Hur kolla impulsgivaren

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

affeman
Posts: 13
Joined: 03 Apr 2007, 07:25
Location: Luleå
Contact:

Post by affeman »

Nu har jag varit och kollat. Tändkablarna låg helt fel på 1 & 4 så nu tände den och var nästan igång medan jag drog på starten. Cyl. 1-2-3 blev nu lite varma när man kände på grenavgasröret. Kollade spänning på strömmen i spolarna och nu räknar jag så här sedd att jag står vänd mot bilen framifrån. Kontakterna till tändspolarna har tre stift vardera och då räknar jag från vänster stift 1 & 2 på båda hade 12 volt inget på tredje stiftet.
Alf Olofsson
Vad vore livet utan gamla bilar....problemfritt??
affeman
Posts: 13
Joined: 03 Apr 2007, 07:25
Location: Luleå
Contact:

Post by affeman »

Har nu kollat impulsgivaren och där är 204 ohm. Hmmmm. Kollat kompressionen som låg 11-12kg på varje cylinder. Kall. Idag så blev bara 2 & 3:ans cylinder lite ljumma.
Alf Olofsson
Vad vore livet utan gamla bilar....problemfritt??
affeman
Posts: 13
Joined: 03 Apr 2007, 07:25
Location: Luleå
Contact:

Post by affeman »

Nu har jag köpt nya tändstift och om man matar på med full gas med startmotorn så vill den nästan gå + att den nu tycks tända på alla cylindrar, kan det vara att bränsle pumpen inte är okej, har varit med om liknande på en celica där det var pumpen. Funderar också på om det kan vara vatten i bränslet. Sitter bränslepumpen i tanken eller var? Någon som vet.
Alf Olofsson
Vad vore livet utan gamla bilar....problemfritt??
Post Reply