissa modeller har det felet och det ska fixas gratis.
Ringde Volvo och de säger att jag måste åka förbi när felet uppträder, dvs när elektroniklamapan lyser och bilen går som en krycka. Annars kan de inte läsa av någon felkod. Problemet är bara att felet bara uppträder då och då (just nu c:a en gång i månaden) och när det väl uppträder går det knappt att köra. Känns som lite av en Moment-22-situation.... :cry:
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

tiso wrote:
chh wrote:Om det är en LagunaII + benisinare så ska du åka till VOLVO, vissa modeller har det felet och det ska fixas gratis.
Ringde Volvo och de säger att jag måste åka förbi när felet uppträder, dvs när elektroniklamapan lyser och bilen går som en krycka. Annars kan de inte läsa av någon felkod. Problemet är bara att felet bara uppträder då och då (just nu c:a en gång i månaden) och när det väl uppträder går det knappt att köra. Känns som lite av en Moment-22-situation.... :cry:
Rent LJUG :x Larmminne i styrboxen har Renault haft sedan sent 80-tal.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
tiso
Posts: 73
Joined: 10 Mar 2004, 15:54

Post by tiso »

Dennis wrote:
tiso wrote:
chh wrote:Om det är en LagunaII + benisinare så ska du åka till VOLVO, vissa modeller har det felet och det ska fixas gratis.
Ringde Volvo och de säger att jag måste åka förbi när felet uppträder, dvs när elektroniklamapan lyser och bilen går som en krycka. Annars kan de inte läsa av någon felkod. Problemet är bara att felet bara uppträder då och då (just nu c:a en gång i månaden) och när det väl uppträder går det knappt att köra. Känns som lite av en Moment-22-situation.... :cry:
Rent LJUG :x Larmminne i styrboxen har Renault haft sedan sent 80-tal.
Men vad finns det i så fall för anledning att ljuga om en sådan sak kan man ju undra :? Det var Bra Bil i Väsby som påstod det och jag trodde de var seriösa och kunniga just på Renault. Får väl ringa runt till några andra Bilia/Volvo-verkstäder och höra vilka svar jag får...
User avatar
MrSmecker
Posts: 182
Joined: 14 Apr 2006, 23:21

Post by MrSmecker »

Ringde Volvo och de säger att jag måste åka förbi när felet uppträder, dvs när elektroniklamapan lyser och bilen går som en krycka. Annars kan de inte läsa av någon felkod. Problemet är bara att felet bara uppträder då och då (just nu c:a en gång i månaden) och när det väl uppträder går det knappt att köra. Känns som lite av en Moment-22-situation....
Det måste vara så att du pratat med en kundmottagare som är dåligt insatt i ämnet. Försök att få tag på någon på stället som kan sina saker bättre. Visserligen kan det vara bra om symptomen visar sig när man felsöker men det är absolut inget måste. Så länge styrenheten är ok så kan man läsa ut felkoderna.(har varit med om de mest konstiga fel utan felkoder och där permanenta felkoder raderar sig själv mitt framför ögonen) men det är i extremfall. Ring igen och stå på dig.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

tiso wrote:
Dennis wrote:
tiso wrote: Ringde Volvo och de säger att jag måste åka förbi när felet uppträder, dvs när elektroniklamapan lyser och bilen går som en krycka. Annars kan de inte läsa av någon felkod. Problemet är bara att felet bara uppträder då och då (just nu c:a en gång i månaden) och när det väl uppträder går det knappt att köra. Känns som lite av en Moment-22-situation.... :cry:
Rent LJUG :x Larmminne i styrboxen har Renault haft sedan sent 80-tal.
Men vad finns det i så fall för anledning att ljuga om en sådan sak kan man ju undra :? Det var Bra Bil i Väsby som påstod det och jag trodde de var seriösa och kunniga just på Renault. Får väl ringa runt till några andra Bilia/Volvo-verkstäder och höra vilka svar jag får...
Var du på rätt sida om vägen :?: Bra bil på ena sidan och "sämre bil" på andra sidan :lol:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
tiso
Posts: 73
Joined: 10 Mar 2004, 15:54

Post by tiso »

Dennis wrote: Var du på rätt sida om vägen :?: Bra bil på ena sidan och "sämre bil" på andra sidan :lol:
braBil Väsby RenaultServiceCenter var de jag pratade med. Jag ringde ju så jag vet inte vilken sida jag hamnade på... :)
tallmilan
Posts: 6
Joined: 27 Dec 2006, 16:19

Post by tallmilan »

Vet inte om du redan har löst detta men ...
Det du beskriver är ett klassikt problem på Laguna II
Det är TPS (throttle position sensor) som måste bytas, alternativt potentiometern som sitter i gaspedalen Det vanligast är att det rycker lite kort i bilen under färd, det är en första varning till att TPS alternativt gasspjäls servot är på väg att rasa.

Det som händer med TPS'n är att den inte vet vart den är eller hur långt den har rört sig så det drar åt något håll tills den får läges position igen.

Har själv fått byta:
1. Gaspedal inkl. potentiometer. (motorn ruuuuusade verkligen
2. Gas spjäls servo och sensor. (ryckte slumpmässigt)
3. Kontakt fett i AMP kontakten som sitter på toppen av motorn (enkelt att komma åt) tyvärr så torkar kontakt fettet ut efter några år så fråga efter volvos fett, det är bra det ...

Henrik
Renault Laguna II -01/02 -> 35+ verkstadsbesök
tiso
Posts: 73
Joined: 10 Mar 2004, 15:54

Post by tiso »

tallmilan wrote:Vet inte om du redan har löst detta men ...
Det du beskriver är ett klassikt problem på Laguna II
Det är TPS (throttle position sensor) som måste bytas, alternativt potentiometern som sitter i gaspedalen Det vanligast är att det rycker lite kort i bilen under färd, det är en första varning till att TPS alternativt gasspjäls servot är på väg att rasa.

Det som händer med TPS'n är att den inte vet vart den är eller hur långt den har rört sig så det drar åt något håll tills den får läges position igen.

Har själv fått byta:
1. Gaspedal inkl. potentiometer. (motorn ruuuuusade verkligen
2. Gas spjäls servo och sensor. (ryckte slumpmässigt)
3. Kontakt fett i AMP kontakten som sitter på toppen av motorn (enkelt att komma åt) tyvärr så torkar kontakt fettet ut efter några år så fråga efter volvos fett, det är bra det ...

Henrik
Aj då, det låter dyrt :cry: Problemet har inte löst sig, det har för tillfället bara upphört, sedan nov förra året har det bara uppträtt en gång...jag kör så länge det går, det är så mycket annat som ska fixas på bilen...
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Lagunan blev återkallad för det problemet, ska inte kosta dig något !!!
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
tiso
Posts: 73
Joined: 10 Mar 2004, 15:54

Post by tiso »

chh wrote:Lagunan blev återkallad för det problemet, ska inte kosta dig något !!!
Men bilen har gått 11 000 mil och är köpt privat i andra hand - tror du ändå att jag borde kunna få det åtgärdat kostnadsfritt?
Tilo Sorge, Huddinge
Laguna 1.8 Touring -02
tiso
Posts: 73
Joined: 10 Mar 2004, 15:54

Post by tiso »

Puffar upp tråden igen. Efter att samma fel upprepats ett par gånger under senaste halvåret så skickade jag in bilen på felsökning. Men trots att man hittade felkoder (DF405 och DF301) så hittade man inget fel :? Tändspolar och tändstift kollades vid samma tillfälle, utan att kunna konstatera något fel på dem....Enda möjligheten att hitta problemet, säger verkstaden, är att komma dit medans felet uppträder (vilket som sagt händer varannan, var tredje månad), inte stänga av motorn och hoppas på att någon tekniker har tid att titta på bilen just då :( Är det verkligen så illa att man trots felkdoder inte kan avgöra vad felet beror på?!
Tilo Sorge, Huddinge
Laguna 1.8 Touring -02
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Ev kan det vara:
DF405 Potentiometer till Gaspedalen + DF301är avbrott till mätningen av luft. Det är inte säkert att felet ligger där, kan ev vara störning i kabeln mellan motor och pedal. Många bilar har återkallats av liknande fel. (vet ej modell) Volvo är sjukt dåliga på att fixa sådana fel, min bil skulle vara återkallad pga av ett fel, men har ej erhållit brev…. Hoppas det blir bättre med nya org.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
tiso
Posts: 73
Joined: 10 Mar 2004, 15:54

Post by tiso »

chh wrote:Ev kan det vara:
DF405 Potentiometer till Gaspedalen + DF301är avbrott till mätningen av luft. Det är inte säkert att felet ligger där, kan ev vara störning i kabeln mellan motor och pedal. Många bilar har återkallats av liknande fel. (vet ej modell) Volvo är sjukt dåliga på att fixa sådana fel, min bil skulle vara återkallad pga av ett fel, men har ej erhållit brev…. Hoppas det blir bättre med nya org.
Eftersom felkoden indikerar att det är potentiometern och det enl. tallmilan ovan är ett klassiskt problem på Lagunan, så borde man väl kunna kolla potentiometern och kabeln mellan motor och pedal även om felet just då inte uppträder? Eller på vilket sätt hittar man problemet bättre om man kommer in med bilen medans felet är igång så att säga...? Luftmätningen, har den samband med potentiometern?
Tilo Sorge, Huddinge
Laguna 1.8 Touring -02
Post Reply