Laguna problem!
Moderator: Forumpolisen
Laguna problem!
går inte på alla cylindrar
Vad är det som händer??
Vad är det som händer??
Last edited by Mangi on 02 Aug 2007, 23:51, edited 4 times in total.
Har varit med om några gånger den senaste veckan att när jag startat den så har den gått helt felfritt och fint någon minut eller några hundra meter för att sedan gå ojämt igen.
För en stund sedan startade jag bilen och döm om min förvåning så varvade den helt rent från tomgång fast den var varm!
För en stund sedan startade jag bilen och döm om min förvåning så varvade den helt rent från tomgång fast den var varm!
Last edited by Mangi on 20 Jul 2007, 10:05, edited 3 times in total.
Så här ligger det till jag har försökt att rensa i mangijungeln så att alla frågor (som handlar om samma problem) ligger under denna tråd de andra har låsts eller tagits bort.
Mangi om något har försvunnit så skriv det i denna tråd. Som det är nu är det helt omöjligt att följa och förstå vad som har hänt.
Problemet finns i följande trådar:
http://forum.clubrenaultsverige.com/pos ... ply&t=6886
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 9071cb877a
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 9071cb877a
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 9071cb877a
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 9071cb877a
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 9071cb877a
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 9071cb877a
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 9071cb877a
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 9071cb877a
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 9071cb877a
Mangi: Detta är fortfarande svårt att följa så För att förenkla Samt för att du lättare skall få svar så tycker jag att du återigen skall göra en kort presentation av problemet samt av de saker du åtgärdat i försök att få bukt på problemet.
Denna resume skriver du i denna tråd och ingen annan tråd
Mangi om något har försvunnit så skriv det i denna tråd. Som det är nu är det helt omöjligt att följa och förstå vad som har hänt.
Problemet finns i följande trådar:
http://forum.clubrenaultsverige.com/pos ... ply&t=6886
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 9071cb877a
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 9071cb877a
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 9071cb877a
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 9071cb877a
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 9071cb877a
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 9071cb877a
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 9071cb877a
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 9071cb877a
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 9071cb877a
Mangi: Detta är fortfarande svårt att följa så För att förenkla Samt för att du lättare skall få svar så tycker jag att du återigen skall göra en kort presentation av problemet samt av de saker du åtgärdat i försök att få bukt på problemet.
Denna resume skriver du i denna tråd och ingen annan tråd
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Hur var det med MAP-sensorn, var det inte du som fick samma värde oavsett om man gasar?
Såvitt jag har förstått använder man ingastrycket (alltså signalen från MAP-givaren) för att beräkna luftmängden vid liten trottelöppning även om man har separat luftmängdsmätare (MAF) eftersom den senare ger dålig upplösning vid låga flöden (V70:n har både MAP och MAF och...)
Vid fullgas blir det tvärtom, MAF mäter fint medan MAP tappar noggrannhet
Felmätt luftmängd kommer att få elektroniken att beordra fel bränslemängd ända tills lamba-reglerloopen har hunnit reagera och det tar nån sekund tills den har stabiliserat sig...
Min R19 uppvisade symptom liknande dina när jag hade läcka på MAP-slangen, tvekan / motorstopp vid gaspådrag från tomgång..
Såvitt jag har förstått använder man ingastrycket (alltså signalen från MAP-givaren) för att beräkna luftmängden vid liten trottelöppning även om man har separat luftmängdsmätare (MAF) eftersom den senare ger dålig upplösning vid låga flöden (V70:n har både MAP och MAF och...)
Vid fullgas blir det tvärtom, MAF mäter fint medan MAP tappar noggrannhet
Felmätt luftmängd kommer att få elektroniken att beordra fel bränslemängd ända tills lamba-reglerloopen har hunnit reagera och det tar nån sekund tills den har stabiliserat sig...
Min R19 uppvisade symptom liknande dina när jag hade läcka på MAP-slangen, tvekan / motorstopp vid gaspådrag från tomgång..
Har du kollat att slangen till map sensorn är tät???Mangi wrote:Jag har bytat MAP sensorn och enligt senaste loggningen på Volvo/Renault i Hässleholm så fungerade den som den ska.
Killen som loggade den första gången (då den visade ett statiskt värde på ca 1 Bar) trodde , nu efteråt att hans "Clip" (Renaults loggingsystem för datorn) var av äldre modell och kanske inte visade korrekt.
Jag har idag plockat av ventilen som jag nämnde tidigare (som har med kamaxelstyrningen att göra) och kopplat den till 12V löst liggande på bordet.
Och , visst, den rör sig men bara några millimeter. Ringde killen i Hässleholm (som är snäll och hjälpsam, men inte förstår vad som kan vara orsaken) innan jag plockade av den och frågade lite om data på den.
Han läste innantill någonstan och enligt Renault skall den hålla 5-7 ohm om man ohm-mäter den.
Min håller 13-14 ohm, men eftersom jag jobbat med elektronik i drygt 30 år kan jag inte föreställa mig att det skulle vara möjligt för en spole att Öka i värde !!
OM det blir avbrott är en sak och om det skulle brännas några varv på spolen så skulle resistansen minska , men Öka .
Nu är frågan hur mycket den här ventilen ska röra på sig rent mekaniskt.
Den ser väldigt dyr ut och med Volvos vansinniga påslag är den säkert sjukligt dyr (förbannade Volvo) !!
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen