Reducerad effekt på Laguna II

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
rattmuffen
Posts: 6
Joined: 28 Jul 2007, 22:27
Location: Falköping

Reducerad effekt på Laguna II

Post by rattmuffen »

Min renault Laguna 2,0T 2004 med automat fick ett konstigt problem idag. Servicelampan tändes+ Antispinnlampan tändes+ Motorikonen(avgas) tändes. Samtidigt blev bilen helt orkeslös, ungefär som den skulle gå på 3 cylindrar. Var 15 mil hemifrån ingen hjälp fanns att få. puttrade hem med husvagn på minst 3000 varv för att bilen skulle orka. Stänger man av den så startar bilen direkt men felet kvarstår. Ska lämna in bilen på verkstad men är det någon klurig som kan lista ut vad det är för fel? Hälsningar från Rattmuffen
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Motorn går ner i felsäkert läge.. som windows :D Kan bero på trasig vakumslang till wastgate - magnetventil, tändspole, laddtrycksgivare etc etc..
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Nohands
Posts: 3
Joined: 21 May 2011, 12:05
Location: mölndal

Re: Reducerad effekt på Laguna II

Post by Nohands »

Hej!
Är det någon som har en suss om misständnings orsaker?
Jag har fått samma besvär med bilen; laguna II, 2006, varit hos verkstan där upptäckte man en rad felkoder, nollade dem och bad mig att återkomma för en djupare undersökning.
Felet har återkommit men den inte visas några fel-medel på panellen.
Har tröttnat på Renaultsverkastan och tänkte felsöka själv.
Felet med misständning och misseffekt uppkommer när motorn värms upp, samt att kylfläkten är ur funktion, fast det inte finns nåt fel på den.
Igår upptäckte jag att förgasaren "SUSAR" (nåt missljud) när man stoppar in kortet, innan att starta bilen. Det känns att förgasarn har på nåt sätt hängt sig. När man rör på kyltemperatur-sensoren förändras oljudet från förgasaren.
Jag har kollat på mapsensoren; det var mycket olja på den också i "vakuumhoset".
Nu undrar jag:
-Ska det finnas olja där i "vakuumhoset"?
-Varifrån kommer oljan?
-Varför bete sig förgasaren på så sätt?
-Vad är orsaken till misständning och att motorn blir kraftlös?
Alaedin
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Reducerad effekt på Laguna II

Post by Tony »

Vore bra om du talade om vad det är för motor under huven....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Nohands
Posts: 3
Joined: 21 May 2011, 12:05
Location: mölndal

Re: Reducerad effekt på Laguna II

Post by Nohands »

Hej!
Tack för påpekandet!
Motoren är en 1,6:an med 16v. Bensindriven med kodnr. K4M 716. Bilen har gått 11000 mil. Bilens gruppkod: RN93000, vilken tros handla om årsmodell mellan 02/2005 till 10/2007.
Med Bästa Hälsningar
Alaedin
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Reducerad effekt på Laguna II

Post by figgesoft »

kass tändspole.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Nohands
Posts: 3
Joined: 21 May 2011, 12:05
Location: mölndal

Re: Reducerad effekt på Laguna II

Post by Nohands »

Hej!
Problem med Laguna 1,6, bensin, 2006;an är irriterande!
Det första jag kollat var tändstift och -spolar. Som sagt bilen startar mjukt och fint när den är kallt. Ojämn tomgång uppkommer efter några minuter eller kilometer.
Jag kollade kyltemperatur-sensorn: mätningen visar bara 0,5 volt på den och 2k Ohm resistance. Lufttemept-sensorn har noll volt och inegen resistance.
Det återstår mina tidigare frågor plus att jag undrar om det fins säkringar till dessa sensorer och i så fall var?
Alaedin
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Reducerad effekt på Laguna II

Post by figgesoft »

provat att läsa felkoder? dem brukar kunna ange vilken tändspolebank som är kass.

Andra saker som kan vara värmerelaterade är ECU, slang till map-sensor, lambda sonden (testa dra isär kontakten och se om motorn går hyfsat rent - den går då på en förinställd mappning på tomgång och fullgas, kylvätske-tempgivaren funkar som en choke vilket innebär att den går fett vid start.,

Hur såg tändstiften ut, svarta, vita?

Ingen av givarna går via någon säkring.


Jag gissar fortf på en tändspole (eftersom motorfelslampan tändes).
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Post Reply