Hur kolla impulsgivaren
Moderator: Forumpolisen
Hur kolla impulsgivaren
Hur kan man kolla impulsgivaren på en Megane -96. Volvo påstår att man kan inte kolla utan att den sitter i bilen och med ocilloscop eller att man läser av felkoder, ber mig köpa en ny och testa.... Är det vanligt att tändspolarna går sönder på dessa bilar?
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
tändspolarna brinner av ibland, ja.
Märks oftast att motorn dör / går ryckigt, när den gått en liten stund.
impulsgivaren går att mäta med osciloskop då ser du tändpunkterna på kranshjulet som den läser av.
Det är en induktiv givare, så i principen skulle du kunna koppla
ett 9volts batteri i serie med en liten lampa,
denna ska tändas varje gång du för ett metallobjekt mot givaren.
Men detta är inget jag testat så jag vet inte om det kommer ge dig rätt svar.
Startar bilen men går ryckigt så är det nog en spole eller vacumläckage.
Är den svårstartad eller startar 1 av 10ggr så är det nog givaren.
Kolla även kontakten till denne, eftersom dem ärjar ibland.
Någon annan som skruvar på heltid kanske vet bättre?
Mvh.
Märks oftast att motorn dör / går ryckigt, när den gått en liten stund.
impulsgivaren går att mäta med osciloskop då ser du tändpunkterna på kranshjulet som den läser av.
Det är en induktiv givare, så i principen skulle du kunna koppla
ett 9volts batteri i serie med en liten lampa,
denna ska tändas varje gång du för ett metallobjekt mot givaren.
Men detta är inget jag testat så jag vet inte om det kommer ge dig rätt svar.
Startar bilen men går ryckigt så är det nog en spole eller vacumläckage.
Är den svårstartad eller startar 1 av 10ggr så är det nog givaren.
Kolla även kontakten till denne, eftersom dem ärjar ibland.
Någon annan som skruvar på heltid kanske vet bättre?
Mvh.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Tack för svaret. Testade igår med ett proffs felsöknings instrument men det gick inte att komma åt styrboxen så han som testade trodde att det kan vara fel på imbolizern och stöldskyddet ligger på för bilen kan tända till 1-2 ggr när man drar på starten. När man låser bilen och låser upp så blinkar inte en röd lampa i instrumentet men så fort man stuckit i nyckeln och drar på starten så tänds en liten röd blinkande lampa. Skall göra ett nytt försök att testa idag.
Är inte detta lite hopblandat? På äldre sorters elektroniska tändsystem med hallgivare borde man kunna testa med lampa och batteri på detta sätt.figgesoft wrote:impulsgivaren går att mäta med osciloskop då ser du tändpunkterna på kranshjulet som den läser av.
Det är en induktiv givare, så i principen skulle du kunna koppla
ett 9volts batteri i serie med en liten lampa,
denna ska tändas varje gång du för ett metallobjekt mot givaren.
Men detta är inget jag testat så jag vet inte om det kommer ge dig rätt svar.
Mvh.
Nyare system brukar ha en induktiv givare som läser av ett antal hål på svänghjulet. Denna givare lämnar i princip ifrån sig en växelspänning när motorn snurrar. Denna kan du se på ett oscilloskop, men också mäta med en multimeter. Om du kopplar loss givaren och ohmmäter får det inte vara avbrott. Om du sedan ställer multimetern på växelspänning och drar runt motorn med startmotorn så skall du få utslag.
Vilket är ditt problem? Om vevvinkelgivaren är helt trasig kommer bilen inte att gå alls. Om det glappar någonstans kan det nog bli en del underligheter, men då är det inte heller säkert att ovanstående mätning säger så mycket.
Uppför sig startspärren onormalt är det väl där du borde börja felsöka.
Erik Avemo, Södertälje
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Du hade rätt Erik,
hittade lite fakta om givaren:
Dvs. man måste mäta med oscilloskop.
Men det låter som att startspärren spökar.
En liten skärmdump på tändkurvan från Megane 1.6 K7M
hittade lite fakta om givaren:
Skulle man koppla batteri o lampa i serie med denna så skulle det lysa oavsett.Crankshaft position (CKP) sensor
Ensure ignition switched OFF.
Disconnect CKP sensor multi-plug.
Check resistance between CKP sensor terminals.
Resistance = 200 Ohm approx.
Dvs. man måste mäta med oscilloskop.
Men det låter som att startspärren spökar.
En liten skärmdump på tändkurvan från Megane 1.6 K7M
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Efter mycket petande så verkar han tända nu som han skall, bilen går nästan igång men bara på cyl. 2 & 3 men inte 1 & 4 fast jag har gnista där och när man tar loss tändstiften på 1 & 4 så är dom torra. Då jag köpt bilen av en som köpt den i sin tur av någon med felet här så vet jag inte om/hur länge bilen stått stilla, tänker på att insprutningen på 1 & 4 inte funkar som det ska. Återkommer när jag har något nytt.
Alf Olofsson
Vad vore livet utan gamla bilar....problemfritt??
Vad vore livet utan gamla bilar....problemfritt??
Har du kollat de klassiska jordfelet av insprutningens kabelhärva på motorn?
Den jordklamman sitter på motorn intill kamremskåpan under jordförbindelsen till torpedväggen. 2 svarta 2,5kvadrat i en kabelring.
Den jordklamman sitter på motorn intill kamremskåpan under jordförbindelsen till torpedväggen. 2 svarta 2,5kvadrat i en kabelring.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
affeman läs forumsreglerna, ditt fullständiga namn och ort ska finnas i profilen.
Reglerna hittar du här:
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4134
Reglerna hittar du här:
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4134
Johan Nilsson
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
Nu har jag kollat jordningen på insprutningen, den var okej. Den går "nästan" av sig själv (med lite hjälp av startmotorn) på cyl. 2 & 3 men inte på 1 & 4, lossar man stiften där så är dom våta, men om man har loss alla stift och kollar så har jag nu gnista på samtliga stift. Skulle behöva en tändspole till 1 & 4 men tycker det är lite tungt att gå och köpa en för tusenlappen, men jag tror att det är den som spökar. Har testat med att byta ut stiften på 1 & 4 utan någon skillnad. Den lilla röda blinkande lampan visar sig om man brutit strömmen och sen vrider på nyckeln utan om man då låser igen bilen och upp den så är lampan släckt.
Alf Olofsson
Vad vore livet utan gamla bilar....problemfritt??
Vad vore livet utan gamla bilar....problemfritt??
Nu har jag satt dit en ny tändspole för cyl. 1 & 4 men ingen förbättring. Någon som vet hur tändkablarna skall sitta på tändspolarna sett från vänster när man står framför vänd mot bilen. Kamremmen är bytt för 5000 mil sedan men funderar på att kolla den. Kan det vara impulsgivaren som spökar? Någon som vet?
Alf Olofsson
Vad vore livet utan gamla bilar....problemfritt??
Vad vore livet utan gamla bilar....problemfritt??
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
kan du mäta på kablarna till tändspolen så där ligger spänningen till den ifrån datorboxen ?
alltså inte högspänningstrådarna utan lågspänningen.
det är 1.6liters motorn du har va? K7m ingen 16v?
(vet inte om det skiljer sig mellan modellerna)
Tändkablarna (läst framifrån bilen - från vänster):
spole 1 =stift 1 o 4 - spole 2 =stift 2 o 3
alltså: 1,4,2,3
alltså inte högspänningstrådarna utan lågspänningen.
det är 1.6liters motorn du har va? K7m ingen 16v?
(vet inte om det skiljer sig mellan modellerna)
Tändkablarna (läst framifrån bilen - från vänster):
spole 1 =stift 1 o 4 - spole 2 =stift 2 o 3
alltså: 1,4,2,3
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430