Kamremsbyte Clio II -01

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
otto_84
Posts: 5
Joined: 11 Jul 2007, 01:37

Kamremsbyte Clio II -01

Post by otto_84 »

Hej! Min svärmor har en Clio av årsmodell 2001 som det ska bytas kamrem i. Motorn är en 1,2 D7F. Hur svårt är det att byta i en sån motor? Behövs det några specialverktyg? Hörde att bulten till remhjulet på vevaxeln måste lossas och att det då snurrar helt fritt på axeln. Stämmer det? Varkar vara lätt att göra fel i så fall.
Andy_83
Posts: 61
Joined: 14 Apr 2006, 11:29

Post by Andy_83 »

Vad jag kan förstå så har denna motor liksom Laguna II flytande kamaxel ja, och därför lämnar jag in min och får det gjort. Att smälla en sån motor för att spara 5000 kr och sedan köpa en bättre beg för 15-20k låter som en dålig affär i mitt huvud. Lycka till
Laguna II -03
MVH //Andy, Lund
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

det e som att byta på en volvo 240 (b230) ser likadant ut ungefär.... inte krångligt med andra ord ...
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
otto_84
Posts: 5
Joined: 11 Jul 2007, 01:37

Post by otto_84 »

Okej. Bytte på en Volvo 940 med B230 för ett par år sedan och det var fixat på ett par timmar så i så fall är det inga problem. :D

Men nu har jag ju fått två olika svar. Vem av er har rätt? Någon mer som kan bekräfta detta?

Om jag förstått rätt så verkar det skilja en hel del på clions olika motorer. Den här är som sagt en clio 1,2 -01 med D7F-motorn.

Skulle även vara bra om någon vet vilket åtdragninsmoment det är på remskivebulten mm. Eller ännu bättre, någon som har eller vet vart man kan hitta servicemanual eller instruktioner för kamremsbyte till denna motor? Gärna i pdf-format eller på webben.

Tacksam för all hjälp som går att få :)
Andy_83
Posts: 61
Joined: 14 Apr 2006, 11:29

Post by Andy_83 »

Jag kan börja med att säga att jag kan inte säkerställa detta, men tycker mig har hört/läst detta. Ring en Volvo verkstad eller en annan verkstad som du vågar lite på. Haynes har annars väldigt bra böcker på bla Clio, finns att köpa på Micro, Mekonomen för att nämna några. Lycka till
Laguna II -03
MVH //Andy, Lund
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

rscliosport wrote:det e som att byta på en volvo 240 (b230) ser likadant ut ungefär.... inte krångligt med andra ord ...
Så är det som Emil skriver. 1,2 8v sitter kamdrevert på vevaxelen med kil och bra uppmärkt.

:)
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
otto_84
Posts: 5
Joined: 11 Jul 2007, 01:37

Post by otto_84 »

Dennis wrote:
rscliosport wrote:det e som att byta på en volvo 240 (b230) ser likadant ut ungefär.... inte krångligt med andra ord ...
Så är det som Emil skriver. 1,2 8v sitter kamdrevert på vevaxelen med kil och bra uppmärkt.

:)
Tackar för svaret. :)

Jag har nu lyckats leta rätt på en pdf-fil med anvisningar. I den står det att det krävs diverse specialverktyg för att spänna remmen rätt. Såg lite knepigt ut. Filen var dessutom på engelska vilket inte gjorde saken lättare. Har ni några tips om själva spänningen av remmen?
Post Reply