Motortvätt

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Michael2006
Posts: 39
Joined: 02 Oct 2006, 19:59
Location: Skara

Motortvätt

Post by Michael2006 »

Hej alla,

Jag undrar hur man enklast kan rengöra motorutrymmet?
Jag har läst lite på http://www.stackenbilvard.se men utan att bli mycket klokare.
Jag föreställer mig att om jag sprutar på miljövänlig (mildare) avfettningsmedel, borstar på det värsta ställena och högtrycksspolar på behörigt avstånd med svepande rörelser så borde det gå. Men jag kan ju ha fel...
Det enda jag kan tänka mig skulle kunna vara problematiskt är om det sitter någon elektronik relativt ytligt.
Och frågan är hur alla gummislangar (torkar ut?) mår efter att ha blivit besprutade med avfettning.

Så, några förslag?

M v h

Michael
Michael Isberg - Skara
Ägare av en Renault Megane 1.6 RN -99
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Går ju bra att spruta antingen med avfettningsmedel eller med s.k. motortvättsprodukter, de är inte fullt så uttorkande på slangarna som vanlig avfettning.

Själv brukar jag använda vanligt avfettningsmedel en svamp att gno med för hand och täcka över fördelare och ev. databox med plastpåsar innan jag spolar rent med vatten. Använder dock ej högtryckstvätten till motorrummet, fungerar lika bra med vanlig vattenslang utan så högt tryck.

Efteråt kan du spraya alla gummislangar med silikonspray (finns att köpa på sprayburk) så håller de sig fräscha. Kan också vara idé att hålla koll på ev. vaxbaserat rostskydd i motorrummet som kan spolas bort/tunnas ut av avfettningen...

Lycka till!
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Arctic_1
Posts: 168
Joined: 24 Feb 2004, 21:13
Location: Norway

Post by Arctic_1 »

Jag har alltid anvandt vanlig avfettning och en gammal borste til fastbrandt sk*t, sen høgtrykks tvatt..har funkat for mig iaf!..
Renault Laguna 1.8 Rt och bak hanger en Solifer 6101i på somrarna..

Mvh Arctic#1
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Jag tycker att man i största möjliga mån bör undvika motortvätt. Om man nu gör det så ska det vara i en GDS-hall, men det kan vara otillåtet där...

Motortvätt kan ge oanade och oönskade effekter. Tändspolar och annan elektronik kan ta skada, liksom generator etc. Man ska vara mycket försiktig i motorutrymmet med högtryckstvätten.

Självklart har jag tvättat under huven med både vanlig slang respektive högtryck. Dock har jag slutat med högtrycken efter att ha råkat ut för en otrevlighet som Bilia gjorde när de gjorde min bil leveransklar. De körde på friskt med högtryckstvätten... med resultatet att en tändspole inte blev så glad. Likaså blev det vatten kvar i gasvajerns lågpunkt. Vid en resa i minusgrader frös gasvajern fast vid körning i 70 km/h. Jättekul när jag närmade mig kön vid trafikljuset.

Numera putsar jag främst med trasa eller sköljer försiktigt med slang. Viss avfettning eller motortvättmedel behövs, men tänk på miljön och se till att en oljeavskiljare finns i avloppet. Lycka till.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
V6+V6
Posts: 66
Joined: 30 Jul 2006, 21:18
Location: Askeby, 1,5 mil utanför Linköping

Post by V6+V6 »

Använd VARMT vatten vid motortvätt så får man bort mycket utan att använda både högtryck och för mycket medel. 8)
Laguna II V6 & Espace 2.0 T & Volvo 480 Turbo

Per Johnsson
Post Reply