Import
Moderator: Forumpolisen
Import
Hej hej,
Går lite i funderingar på att plocka hem en Grand Espace från nånstans i Europa. Dagens Laguna Touring 2.2 dci börjar bli trångbodd när 3:e avkomman är runt hörnet. Är superförtjust i dieseln så det finns inte på kartan än att ta en sådan igen. Dock är jag lite intresserad om ngn har några erfarenheter från de modeller som finns;
2.0 (150 hk samt 173 hk)
3.0 (6 cyl 177 hk)
Vad jag vet finns inte 6:an att köpa hos svenska handlare, stämmer det? Finns det några baksidor med det, tänker på service, skatt etc. ?
En kompis menade att partikelfilter inte enbart är av godo (om vi bortser från miljöeffekten
, då det trotsallt är ytterligare en enhet att underhålla/som kan gå sönder. Vilka serviceintervall är det på filtret och vad beräknas respektive intervall kosta?
Vad tycker forumet rent generellt om att importera, ngt man speciellt bör vara vaksam på?
Tacksam för er input!
Mvh
J.
Går lite i funderingar på att plocka hem en Grand Espace från nånstans i Europa. Dagens Laguna Touring 2.2 dci börjar bli trångbodd när 3:e avkomman är runt hörnet. Är superförtjust i dieseln så det finns inte på kartan än att ta en sådan igen. Dock är jag lite intresserad om ngn har några erfarenheter från de modeller som finns;
2.0 (150 hk samt 173 hk)
3.0 (6 cyl 177 hk)
Vad jag vet finns inte 6:an att köpa hos svenska handlare, stämmer det? Finns det några baksidor med det, tänker på service, skatt etc. ?
En kompis menade att partikelfilter inte enbart är av godo (om vi bortser från miljöeffekten

Vad tycker forumet rent generellt om att importera, ngt man speciellt bör vara vaksam på?
Tacksam för er input!
Mvh
J.
Re: Import
V6:an med 180 dieselhästkrafter har inte sålds i Sverige.diksie wrote:Hej hej,
2.0 (150 hk samt 173 hk)
3.0 (6 cyl 177 hk)
En kompis menade att partikelfilter inte enbart är av godo (om vi bortser från miljöeffekten, då det trotsallt är ytterligare en enhet att underhålla/som kan gå sönder. Vilka serviceintervall är det på filtret och vad beräknas respektive intervall kosta?
Tacksam för er input!
Mvh
J.
Att köpa bil i annat EU-land är inga problem. Det är som vilket bilköp som helst. Kolla servicebok mm. En fördel är att utlandsbilar är osaltade.
Skulle jag köpa dieselbil idag skulle det bli en med partikelfilter, pga den lägre skatten.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Det är inte säkert att bara för att bilen har partikelfilter så får den lägre skatt
Bilen MÅSTE ha minst euro4 godkännande för att ev.bli godkänd som miljöbil här i sverige, och få skatten som är baserad på partikelutsläpp av co2.
Det är också möjligt att få co2 skatten utan partikelfilter bara den uppfyller kravet för det svenska begreppet milöklass 2005.
Jag skulle nog akta mej för att välja 3,0v6 dci. Gammal Izuzu motor (sitter också i bla. saab) Dyrt och komplicerat kamremsbyte var 12000mil eller 10
år.Den ger lite effekt för sin volym och det får man betala i bränsleåtgång.Den nya 2,0 nissan dieslen är nog den jag skulle välja.Snål, högefekt, kamkedja istället för rem.

Bilen MÅSTE ha minst euro4 godkännande för att ev.bli godkänd som miljöbil här i sverige, och få skatten som är baserad på partikelutsläpp av co2.
Det är också möjligt att få co2 skatten utan partikelfilter bara den uppfyller kravet för det svenska begreppet milöklass 2005.
Jag skulle nog akta mej för att välja 3,0v6 dci. Gammal Izuzu motor (sitter också i bla. saab) Dyrt och komplicerat kamremsbyte var 12000mil eller 10

Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem