ELHISS & BAKRUTETORKARE - HJÄLP!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Jörgen
Posts: 89
Joined: 16 Jun 2006, 08:45

ELHISS & BAKRUTETORKARE - HJÄLP!

Post by Jörgen »

Vi har fått två irriterande fel på vår laguna toruing 02.

1. Torkardelen på den uppningsbara bakrutan har låst sig och torkararmen går inte att rubba utan att hela insatsen för sig. Motordelen i bakluckan fungerar fortfarande bra. Någon som vet hur man kommer tillrätta med detta problem?

2. Förardörrens elhiss började för 2 månader sedan att låta som ett tröskverk. Jag öppnade dörren i underkant och ut fel en ca 20 cm lång kabel och en fjäder. Den hade rostat sönder. Någon som vet hur man kommer tillrätta med detta problem?

Mycket tacksam för tips och råd!

Hälsningar Jörgen
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

1. Ta bort plastploppen, ta loss 13mm muttern. Ta bort torkaren (lättast med avdragare. Om det inte går såga av torkaren men akta axeln. Lossa stora muttern och dra loss hela mekaniken från rutan...sen om du har tur så får du ur axeln. Rengör etc annars blir det nytt.

2. en del har ersatt vajern med ny från cykel och nippel som filats ner. Renault säljer bara hela satsen för 1500-2500.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

en dag fick min baktorkare för sig att sitta fast,jag tog aldrig bort den stora muttern utan bara lossade clipset som håller kvar axeln,sedan lyckades jag knacka ut axeln utan att rutan gick sönder,smorde allt rikligt med fett och satte ihop allt igen..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply