Delay på hands-free upplåsningen Laguna II -02 ?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

carrier
Posts: 21
Joined: 16 Sep 2006, 13:22

Delay på hands-free upplåsningen Laguna II -02 ?

Post by carrier »

I handboken till min Laguna II -02 står det att med hands-free upplåsningen så ska bilen låsas upp så fort man tar i handtaget (om hands-free:n är aktiverad naturligtvis).

Fungerar utan problem för mig med den lilla detaljen att bilen inte direkt låses upp "direkt", utan om jag tar i handtaget så tar det en el. två sekunder innan bilen låser upp sig, alternativt får jag rycka en gång i handtaget så låser den upp sig och jag kan dra i handtaget igen för att öppna dörren.

Ska det vara så här eller är det nåt som strular på min måntro?
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Det sitter en avkännare mitt på handtaget som snackar med enheten i handtagsskålen. Se till att ta i handtaget så att den täcks. Annars funkar det inte omedelbart.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

räcker med att stoppa in handen imellan ,behöver inte röra något,tvättade bilen idag ,den låste upp när jag spolade vid handtagen..,har dock märkt att om man är för snabb så hinner inte låset med,men om man stoppar in handen och tar det lite lungt så öppnar den utan att man behöver göra om öppningen..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
carrier
Posts: 21
Joined: 16 Sep 2006, 13:22

Post by carrier »

har testat lite mer och oavsett hur jag sätter handen så dröjer det innan den låser upp. handen täcker både sensorn på handtaget och den i handtagsskålen. tar 2-3 sek innan den låser upp och ibland måste jag rycka en gång i handtaget för att den ska reagera, ibland fungerar det inte alls utan hands-free funktionen är avstängd trots att den var aktiverad då jag gick därifrån iom. att "självlåsningen" fungerar perfekt. kan batteriet i dosan vara kasst måntro ?
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Har du testa när bilen är parkerad på olika ställen? Ibland kan radio källor störa. Om det är att bilen alltid låser snabbt och öppnar segt så brukar det vara dålig räckvidd. (kort eller antenn)

Är det samma beteende oavsett vilken dörr? Eller är det olika om du går mot bilen framifrån eller bakifrån?
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

har också fått detta problem nu. Bakluckan funkar kalas men dörrarna vill inte...
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
carrier
Posts: 21
Joined: 16 Sep 2006, 13:22

Post by carrier »

har testat med olika miljöer. dvs. stor parkering, skog, tätbebyggt område osv. men samma resultat. har också testat att komma rakt framifrån, från sidan, bakifrån, diagonalt samt testat med alla 4 dörrarna. hittade inga batterier i affärerna jag besökte så jag testade att byta batteri med reservkortet men det gav inget heller.

funkar utan problem med själva låsningen när man går ifrån bilen, men när jag kommer fram till den får jag rycka i handtaget en gång om det ska funger. ofta så har funktionen dock lagt av om jag lämnat bilen mer än nån timme så då får jag aktivera upplåsning manuellt via kortet. helskumt!
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Batteriet har inget med Handsfree att göra.
Du har antagligen något fel på sensorerna (dom som sitter i dörrarna) eller så har datorn fått "tilt" Om du kopplar loss batteriet i en 30min kanske det hjälper, annars är det felsökning som gäller. En del bilar har fått fel på låset vid förardörren som har slagit ut handsfree. Bilen kan känna igen att någon vill in på 2 sätt, antingen känner bilen av när du drar i handtaget eller med sensorerna i dörrarna (röda fyrkanterna). Normalt så ska bilen märka att du har handen vid handtaget och det gör inte din. Om det är kabel eller elektronik fel med givaren så står det i fel loggen om du läser ut den.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
MrSmecker
Posts: 182
Joined: 14 Apr 2006, 23:21

Post by MrSmecker »

Det fina är att batteriet till hands-freefunktionen sitter fastlödat inne i kortet. Kan hända ibland att lödningen spricker om man tex haft kortet i bakfickan.
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

När vi ändå pratar om dosorna... Går dessa att öppna utan att hela höljet förstörs? De verkar vara limmade och om man sågar upp dem så försvinner lite material i godset. Jag skulle vilja öppna min reservdosa och fixa med knappen för låsningen.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Göte J
Posts: 214
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Dosöppning

Post by Göte J »

Morakniv och liten hammare brukar generellt vara bra att öppna limmade plastsaker som inte är tänkt att man ska öppna. Dvs en kniv som är tjock i bladet så den ger lite "sprängverkan" när man knackar ner den. Knacka försiktigt längs hela fogen. Det blir kanske lite märken men inget material försvinner så återförslutning brukar gå bra!
Lycka till !
User avatar
MrSmecker
Posts: 182
Joined: 14 Apr 2006, 23:21

Post by MrSmecker »

Jag har provat att öppna ett nyckelkort och både höljet och kretskortet är tunt som papper, så chansen att att allt håller när man försöker öppna det är minimal. Det skulle vara om man skär med ett rakblad längs kanten på något vis så kortet delar sig. För fungerar inte kortet har man inget att förlora. Lika bra att prova innan man får köpa ett nytt som är allt utom billigt.
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

i mitt kort sitter batteriet under den "vanliga manuella nyckeln". Ett vanligt knappcellsbatteri som man bara drar ut och byter.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Teemu wrote:i mitt kort sitter batteriet under den "vanliga manuella nyckeln". Ett vanligt knappcellsbatteri som man bara drar ut och byter.
Det gör det på alla, men i handsfree korten sitter det dessutom ett laddbart batt som induktans laddas under färd.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

chh wrote:
Teemu wrote:i mitt kort sitter batteriet under den "vanliga manuella nyckeln". Ett vanligt knappcellsbatteri som man bara drar ut och byter.
Det gör det på alla, men i handsfree korten sitter det dessutom ett laddbart batt som induktans laddas under färd.
jaha... och kortet behöver bägge? Elleär induktansbatteriet till handsfreen?
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Post Reply